Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Jaký impulz dle vašeho názoru
v současné době nejvíce chy-
bí k tomu, aby došlo k restartu
dostavby dopravní infrastruk-
tury v ČR?
Předně jsem si po čtyřech měsí-
cích v úřadu ověřil, jak moc je pro
úspěšný rozvoj dopravy v České
republice nezbytná efektivní spo-
lupráce všech zainteresovaných
stran, kvalitní příprava projektů
a také ukončení praxe, kdy většina
tendrů končí po stížnosti některého
z účastníků na Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže. Už v březnu
Pro úspěšný rozvoj dopravy v ČR
sázím na efektivní spolupráci všech zainteresovaných stran
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny ministr dopravy ČR pan Zbyněk Stanjura
Vše je o lidech a jejich kvalitě. Týká se to každé firmy nebo instituce. Jako zářný příklad
pravdivosti těchto slov může bezesporu posloužit příběh českého ministerstva dopravy
z posledních tří let. Po nástupu nové vládní garnitury a ovládnutí ministerstva dopravy Věcmi
veřejnými se zde běh dějin zastavil. Jediným programem ministerstva se nestalo zlepšování
stavu našich silnic, dálnic či železnic a tím života lidí u nás, ale program tzv. „vyhladovění
stavebních firem“, vedoucí k zastavení téměř veškerých nových investic, přípravy staveb či
jakéhokoliv koncepčního uvažování.
Nyní se však do čela ministerstva dostal racionálně uvažující, zkušený politik pan Zbyněk
Stanjura. Pravda, moc času mu na nápravu pošramocené pověsti ministerstva nezbývá.
Podaří se mu i přes to dát rozvoji naší dopravy opět jasný směr a řád? K tomu již směřovala
i naše první otázka na něj.
jsem proto vyzval projekční a in-
ženýrské společnosti, aby pomáha-
ly investorům v dokončení příprav
zásadních staveb, stavební úřady
urychlily vydávání povolení a rea-
lizační firmy se chovaly zodpověd-
ně. Ke stejné pružnosti a efektivi-
tě jsem pak vyzval investory ŘSD,
SŽDC a ŘVC, a to i v rámci dočer-
pání prostředků z Operačního pro-
gramu Doprava a přípravy náhrad-
ních projektů.
Na dopravu v České republi-
ce se snažím dívat jako na celek.
Je na pováženou, že u nás dnes
v rámci silniční sítě máme spoustu
nekoncepčně rozestavěných úse-
ků, ale jen málo projektů dotaže-
ných skutečně do konce. Rád bych
ukončil praxi, kdy dopravní stav-
by podléhají vlivům slibů politiků
a lobby regionů.
Jaké kroky v tomto ohledu pod-
niká ministerstvo dopravy?
V tuto chvíli je nezbytné hlav-
ně to, aby ŘSD a SŽDC byly vzor-
nými zadavateli veřejných zakázek
a ministerstvo dopravy projek-
ty žádným způsobem nezdržova-
lo. Na letošní rok plánujeme re-
kordní výdaje na přípravu staveb,
aby jich bylo připraveno co nej-
více a v rámci priorit státu jsme
mohli vyjednávat také větší výdaje
do dopravní infrastruktury.
Klíčové věci jsou obsaže-
ny v dokumentu Dopravní politi-
ka ČR pro období 2014 až 2020
s výhledem do roku 2050. Jedná
se o koncepci přesahující několik
volebních období, na níž bychom
se měli shodnout napříč celým po-
litickým spektrem. Naše analýzy
v rámci Dopravních sektorových
strategií pak prokázaly potřebnost
dalšího rozvoje páteřních spojení
a priorit v silniční i železniční in-
frastruktuře. Jde zejména o dálnici
D1 kolem Přerova, silnici R35 me-
zi Hradcem Králové a Olomoucí
či dostavění D3. Na železnici nás
čeká v tomto období především
dokončení železničních koridorů
a modernizace velkých železnič-
ních uzlů. Na tyto a další projek-
ty můžeme od příštího roku čerpat
z evropských fondů až 120 miliard
korun.
foto archiv
PRAGOPROJEKT a.s.
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...72
Powered by FlippingBook