STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
V současné době zažívá čes-
ká ekonomika období ekono-
mického růstu. Odráží se ten-
to trend i v činnosti ŽPSV a. s.?
Naše republika sice zažívá ob-
dobí ekonomického růstu, to ov-
šem neplatí zdaleka pro stavebnic-
tví a už vůbec ne pro tu jeho část,
která je naší doménou – pro vý-
stavbu železničních tratí. Výro-
ba železničních pražců a ostatních
prefabrikátů pro výstavbu želez-
ničních tratí tvoří dlouhodobě náš
core business, jsme na ni nejlépe
vybaveni, vlastníme řadu speciali-
zovaných, často i jednoúčelových
zařízení, linek a forem právě pro
tuto produkci. Preference výstav-
by silniční a dálniční sítě odčerpa-
la prostředky, které chybí aktuálně
pro intenzivnější opravárenskou
a investiční činnost v rámci SŽDC,
což velmi negativně ovlivnilo le-
tošní trh železničních prefabrikátů
VYVINULI JSME NOVÉ PRAŽCE
pro vysokorychlostní tratě a v kooperaci s partnerem i mobilní protihlukovou stěnu
Společnost ŽPSV a. s. patří po
desetiletí mezi největší dodavatele
betonových výrobků a prefabrikátů
pro stavebnictví. Její produkty
jsou určeny zejména pro uplatnění
v segmentu dopravních staveb
(ŽPSV a. s. je největším výrobcem
betonových železničních pražců
v ČR), pozemních staveb i staveb
průmyslových či ekologických.
V uplynulém období jsme navštívili
centrálu firmy a o rozhovor jsme
zde požádali generálního ředitele
společnosti, pana Ing. Jana Speváka.
Ten nám vyšel vstříc, a naše
první otázka tak ihned zamířila
k aktuálnímu vývoji ekonomiky v ČR.
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny Ing. Jan Spevák, generální ředitel ŽPSV a. s.
a zcela zásadně zasáhlo i do naší
činnosti z hlediska výrobní napl-
něnosti. Lze tedy s rozčarováním
konstatovat, že právě v této oblas-
ti našeho core businessu zažíváme
nepříjemný propad, bohužel bez
jakékoliv optimistické vize zásad-
ního zlepšení v roce následujícím.
Nadále je tato oblast poznamená-
na i značnou legislativní nedoko-
nalostí a nedostatečným vyřeše-
ním snazšího přístupu k realizaci
hlavně liniových staveb, tvrdým
bojem stavebních firem o získání
zakázek, ústícím často do zoufa-
lých kroků hraničících s nekorekt-
ností. Na druhou stranu je třeba
ještě zmínit i pozitiva aktuální do-
by, mezi která patří, kromě oživení
segmentu pozemních staveb, také
významně zlepšená platební disci-
plína téměř u všech firem, se kte-
rými spolupracujeme.
O který segment vašich vý-
robků byl v posledním období
největší zájem?
Největší nárůst za poslední 2 ro-
ky zaznamenal segment pozemního
stavitelství, a to nejen objemem vý-
konů, ale i vyšší cenovou hladinou.
Dále se v tomto roce daří realizovat
zakázky v rámci skupiny mostních
konstrukcí. Naopak o cca 25% po-
klesnou tržby u kolejových doprav-
ních staveb. Propad u kolejových
staveb se z větší míry sanuje ná-
růstem právě segmentu pozemního
stavitelství a mostních konstrukcí,
což jsme si, popravdě řečeno, ještě
před pár lety nedovedli představit.
V současné době jsou u Ej-
povic dokončovány nejdelší
železniční tunely v ČR. Budou
vašimi železničními pražci vy-
strojeny i tyto tunely?
V ejpovickém tunelu, který je
dlouhý cca 4km a má 2 tubusy (cel-
kem tedy 8km tratě), najdou uplat-
nění další naše výrobky. V tomto
případě však nebudou v tunelu za-
budovány pražce, nýbrž prefabriko-
vané betonové desky, které jsou ná-
sledně ještě zmonolitněny do pevné
jízdní dráhy. Tyto desky se použí-
vají také například pro vysokorych-
lostní dráhy v zahraničí. Výrobcem
a dodavatelem těchto prefabrikova-
ných betonových desek je naše spo-
lečnost a vyrábíme je v licenci ra-
kouské společnosti Porr.
Zkušební úsek B91T
Skeletová konstrukce Padok IceRing