Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 24

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
24
Obr. 1 – Pohled na mostovku hotového díla
Obr. 2 – Noční osvětlení při slavnostním otevření dne 7. 12. 2012
Nová lávka v Semilech byla zbu-
dována z místa bývalého koupališ-
tě a převádí cyklostezku přes kory-
to řeky Jizery ze stadionu na Ostrov.
V roce 2007 zastupitelstvo města vy-
bralo optimální variantu řešení, kte-
ré představuje ocelovou obloukovou
lávku pro pěší se zavěšenou mostov-
kou s trubkovým hlavním obloukem
výškově zakřiveným do tvaru para-
boly. Mostovka je půdorysně esovitě
zakřivena, výškově ve vrcholovém
oblouku o rozpětí 43,204m.
Tvoří ji dvojice trubkových nos-
níků se železobetonovou deskou
NK. Délka mostu je 46,774m, šíř-
ka chodníku 3,303m, výška mostu
6,141m, plocha NK 206,86m
2
.
Nosnou konstrukci mostu tvoří
jeden středový hlavní nosný oblouk
s esovitě zakřivenou mostovkou ze
dvou podélných nosníků spojených
deskou mostovky, resp. konzolami
vetknutými do betonu mostovky. Ja-
kost materiálu hlavního oblouku je
S355 profilu 610/20mm zakřive-
ný do tvaru paraboly. Závěsy jsou
od firmy Pfeifer – profil P36mm
NOVÁ OBLOUKOVÁ LÁVKA
SE ZAVĚŠENOU MOSTOVKOU
V SEMILECH
Lávka přes Jizeru je součástí jednoho z úseků
cyklotrasy Greenway Jizera – plně vybaveného
multifunkčního koridoru podél řeky Jizery, který
bude využíván místními obyvateli i návštěvníky.
Tento koridor je vybudován a funguje na principech
partnerské spolupráce a trvale udržitelného rozvoje území.
o únosnosti min. 250kN. V příčném
směru ve střední části, kde oblouk
vede vysoko nad mostovkou a závě-
sy nezasahují do průchozího prosto-
ru, tvoří závěsy tvar písmene A.
Pod mostovkou jsou protilehlé
závěsy spojeny do trojúhelníkové-
ho tvaru dvojicí táhel taktéž od fir-
my Pfeifer profilu P 24mm o stej-
ném průřezu jako závěsy. Mostovka
je sestavena ze dvou podélných nos-
níků z ocelových trubek profilu
426/16mm z oceli jakosti S355, kte-
ré jsou zakřiveny ve dvou směrech
a to esovitě v půdoryse a do vrcho-
lového oblouku ve svislém směru.
Zakřivení tvoří krátké přímé trubky
tvaru lomeného polygonu. Duté oce-
lové nosné prvky jsou pro zameze-
ní pronikání vzdušné vlhkosti spo-
jeny vzduchotěsnými svary. Dutiny
jsou pro kontrolu opatřeny revizním
a vypouštěcím otvorem. K nosným
podélným trubkám jsou přivařeny
dvojice ztužení s rozšířením do styč-
níkového plechu pro smontování
s příčníky mostovky. Příčné spoje-
ní U profilem bylo rovněž využito
pro zavěšení bednění mostovky. Po-
hledová plocha dolních pásnic byla
opatřena metalizací doplněnou NS.
Během osazování tyto spoje
sloužily jako montážní a po zabeto-
nování plní nosnou funkci. Během
stavebních prací na opěrách láv-
ky byla zahájena výroba ocelových
konstrukcí (hlavní oblouk, nosní-
ky mostovky, konzolové svařence
do desky mostovky, styčníky závěsů
na oblouku, kotevní příruby oblouku,
svarky mostovkových nosníků a dal-
ší pomocné prvky) ve společnos-
ti Kavoka, s. r. o. Neratovice. Ložis-
ka pod podélnými nosníky mostovky
jsou řešena jako ocelová čepová po-
délně posuvná. Nasměrování ložisek
je na střed mostu. Celková hmotnost
všech OK činí 44,37 t. Konstrukce,
která je zařazena do třídy provede-
ní EXC3, byla vyráběna v souladu
s EN 1090-2. Dílenská přejímka pro-
bíhala s ohledem na postup výstavby
pro oblouk a mostovkové díly zvlášť.
Montáž zábradlí probíhala po jed-
notlivých polích. Po montáži zábrad-
lí bylo namontováno osvětlení lávky
u opěr a do zábradelního madla včet-
ně napájení. Dále byly namontová-
ny kobercové dilatační závěry typu
RW M80b, výrobce Reisner Wolff
Engineering. Následovalo vakuové
tryskání podkladu izolace a aplikace
pochozí stěrkové izolace typu Coni-
deck 2264 včetně reflexního pruhu.
Jako konečná operace bylo zbudová-
ní vozovek na předpolích.
Výstavba nové lávky pro pěší
a cyklisty výrazně přiblížila cestu ze
sídliště Řeky do centra města. Před-
pokládané náklady na stavbu lávky
byly 9 milionů 700 tisíc Kč, z toho
dotace činily 90% z Operačního pro-
gramu příhraniční spolupráce, podíl
města činil 970 tisícKč.
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...72
Powered by FlippingBook