Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 19

19
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
obchodní oddělení:
595 682 625, 595 684 590, 595 685 627
fax: 595 686 379
sekretariát: 595 684 320
Jaký je vůbec současný stav svodidel na na-
šich silnicích?
Tak to je věc, která nás také hodně zajímala. Ob-
rátili jsme se proto na ŘSD s dotazem o pomoc s vy-
tipováním staveb novějšího data, na kterých bychom
mohli provést vlastní kontroly. Setkali jsme se s vel-
kou vstřícností a ŘSD nám dodalo 101 staveb na úze-
mí celé republiky ke kontrole. Většinou se jednalo
o silnice 1. třídy, dodatečně jsme zde zařadili i někte-
ré úseky dálnic D1 a D8. Kontroly byly prováděny
po dobu pěti měsíců, bylo zkontrolováno 169km sil-
nic a odhadem 130km dálnic. Během těchto kontrol
jsme speciálně upraveným služebním automobilem
najezdili 15 000km. Výsledky byly pro nás velice pře-
kvapivé, protože jsme narazili na dva typy vad. První
typ vad vznikal vlastně už v době přípravy a projek-
tování umístění svodidel, druhé pak při jejich montá-
ží. Hodně nás překvapil právě první typ vad. V době
přípravy bylo jistě možné tyto vady odhalit a odstra-
nit, ale bohužel se tak nestalo. My, jako výrobce, kte-
rý není konečným dodavatel na stavbu, nemáme mož-
nost tuto etapu přípravy realizace ovlivnit. Jediné, co
pro jednotlivé systémy zpracováváme, jsou technické
podmínky, což je vlastně taková kuchařka pro projek-
tanty, jakým způsobem projektovat naše systémy pro
konkrétní situace. Projektant má samozřejmě mož-
nost nás kdykoliv oslovit a občas se tak i stane. Pří-
liš časté to ale bohužel není. Na základě těchto našich
zkušeností se proto chceme v nejbližší budoucnos-
ti mnohem více zaměřit na osvětu mezi projektanty
i montážními firmami a na konkrétních příkladech jim
ukazovat chyby, které jsme v praxi odhalili. Ve spolu-
práci s ŘSD jsme již na konci roku 2012 uskutečnili
dvě pilotní školení pro přejímače ŘSD a určitě chce-
me tuto svou lektorskou činnost dále rozšiřovat.
V minulosti jste v ČR měli 100% trhu a žád-
nou konkurenci. Jak vnímáte vstup konkurence
na český trh?
Myslíme si, že vstup konkurence nám vlastně
pomohl. Donutil nás mnohem více zamýšlet se nad
svou prací a vyvíjet a vyrábět co nejkvalitnější vý-
robky za konkurenceschopnou cenu. A to je věc, kte-
rou pocítili všichni řidiči v mnohem větší bezpečnos-
ti na silnicích a investoři v kvalitnějších svodidlových
systémech. Bezpečnost svodidlových systémů se stá-
le zvyšuje, což je jejich největší přidanou hodnotou.
V současné době se účastníme projektu „Dopravních
snídaní“, jehož jsme generálním partnerem v sed-
mi krajích. Tento projekt se zaměřuje právě na bez-
pečnost v dopravě a byly na něm prezentovány třeba
i velice zajímavé údaje z Centra dopravního výzkumu
z roku 2011. Vyplývá z nich, že celkové ekonomic-
ké ztráty z dopravní nehodovosti byly v ČR 52,7mi-
liardKč, což je zhruba 1,4% HDP ČR. Číslo je to
obrovské a skládá se z vyčíslení ztrát na lidských živo-
tech, ztrát v důsledku těžkých zranění a ztrát v důsled-
ku lehkých zranění a nehod pouze s hmotnou škodou.
V každé z těchto položek se jedná o asi 12–14 miliard
ročně. Pokud se nám díky kvalitnějším svodidlům i je-
jich většímu množství na silnicích podaří snížit počty
nehod, ušetří stát miliardy, a to pocítíme opět všichni.
Proto i třeba jen jeden ušetřený lidský život stojí za to,
abychom dále pokračovali ve vývoji a snažili se vyro-
bit ještě lepší a bezpečnější svodidla.
Vloni jste v europarlamentu prezentovali své
chytré SMART svodidlo. Co je jeho největší před-
ností a jak to vypadá s jeho možným využitím?
A co další novinky?
SMART svodidlo má v sobě zabudovány tři typy
senzorů. První je schopen vyhodnotit klimatické pod-
mínky v daném místě, druhý umí vyhodnotit případ-
né problémy s průjezdností daného úseku a třetí sen-
zor dokáže vyhodnotit náraz do svodidla a okamžitě
odeslat signál nejenom složkám záchranného systé-
mu, ale i na informační tabule před kritickým úse-
kem na komunikaci, a tak informovat ostatní řidiče
o situaci na trase. Jeho využití bude možné ale pouze
na nových úsecích dálnice, které již budou projekto-
vány s vizí osazení tímto svodidlem. Zatím je to příliš
drahá záležitost a hudba budoucnosti, ale kdo ví, co
bude za pár let. Nové technologie si razí cestu vpřed
extrémně rychle a my jsme na tento stav připraveni
již nyní. Další naší novinkou je tzv. motosvodidlo.
Oproti klasickému svodidlu má navíc spodní pásnici,
která by měla chránit motorkáře před těžkými úrazy
vlivem nárazu o sloupek. Policie ČR na Blanensku,
která každoročně organizuje v období měsíce červ-
na sraz motorkářů pod názvem „Nežij vteřinou“, nás
oslovila, zda bychom nechtěli být partnery této ak-
ce pro rok 2013. Souhlasili jsme. Opět byl vytipován
úsek s největší nehodovostí motorkářů, na kterém by-
chom mohli zkušebně naše motosvodidla osadit. Do-
hodli jsme se, že pokud se této akce zúčastní více než
300 motorkářů, osadíme nejnebezpečnější zatáčku
na této trati v délce cca 150m na své vlastní náklady.
A jak vidíte další směr vývoje svodidlových
systémů?
Vše se bude samozřejmě odvíjet od požadavku tr-
hu a také od ceny, která bude muset být co nejnižší,
ale zároveň bez vlivu na bezpečnost celého systému.
Výrobci se budou muset ještě mnohem více zabývat
inovacemi a hledat lepší materiály. Jen tak totiž bu-
de možné jít do nižších tlouštěk a tím i nižších hmot-
ností svodidel. Za velice důležité považuji i možnost
modelování crash testů na počítači. Pokud nevyjde
klasický crash test, přijde firma až o 2 miliony ko-
run, a to je velká ztráta. Počítačové aplikace se již
v tomto směru dostávají na tak vysokou úroveň, že
lze většinu problémů odladit již ve vývojovém stře-
disku a na klasický crash test jít až následně takřka
s jistotou úspěchu.
Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí
Ing. Miroslav Bindač
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...72
Powered by FlippingBook