Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 9

9
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
mi orgány státní správy. Projekt byl v rozpra-
covanosti koordinován se Studií řešení prostoru
Václavského náměstí od firmy CMA. V sou-
časné době je stanice metra Můstek nejvý-
znamnější stanicí centra města ležící v dnešním
těžišti obchodního a společenského života Pra-
hy v oblasti Zlatého kříže. Je přestupní stani-
cí na trasu B.
Stanice metra Můstek A je realizována ja-
ko ražená trojlodní – sloupového typu, situová-
na pod dolní část Václavského náměstí, má dva
vestibuly. Ostění hlavních staničních tunelů je
výhradně z litinových tybinků. Pod střední lodí
stanice metra A je umístěn tzv. přestupní uzel
– systém ražených chodeb o 7m níže – spoje-
ný se střední lodí třemi dvojicemi eskalátorů.
Stanice Můstek B je umístěna kolmo na trasu
I. A v tzv. odsunuté „L“ poloze. Tato stanice je
přestupní na trasu A. Z toho vyplývá propoje-
ní stanic dvěma přestupními chodbami zaústě-
nými do nástupiště trasy A eskalátory a do ná-
stupiště trasy B – jednak podélným schodištěm
ve 2/3 délky nástupiště a jednak příčným scho-
dištěm na konci nástupiště. Přímý výstup z ná-
stupiště stanice na trase B je eskalátorovým
tunelem vyústěným do vestibulu pod Jung-
mannovým náměstím a kratším eskalátorovým
tunelem do podchodu pod křižovatkou u Jung-
mannova náměstí.
Stanice Můstek B je ražená trojlodní stanice
sloupového typu a je situována cca o 10m hlou-
běji než stanice na trase A – je tedy založená
zhruba 35m pod úrovní terénu. Ostění této sta-
nice je provedeno z litinových tybinků v kom-
binaci s železobetonovými prvky plochého dna.
Sloupy jsou ocelové.
Návrh bezbariérového přístupu představuje
unikátní řešení, které nebylo v tomto rozsahu
zatím realizováno. Jsou navrženy rozsáhlé sta-
vební zásahy včetně „tunelářských“ do provo-
zované stanice metra (nástupiště trasy A a B),
přímo do veřejných prostor stanice, navíc v těs-
né blízkosti stávajících sítí (kanalizace, kolek-
tory atd.), které budou prováděny za provozu
s minimálním omezením pro cestující.
V rámci návrhu umístění tohoto bezbariéro-
vého přístupu do metra bylo nutno respektovat
polohu inženýrských sítí. Jedná se především
o tři ražené kolektory s páteřními trasami vo-
dovodů a o dvě hlavní kanalizační stoky. Vý-
stavba objektu bude probíhat ve složitých geo-
logických poměrech, které jsou ovlivňovány
zejména přítomností nesoudržných zvodnělých
fluviálních sedimentů a tektonicky významně
porušeným horninovým prostředím v oblasti
Pražského zlomu. Výtahy z povrchu budou za-
budovány do šachty hloubené z úrovně povr-
chu. Hlubší část šachty realizované v kvarter-
ních sedimentech pod hladinou podzemní vody
Bezbariérové zpřístupnění stanice metra Můstek
Výtahový kiosek v úrovni terénu
zastavěná plocha
17 m
2
obestavěný prostor
67 m
Šachta 1 – těžní a montážní šachta SO 01
obestavěný prostor
cca 660 m
3
Šachta 2 – výtahy na povrch SO 02
obestavěný prostor
cca 920 m
3
Přestupní chodba SO 03
obestavěný prostor
cca 1 280 m
3
Šachta 3 – PCH -A-B SO 04
obestavěný prostor
cca 200 m
3
Výtahy přestupní chodba x terén
23,62 m
Výtah přestupní chodba x nástupiště A x nástupiště B
16,15 m
Axonometrie přestupů ve stanici metra Můstek
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...72
Powered by FlippingBook