STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
19
Vaše společnost však vy-
rábí i řadu dalších prefabriká-
tů pro dopravní stavby. Podílíte
se jejich dodávkami kupříkladu
i na probíhající modernizaci D1 ?
Naše společnost vyrábí široké
spektrum výrobků pro dopravní
stavby. Např. příčné či výhybko-
vé pražce, nástupiště, přejezdové
konstrukce, odvodňovací žlaby,
protihlukové stěny, mostní nos-
níky, silniční svodidla a další.
Na modernizaci D1 se naše spo-
lečnost podílí zejména dodávka-
mi protihlukových stěn, svodidel
a mostních nosníků. V posledním
zmíněném případě jsme aktuálně
smluvně vázáni dodat například
mostní betonové nosníky a příční-
ky vč. montáže na úsek 04 dálnice
D1 mezi Ostředkem a Šternovem.
Celkem se jedná o 3 mostní kon-
strukce, kde je zapotřebí dodat 20
MKT betonových nosníků a 5 nos-
níků typu Petra. Dále jsme nedáv-
no zrealizovali na úseku 22 dálni-
ce D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti
kříži nadjezd, který se skládal
z dodávky a montáže 8ks MKT
betonových nosníků. Podílíme se
tedy i na modernizaci dálnice D1.
Velkou otázkou v oblasti do-
pravního stavitelství je i ochra-
na obydlených aglomerací před
hlukem. Jaké nové produkty
a služby může vaše společnost
nabídnout v této oblasti?
Ochrana před hlukem je vel-
kým tématem i v naší společnosti.
Aktuálně disponujeme protihluko-
vými stěnami, jejichž výstavba je
spjata s nutností zbudovat základo-
vé konstrukce (piloty či patky). Dá-
le se v našem výrobkovém portfoliu
nachází i tzv. mobilní protihluková
stěna (dále jen MPHS), což před-
stavuje protihlukovou stěnu inte-
grovanou do speciálních svodidel
se stupněm zádržnosti až H4b. Dá
se tedy říci, že MPHS představuje
dvě funkce v jednom výrobku, a to
ochranu hluku v kombinaci s bez-
pečností v silničním provozu v po-
době svodidel. Velmi významnou
předností tohoto druhu konstrukce
je, vzhledem k tomu, že není pevně
spojena se zemí, možnost realizace
bez stavebního povolení, což pro-
ces výstavby značně urychluje. Dá-
le máme vyvinuty nízké protihlu-
kové clony ve tvaru C, které jsou
vyzkoušeny v sítích SŽDC a tvoří
alternativu k vysokým protihluko-
vým stěnám. V září 2017 budeme
instalovat první nízkou protihluko-
vou clonu v ČR pro tramvajové tra-
tě v DP Ostrava. Dlouhá životnost
reálně prověřená časem a výborné
akustické vlastnosti předurčují be-
ton k úspěšné realizaci protihluko-
vých opatření ve světě. To je ne-
oddiskutovatelná věc. Mnohdy je
s podivem, jaké nevyzkoušené ma-
teriály jsou instalovány v rámci pro-
tihlukových opatření do našeho
okolí. Dalším technickým řešením,
jak bojovat s negativním účinkem
hluku, jsou horizontální konstruk-
ce zabudovávané do mezikolejni-
cového a s kolejnicemi sousedícího
prostoru železničních a tramvajo-
vých tratí. Absorbéry hluku toho-
to typu jsou zabudovány ve zku-
šebním úseku koridorové železniční
tratě v Krasíkově a nově i v tram-
vajové trati DP Praha. Výhodou to-
hoto tramvajového absorbéru je, že
umožňuje pojíždění vozidly sanitek
či záchranářů v případě havárie, což
je opět umožněno díky použitému
materiálu – betonu.
Bezpečnost je v oblasti do-
pravních staveb prioritou. Jaký
je zájem investorů o vaše beto-
nová silniční svodidla?
Zájem odpovídá poptávce na tr-
hu. Jsme etablovaným výrobcem
betonových silničních svodidel ze-
jména na českém trhu. Disponuje-
me svodidly do nejvyššího stupně
zádržnosti a dále například již vý-
še zmiňovanou mobilní protihlu-
kovou stěnou s parametry převyšu-
jícími naši zahraniční konkurenci.
Zde bychom si představovali vyšší
zájem ze strany investorů zejména
co se týče MPHS a svodidel.
Například v západní Evropě se
zcela běžně vyskytují právě beto-
nová svodidla na modernizova-
ných úsecích ve středním dělicím
pásu. Životnost a nízké náklady
na údržbu betonových svodidel
vč. údržby zeleně ve středním děli-
cím pásu by měly betonová svodi-
dla předurčovat k frekventovaněj-
šímu využití na českých silnicích
a dálnicích. Například také na Slo-
vensku se nyní modernizují úseky,
kde se dodávají desítky kilometrů
Mobilní protihluková stěna – Praha
Nízká protihluková stěna šikmá
Nízká protihluková clona – Tetčice