Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 5

5
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
V nedávné době byl ukončen
tendr na rozšíření dálnice D1.
Jste s jeho výsledky spokojen?
Podstatné je, že se konečně za-
čne stavět a ještě bychom měli
ušetřit. ŘSD podepsalo první čty-
ři smlouvy se zhotoviteli o moder-
nizaci dálnice D1. Ve všech přípa-
dech jsme se u vítězných uchazečů
dostali pod 70 procent předpoklá-
dané ceny, se zárukami na stavbu
v délce 10 let. Modernizaci naší
nejdůležitější dálnice potřebujeme
a vyžádá si velké nasazení nejen
zadavatele a jednotlivých zhotovi-
telů, ale i samotných řidičů. Také
od jejich vzájemné ohleduplnos-
ti a respektování pravidel silnič-
ního provozu se bude odvíjet, zda
se v těchto ztížených dopravních
podmínkách obejdeme bez ne-
hod a dalších komplikací. Po pod-
pisu smluv na modernizaci úse-
ků 5 (Šternov – Psáře) a 9 (Loket
– Hořice) se tak prakticky rozbí-
há modernizace dalších dvou čás-
tí. V úsecích 14 (Větrný Jeníkov
– Jihlava) a 21 (Lhotka – Velká
Bíteš) v současnosti už zhotovite-
lé přebírají staveniště a připravují
se na zahájení prací.
Neovlivní velmi nízká vítězná
cena kvalitu díla?
Po novele zákona o veřejných
zakázkách klademe větší důraz
na cenu. Ta ale nesmí a nemůže
být jediným kritériem. Klíčové je
z úrovně investora ohlídat potřeb-
nou kvalitu prováděné práce i dél-
ku záruk. Tlak na cenu ve veřej-
ných zakázkách je nutný, ale ze
strany investora je třeba důsledně
prověřovat, že se nejedná o dum-
pingovou cenu. To znamená pro-
věřit, jestli nabídkové ceny jsou
skutečně reálné a stavba za ně mů-
že být zrealizována. V souvislosti
s problematikou víceprací pak do-
šlo k výraznému zpřísnění podmí-
nek pro připravenost projektu před
vyhlášením veřejné zakázky.
Výstavba kterých komunika-
cí v oblasti dálnic a železnic je
v budoucnu pro ČR z Vašeho
pohledu prioritní?
Za největší prioritu považu-
ji stavbu rychlostní silnice R35
z Hradce Králové do Olomouce,
která má začít na jaře 2015. Velmi
důležitý je obchvat Českých Budě-
jovic na dálnici D3, dokončení dál-
nice D1 v okolí Přerova a dostavba
D8, která má mimořádný význam.
Na železnici bude pokračovat ze-
jména modernizace III. a IV. ko-
ridoru a stavby v železničním uzlu
Praha, Plzeň či Brno.
Jsou tyto stavby legislativně
a projekčně připraveny tak, aby
bylo možné je začít ihned sta-
vět a čerpat na ně finanční pro-
středky z OPD?
Z kohezních fondů EU, zejmé-
na z Operačního programu Do-
prava II, by ČR měla obdržet 90
miliard korun, a cca 20 miliard od-
hadujeme dotaci z unijního pro-
gramu CEF, cca 10 by mělo být
z ERDF. Osobně preferuji, aby-
chom z evropských peněz v bu-
doucnu financovali méně malých
projektů a soustředili se na inves-
tice do klíčových staveb. Bude tak
daleko jednodušší vyhnout se chy-
bám v přípravě projektů, které nám
vyčítala Evropská komise, a vý-
stavbu to urychlí. Největší priori-
tou pro zmíněné období bude stav-
ba rychlostní silnice R35 z Hradce
Králové do Olomouce, která má
začít na jaře 2015. Dále obchvat
Českých Budějovic na dálnici D3
a dokončení dálnice D1 v okolí
Přerova. Na železnici bude pokra-
čovat modernizace III. a IV. kori-
doru.
Dokázal byste odhadnout, ko-
lik nových úseků dálnic a želez-
nic přibude v roce 2013 na úze-
mí ČR?
Nově bychom měli otevřít
25km dálnice D3 v úseku z Tábo-
ra do Veselí nad Lužnicí a 16km
na rychlostní silnici R7 mezi Vy-
sočany a Chomutovem. Vedle to-
ho zbývá dostavět 12,7km stavby
D8 mezi Bílinkou a Řehlovice-
mi, na kterou jsou pro letošní rok
v rozpočtu SFDI vyčleněny dosta-
tečné finanční prostředky ve vý-
ši téměř 1,7 miliard korun. Pokud
tuto stavbu nebudou kompliko-
vat soudní spory, její dokončení
předpokládám v červnu 2015. Le-
tos by měla být také alespoň for-
málně zahájena stavba D1 v úseku
z Přerova do Lipníku nad Bečvou
a v případě úspěšného dokončení
zadávacího řízení začneme v lé-
tě stavět také dálnici D3 v úsecích
Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Bo-
rek – Úsilné.
Nové kilometry železničních
tratí letos nepřibudou, ale moder-
nizační práce probíhají na plné ob-
rátky, například optimalizace trati
Bystřice n. Olší – Český Těšín ne-
bo žst. Ústí nad Orlicí. Společně se
SŽDC klademe velký důraz na po-
kračování přípravy klíčových pro-
jektů, u kterých bude možné zahá-
jit jejich realizaci v prvních letech
nového Operačního programu Do-
pravu v období 2014 – 2020. Zá-
sadní je v tuto chvíli zejména zmí-
něné postupné dokončení III. a IV.
koridoru a dále v rámci I. korido-
ru dokončení úseků Choceň – Ústí
nad Orlicí a stavby v uzlech Praha,
Plzeň, Pardubice, Česká Třebo-
vá a Brno. Pro dočerpání aloka-
ce OPD je pak klíčové, zda SŽDC
úspěšně zvládne dokončit přípra-
vu dostatečného množství náhrad-
ních projektů a zda se podaří na ty-
to stavby vybrat zhotovitele.
Zasazuji se také o to, aby želez-
niční doprava opravdu plnila funk-
ci kvalitních a rychlých páteřních
linek, na které navazuje autobuso-
vá doprava. Za tímto účelem teď
připravujeme objektivní analýzu
stávajícího stavu nekoridorových
a regionálních tratí. Chtěli bychom
jasně definovat a maximálně vyu-
žít ekonomický a sociálně demo-
grafický potenciál naší železnič-
ní sítě.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
foto archiv
STRABAG a.s.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...72
Powered by FlippingBook