Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 32

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
32
Vážený pane řediteli, můžete
našim čtenářům sdělit, na kolik
úseků bude dálnice D1 rozdělena
v průběhu její modernizace?
Pro potřeby modernizace je dál-
nice D1 rozdělena na 21 úseků,
z nichž 20 je mezikřižovatkových
a 21. je most Šmejkalka.
Kolik zhotovitelů se bude po-
dílet na rekonstrukci a jaký je je-
jí časový plán?
Na každý úsek bude vypsáno sa-
mostatné výběrové řízení, z čehož
samozřejmě vyplývá, že na moderni-
zaci D1 se bude podílet hned něko-
lik zhotovitelů. Délka modernizace
jednotlivých úseků je cca 12 měsí-
ců, ke kterým je nutné připočíst zim-
ní technologickou přestávku v délce
trvání 3 až 4 měsíce, kdy však nebu-
dou na dálnici D1 v souvislosti s mo-
dernizací žádná dopravní omezení.
Jaké uzavírky a omezení řidi-
če čekají?
Maximální snahou ŘSD je vést
veškerý dálniční provoz po dálnici
D1 bez nutnosti objížděk, a to i v pří-
padě nehody či dopravní zácpy. Ve-
dení dopravy bude po většinu doby
modernizace D1 v režimu 2+2 jízd-
ní pruhy každým směrem. Nastanou
ale i situace, kdy bude nezbytné vést
dopravu v režimu 2+1, případně 1+1.
Řidiči budou samozřejmě o předpo-
kládaných omezeních vždy předem
informováni. Informace budou do-
stupné na internetových stránkách
zřízen je i faceboo-
kový profil „Nová D1“. Aktuální in-
formace k uzavírkám pak jsou k dis-
pozici na
, kde
si také řidiči mohou zdarma stáhnout
do mobilního telefonu aplikaci zob-
razující dopravní informace z čes-
kých dálnic.
Pro kamionovou dopravu bude
platit přísný zákaz sjíždění na exi-
tu před samotnou uzavírkou. Důvo-
dem je snaha ochránit okolní obce
před nadměrným dopravním zatíže-
ním. Dodržování tohoto omezení bu-
de kontrolovat Policie ČR.
Kolik mostů se na této tra-
se bude souběžně rekonstruovat
a jaká z toho vyplývají omezení
pro řidiče?
Na prvních čtyřech modernizo-
vaných úsecích nás čeká úplná pře-
stavba celkem osmi dálničních nad-
jezdů, jeden pak bude bez náhrady
stržen. Snášení mostních konstruk-
cí patří bezpochyby mezi nejnároč-
nější kroky modernizace, neboť v ta-
kovýchto případech bude muset být
dálnice někdy i zcela uzavřena. Pů-
jde však jen o desítky minut a tyto
akce budou samozřejmě prováděny
v nočních hodinách, kdy je minimál-
ní intenzita dopravy.
Je známo, že tři jízdní pruhy
v každém směru řidiči nemohou
čekat, ale o kolik se rozšíří od-
stavné pruhy, aby byla dálnice D1
bezpečná?
Dojde k rozšíření zpevněné kraj-
nice dálnice na každé straně o 0,75m
a tím se zvýší bezpečnost v případě
odstavení vozidla či pohybu vozi-
del a pracovníků údržby. Toto řeše-
ní umožní v případě uzavírky jed-
noho jízdního pásu vedení provozu
v režimu 2+2 pomocné jízdní pruhy
na jednom jízdním pásu.
Jakým způsobem budete kon-
trolovat kvalitu jakosti jednotli-
vých úseků a kdo bude za tento
úkol odpovědný?
Kontrola kvality modernizace
D1 bude několikastupňová. Jednak
bude ŘSD na jednotlivých stavbách
zastoupeno vlastními pracovníky,
kteří budou dohlížet na průběh mo-
dernizace a koordinovat veškeré
práce. Kvalitu prováděných oprav
bude dále kontrolovat externě na-
smlouvaný technický dozor. Super-
vizi v podobě nepravidelných kon-
trol má na starosti Úsek kontroly
kvality staveb ŘSD.
Kdy se předpokládá termín za-
hájení a následně ukončení stavby
jako takové a z jakých zdrojů bude
modernizace financována?
Modernizace prvních dvou úse-
ků dálnice D1, tj. úsek 14 Větr-
ný Jeníkov – Jihlava a 21 Lhotka
– Velká Bíteš, započne 9. května.
V letošním roce se rozběhnou práce
také na úseku 5 Šternov – Psáře a 9
Loket – Hořice.
Celkovou dobu modernizace dál-
nice D1 je těžké určit. Záleží na mno-
ha okolnostech, jako je např. získá-
vání dalších stavebních povoleni,
dostatek finančních prostředků či prů-
běh jednotlivých výběrových řízení,
kdy mohou neúspěšní uchazeči podá-
vat námitky na výsledek řízení k Úřa-
du pro ochranu hospodářské soutěže,
což ve svém důsledku proces moder-
nizace daného úseku pozdrží.
V současné době je financování
zajišťováno z národních zdrojů. Mo-
dernizace D1 je však v seznamu ná-
hradních projektů OPD.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil
Modernizace dálnice D1
je jeden z nejvýznamnějších projektů Ředitelství silnic a dálnic. Dálnice D1 je nejvytíženější
komunikací v České republice. Každý den po ní projede kolem 100 tisíc vozidel. Vytíženosti
odpovídá také technický stav dálnice, která je na sklonku své životnosti. Právě nyní se
rozbíhají stavební práce na prvních úsecích. O krátký rozhovor jsme proto požádali
Ing. Jana Kroupu, ředitele Závodu Praha ŘSD ČR.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...72
Powered by FlippingBook