Stavební a investorské noviny - 9 / 2017 - page 23

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
23
rových oblouků), bylo požádáno
o souhlas s odchylným řešením
od ČSN 73 6101. Tento souhlas
byl vydán.
Ve vztahu k významu komu-
nikace spočívala rekonstrukce
v úpravě šířkových poměrů komu-
nikace na kategorii S 9,5 s přísluš-
ným rozšířením v točkách. Rozší-
ření bylo na základě provedených
geologických průzkumů realizo-
váno především směrem do sva-
hu, na zářezové straně komunika-
ce. Přitom bylo třeba dbát na to, že
celá trasa rekonstruovaného úse-
ku silnice I/44 se nachází v CHKO
Jeseníky a tudíž v co největší mí-
ře omezit zásahy do okolí původ-
ní komunikace (tedy respektovat
původní trasu směrově i výško-
vě, zřizování provizorních objízd-
ných komunikací nebylo možné).
Ve třech vhodných úsecích trasy
byl navíc rozšířen pravý (ve smě-
ru na sedlo) jízdní pruh silnice
na 5,5m k zajištění možnosti bez-
pečnějšího předjetí pomalého vo-
zidla, jako náhrada za chybějící
přídavné stoupací pruhy na komu-
nikaci, což při minimálním dopa-
du na okolí komunikace výrazně
přispěje k plynulosti a bezpečnos-
ti provozu.
Podélné vedení komunikace
na začátku úpravy silnice kopíru-
je tok řeky Desné a stoupá ve sklo-
nu do 3,0%. Po cca 1 400m se cha-
rakter komunikace mění na horský
s průměrným podélným sklonem
nad 5%, v extrémních případech
až 7,15%. Silnice překonává výš-
kový rozdíl soustavou traverz ve-
dených po úbočí Velkého Klí-
novce, vzájemně propojených
točkami o malých poloměrech
(min. R = 17,5 m) a max. příčném
sklonu 7,5% (v točkách). V rámci
úprav silnice bylo řešeno napoje-
ní lesní cesty sloužící jako příjezd
k chatové oblasti a zejména od-
vodnění. Na konci úpravy pak by-
lo řešeno levé odbočení na parko-
viště hotelu Červenohorské sedlo,
kde je v potřebném rozsahu pro-
vedeno rozšíření pravé poloviny
vozovky o odbočovací pruh, což
umožní bezpečné míjení čekají-
cích vozidel. Podél rekonstruova-
ného úseku silnice I/44 se nachá-
zí čtyři autobusové zastávky, které
byly rovněž rekonstruovány.
Funkční systém odvodnění ko-
munikace a jejího přilehlého oko-
lí je rozhodující pro stav a život-
nost silnice. Podchycení průniků
povrchové a podpovrchové vody
a maximální možné zamezení je-
jího pronikání do silničního tělesa
bylo hlavním technickým úkolem
především v horské části, kde jsou
patrné stálé výrony podpovrchové
vody. Propustky jsou zrealizovány
v původních i nových polohách.
Z provozních důvodů byla mini-
mální světlost propustků pod sil-
nicí I/44 stanovena na 80 cm. Roz-
borem sklonových poměrů okolí
silnice byly stanoveny plochy po-
vrchového odtoku, které příslu-
ší jednotlivým propustkům nebo
soustavě více propustků. Násled-
ně bylo vypočítáno a posouzeno
množství dešťových vod protéka-
jící při návrhovém dešti v daném
profilu. Současně s návrhem pro-
pustků byla řešena rekonstruk-
ce celého povrchového odvodnění
trasy, byly vybudovány kapacitní
příkopy, ve skalním odřezu a po-
dél zárubních zdí byl, pro zmenše-
ní záborů lesních pozemků, navr-
žen odvodňovací žlab v kombinaci
s horskými vpustmi.
V celém úseku bylo třeba uva-
žovat s výměnou bezpečnostní-
ho zařízení. V převážné části trasy
byla osazena nová ocelová svodi-
dla úrovně zadržení H1 a směro-
vé sloupky podle požadavků ČSN.
Zálivy odpočívek a zastávek vo-
zidel hromadné dopravy a mani-
pulační plochy pro správce silnice
Výstavba revizního schodiště v km 1,680
Výstavba propustků pod hlavní trasou
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...92
Powered by FlippingBook