Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 36

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
36
Samotná výstavba nového mostu byla zahájena
v roce 2010 demontáží původní ocelové lávky pro
pěší a původních pilířů, které byly po podrobném po-
souzení shledány jako nadále nevyhovující s ohle-
dem na špatnou únosnost a poškození v založení.
Dále byly odstraněny konstrukce původního Tyršo-
va mostu ze dna koryta řeky Bečvy, kam se převážná
část původního mostu výbuchem v roce 1945 dostala
a kde ležela po více než 65 let. Po zajištění zpevnění
dna koryta řeky mikropilotami v místě nových pilířů
a opěr následovalo provedení ochranných štětovnico-
vých jímek kolem těchto pilířů a opěr a zřízení pro-
vizorní hrázky v korytě řeky, ze které se zajišťovaly
veškeré další stavební práce na spodní stavbě mostu.
Po dobudování spodní stavby byla v místě budoucí-
ho mostu osazena skruž pro bednění nosné konstruk-
ce, která pak byla vybetonována v jednom záběru
na podzim roku 2011. Na závěr po dotvarování nosné
konstrukce byly dokončeny práce související s prove-
dením izolací, kamenných obkladů říms a pilířů, osa-
zením zábradlí a v neposlední řadě zadlážděním celé-
ho povrchu mostu. V průběhu výstavby mostu byly
rovněž dále provedeny stavební úpravy komunikací
na obou předpolích – v souvislosti s vynucenou úpra-
vou nivelety těchto komunikací (niveleta na obou
předpolích musela být zvýšena v návaznosti na úro-
veň nivelety mostu, která byla zvýšena s ohledem
na hladinu stoleté vody). Současně s rekonstrukcí ko-
munikací na obou předpolích byla provedena rekon-
strukce nábřežních zdí v bezprostředně navazujících
úsecích. Celý nový most byl dokončen v květnu roku
2012 a posléze slavnostně uveden do provozu.
Nový Tyršův most představuje třípólový trámo-
vý spojitý nosník, ke středu vzepjatý. Nový most je
šikmý – jeho šikmost činí 85°. Most je určen bez-
prostředně pro převedení pěší a cyklistické dopra-
V květnu roku 2012 došlo za zájmu velké části medií
a obyvatel města Přerova ke slavnostnímu otevření stavby
nového Tyršova mostu přes řeku Bečvu. Nový most se na-
chází v místech původního Tyršova mostu z roku 1904, kte-
rý byl na sklonku 2. světové války v květnu roku 1945 zni-
čen ustupujícími německými vojsky. Až do léta roku 2010 se
na dochovaných původních pilířích Tyršova mostu nacháze-
la pouze provizorní lávka pro pěší, která byla do roku 1965
dřevěná a poté byla nahrazena lávkou ocelovou, jež na tom-
to místě vydržela až do léta 2010, kdy byla zahájena stavba
nového mostu.
Zahájení výstavby nového mostu předcházela mnohale-
tá a poměrně obsáhlá diskuze o podobě a ztvárnění nového
mostu v tomto velmi exponovaném místě na samotné hrani-
ci historického jádra města. Tato skutečnost měla na koneč-
né ztvárnění mostu výrazný vliv a po proběhnuvší architek-
tonické soutěži (2003) byl jako vítězný návrh přijat místním
referendem v hlasování občanů projekt z architektonické díl-
ny Prof. Ing. Akad. Arch. Aleny Šrámkové, jež představuje níz-
kovodní městský most, doplněný originální výtvarnou výzdo-
bou v podobě soch, s preferencí pěší a cyklistické dopravy.
Most v den slavnostního otevření z ptačí perspektivy
Pohled na most ze severního předpolí
vy, v průběhu zpracování projektové přípravy byl pů-
vodní návrh upraven (na podnět investora) rovněž pro
umožnění jízdy automobilů do hmotnosti 3,5 t jedním
směrem (od jihu k severu) s možností případného
obousměrného pohybu v případě mimořádných situa-
cí (např. živelná katastrofa). Významnou součástí ce-
lého díla je architektonický doprovod a výtvarná vý-
zdoba nového mostu. Dominantu cesty mostem tvoří,
pro město Přerov symbolická, socha zubra oriento-
vaná před vstupem do starého města, plastika ptáka
symbolizující svobodu a plastiky tří stromů, doku-
mentující dnešek ve své úctě k přírodě. Na jižní stra-
ně mostu jsou dále umístěny dva tzv. Tyršovy sloupy
(původní most obsahoval celkem osm těchto sloupů),
z nichž jeden je původním restaurovaným originálem
a druhý, dříve zničený, představuje jeho repliku.
Vlastní konstrukce mostu je železobetonová, zá-
bradlí je kovové s černým nátěrem. Hrany betonu
jsou kamenicky opracované, sochy jsou betonové
a bronzové, sokly – stejně jako lavičky – jsou beto-
nové s hladkým povrchem. Vydláždění celého povr-
chu mostu a obou předpolí je navrženo z kamenných
kostek tak, aby vázalo na okolní historické zadláždě-
ní. Organizace dopravy a vyznačení celého dopravní-
ho prostoru na mostě uživatelům (pěší, cyklisté, auta)
je provedeno pouze změnou formátu nebo barvy jed-
notlivých dlažebních prvků, trasa automobilů je ohra-
ničena zakulacenými obrubníky. Průběžné osvětlení
je nainstalováno v madle zábradlí a sochy jsou osvět-
leny bodově z pěší plochy.
Za nový most město Přerov, jakožto jediný inves-
tor a vlastník, zaplatilo celkem zhruba 120 miliónů ko-
run. Stavbu realizovala společnost Skanska, a.s., divi-
ze Silniční stavitelství, závod mosty během 21 měsíců
podle návrhu a projektu společnosti AF-CITYPLAN
s.r.o., jakožto generálního projektanta a architektonic-
kého atelieru Šrámková architekti, s.r.o. Stavba byla
realizována bez zpoždění, přesně dle daných termínů
ve smlouvě a časovém harmonogramu. Dne 8. května
2012 byl nový Tyršův most přesně po 67 letech od zni-
čení původního mostu slavnostně otevřen a předán
obyvatelům města do trvalého užívání.
Ing. Tomáš Nosek, Ing. Milan Komínek (AF-CP)
Tyršův most přes řeku Bečvu v Přerově
Noční detail dlažby
AF-CITYPLAN s.r.o., Jindřišská 889/17, 110 00 Praha 1
tel.: 227 005 500, fax: 224 922 072, e-mail:
,
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...72
Powered by FlippingBook