Stavební a investorské noviny - 9 / 2017 - page 22

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
Silnice I/44 je důležitou a nedílnou
součástí komunikační sítě České
republiky s přímou vazbou na nad-
řazenou síť rychlostních silnic
a dálnic i do zahraničí (Polsko –
hraniční přechod v Mikulovicích).
Dále propojuje nejdůležitější sídel-
Stavba silnice I/44 Červenohorské sedlo – jih, realizovaná v průběhu období říjen r. 2014 až červen r. 2017, navázala
na dokončenou modernizaci úseku silnice I/44 na severní straně Červenohorského sedla, která byla uvedena do provozu
v roce 2008. Předmětem stavby byla modernizace části silnice I/44 v úseku Kouty nad Desnou (konec obce) – hranice okresu
Šumperk/Jeseník (Červenohorské sedlo).
SILNICE I/44 ČERVENOHORSKÉ SEDLO – JIH
ní útvary Šumperska a Jesenicka,
a zajišťuje tak regionální doprav-
ní vazby v ose sever–jih. Zároveň
však zajišťuje i nadregionální do-
pravní vazby, tedy napojení okre-
sů Šumperk a Jeseník na vnitroze-
mí a Polsko.
Je také jedinou přístupovou ko-
munikací k významnému horské-
mu středisku Červenohorské sed-
lo, a hraje tak nezastupitelnou roli
v rozvoji turistického ruchu. Toto
se nakonec ukázalo rozhodujícím
při plánování postupu rekonstruk-
ce silnice na obou stranách Červe-
nohorského sedla, kdy bylo přijato
rozhodnutí stavět postupně (začít
na severní straně), a zachovat tak
po celou dobu stavby vždy alespoň
z jedné strany přístup ke středisku
Červenohorské sedlo.
Při návrhu vhodného postupu
rekonstrukce silnice, tedy zejména
technického řešení způsobu a roz-
sahu rekonstrukce byly, vzhledem
k umístění této důležité komunika-
ce téměř v centru CHKO Jeseníky,
brány v úvahu hlavně ekologické
aspekty modernizace. Bylo přija-
to řešení držet se stávající polohy
silnice a modernizaci provést jen
v nezbytně nutném rozsahu. Dá-
le bylo také respektováno zacho-
vání (neporušení) stávajícího za-
členění silnice do krajiny. Vedení
rekonstruované silnice ve stávají-
cí ose tento úkol poněkud zjedno-
dušilo, a minimalizovaly se tak ná-
roky na zábory pozemků. Dalšího
snížení požadavků na nutné zábory
okolních pozemků pak bylo dosa-
ženo tím, že nebylo striktně vyža-
dováno dodržení normových poža-
davků na parametry trasy, ale bylo
snahou celkové zlepšení technic-
kého stavu komunikace a účelo-
vost rekonstrukce s dlouhodobým
přínosem zejména pro bezpečnost
silničního provozu. Proto pro po-
nechané, normě ne zcela odpo-
vídající parametry trasy (nepří-
tomnost stoupacích pruhů, malé
poloměry toček a některých smě-
Realizace odřezu v prostoru studánky v km 2,895
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...92
Powered by FlippingBook