Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Celý tah dálnice D3 a navazující rychlostní silni-
ce R3 mezi Prahou a státní hranicí s Rakouskem je
rozdělen na 12 stavebních úseků 0301 až 0312. Ně-
které úseky jsou dále členěny na dílčí části, zaručující
snadnější a rychlejší projednání a financování.
Jedním z připravovaných úseků je úsek stav-
by 0308, který je členěn do tří částí: 0308A Sobě-
slav – Veselí nad Lužnicí, 0308B Most přes Lužni-
ci a 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec. První dva
úseky jsou ve výstavbě, pro úsek 0308C v současné
době probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby.
Dalším připravovaným úsekem je stavba 0309, která
je také rozdělena na tři dílčí části, a sice: 0309/I Boši-
lec – Ševětín, 0309/II Ševětín – Borek a 0309/III Bo-
rek – Úsilné. První dva úseky jsou ve fázi přípravy,
pro úsek 0309/III v současné době probíhá výběrové
řízení na zhotovitele stavby.
Stavba D3 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec
leží západně od města Veselí nad Lužnicí. Na svém
začátku se v km 104,135 napojuje za MUK „Vese-
lí sever“ na dokončovanou stavbu D3 0308A. Konec
stavby leží západně od Horusického rybníka a v km
109,260 navazuje na stavbu D3 0309/I Bošilec – Še-
větín. Pro tento navazující úsek je zpracovaná doku-
mentace pro vydání pro stavební povolení a v součas-
né době probíhají práce související s majetkoprávním
vypořádáním a získáním stavebního povolení. Celko-
vá délka trasy dálnice je 5,125 km.
D3 0308C
Veselí nad Lužnicí – Bošilec
a D3 0309/III
Borek – Úsilné
Dálnice D3 je součástí doplňkové sítě evropských
dopravních koridorů TINA, která byla schválena
2. panevropskou konferencí v roce 1994 a po vstupu
České republiky do Evropské unie v květnu 2004 se
stala součástí transevropské silniční sítě TEN-T. Přes
naši republiku přenáší také mezinárodní silniční tah E55,
který vede ze Skandinávie přes Německo, Českou republiku,
Rakousko a Itálii do Řecka.
D3 současně přebírá funkci kapacitního spojení hlavního města
Prahy s oblastí jižních Čech, napojuje Táborsko a Českobudějovicko
na republikovou síť dálnic a rychlostních silnic a ve směru na jih na
silniční a dálniční síť v Rakousku (přes hraniční přechod Dolní Dvoři-
ště s napojením na budoucí rakouskou vysokokapacitní silnici S10).
V rámci etapizace výstavby byla již dříve vybudo-
vána komunikace v polovičním profilu dálnice, kon-
krétně se jedná o její levou polovinu, která je nyní
provozována jako silnice I/3. Tehdy uvažované šíř-
kové uspořádání D 26,5 je nyní nahrazeno kategorií
D 27,5/120. Tato kategorie je navržena i v navazují-
cích úsecích, čímž je dosaženo kontinuity v trase D3.
Směrové řešení výhledové čtyřpruhové komuni-
kace respektuje stávající směrové vedení silnice I/3.
Ke stávající silnici, která je využívána jako levá po-
lovina čtyřpruhu, je doplněna nová (pravá) polovina
dálnice, přitom je využito stávajících mostních objek-
tů. Jakékoliv změny směrového vedení nebyly možné
s ohledem na již provedené výkupy pozemků. Rovněž
výškové řešení, s drobnými korekcemi, respektuje stá-
vající niveletu. Jedním z důvodů korekce byla skuteč-
nost, že by při povodňových stavech na Bechyňském
potoce docházelo k zaplavení pláně dálnice.
Součástí stavby je stavební objekt, který řeší úpra-
vu současné mimoúrovňové křižovatky v rozsahu vy-
volaným novým řešením hlavní trasy. Stávající pro-
vozovaná mimoúrovňová křižovatka „Veselí jih“
je ve tvaru trubky a připojuje silnici I/24 ve směru
od Třeboně na dálnici D3. Netypická je přímá větev
při výjezdu z dálnice od Českých Budějovic směrem
na Třeboň nebo Veselí nad Lužnicí. Tato větev je ve-
dena po bývalé silnici I/3 souběžně s tratí ČD a od-
bočení je tak od ostatních větví poněkud vzdáleno.
Stavba dálnice si vyžádá zásah do silniční sítě
nižších tříd. Konkrétně se jedná o silnici II/147 resp.
III/14713 vedoucí z Dolního Bukovska do Veselí
nad Lužnicí. Mimoúrovňové křížení této komunika-
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...72
Powered by FlippingBook