Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 17

17
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Použití nástrojů Dopravních sektorových
strategií
Globálním cílem strategie je vytvoření flexi-
bilního plánovacího a institucionálního nástroje
pro rozvoj dopravní infrastruktury s přihlédnutím
na potřebu přípravy Operačního programu dopra-
va (OPD) na období 2014-2020. Tomu jsou při-
způsobeny i výstupy jednotlivých částí projektu
tak, aby je bylo možné dále používat při plánování
rozvoje dopravního sektoru. Jedná se zejména o:
• Multimodální dopravní model (model sou-
časného stavu a model prognóz), který bude
sloužit pro prognózování dopravního zatížení
na dopravních sítích a pro hodnocení jednotli-
vých projektů.
• Databáze rozvojových projektů, která shrnu-
je informace o všech rozvojových projektech
na dopravní infrastruktuře a umožňuje rozvo-
jové projekty dále filtrovat a třídit dle zada-
ných kritérií.
• Vícestupňové multikriteriální hodnocení, kte-
ré umožňuje vzájemné hodnocení rozvojových
projektů ve třech základních pilířích, což jsou
Potřebnost (společenská a dopravní), Průchod-
nost (územní a environmentální) a Proveditel-
nost (finanční a ekonomická).
• Simulátor zdrojů a potřeb, pomocí něhož lze se-
stavit prognózu finančních toků v následujících
letech: na příjmové straně jsou shrnuty dostup-
né finanční zdroje (ve scénářích) a k nim je při-
řazena výdajová stránka (jak mandatorní výda-
je, tak finanční nároky rozvojových projektů).
Shrnutí návrhu strategie
V Dopravních sektorových strategiích je pri-
márně řešena infrastruktura v působnosti státu,
tedy infrastruktura pro silniční, železniční, vodní
a leteckou dopravu, nicméně v rámci strategie jsou
zmíněna i některá další opatření v oblasti regionál-
ní infrastruktury (městská doprava, rozvoj sítě sil-
nic nižších tříd, cyklostezky apod.). Návrh přípra-
vy a realizace jednotlivých opatření je proveden
s ohledem na dostupné finanční zdroje a potřeby
rozvoje dopravní infrastruktury v jednotlivých ča-
sových horizontech. Míra detailu zpracování stra-
tegie v jednotlivých horizontech je přizpůsobena
relativní přesnosti finančních zdrojů a potřebám
přípravy a realizace projektů.
• Ve střednědobém horizontu do roku 2020 je
strategie s ohledem na čas potřebný na přípra-
vu zpracována v úrovni jednotlivých projektů.
Tento přístup je potřebný i pro přípravu ná-
sledujícího období OPD. V tomto období je
potřeba finančních prostředků pro jednotli-
vé balíčky projektů a vyváženost dopravních
módů ovlivněna předpokládanými prostřed-
ky pro spolufinancování OPD ze zdrojů EU
a nutnosti nadále nezhoršovat stav dopravní
infrastruktury (je navrženo zvýšení mandator-
ních výdajů na údržbu a opravy infrastruktu-
ry). Odhad potřebných prostředků na rozvoj
je relativně přesný, vychází z dostupných do-
kumentací. Pro naplnění cílů strategie by mě-
Závěry pro další činnost v oblasti strate-
gického plánování sektoru dopravy
Dopravní strategie vycházejí z poznání, že do-
pravní infrastruktura existuje a tvoří logický a uce-
lený systém, který je potřeba udržovat, vybavovat
a v případě možnosti rozvíjet dle skutečných po-
třeb a finanční bilance. Pro účinnou realizaci Do-
pravních sektorových strategií lze formulovat ná-
sledující závěry:
• Dopravní strategie je souvislá činnost, nikoliv
jednorázový dokument, proto je důležitá prů-
běžná aktualizace všech vstupů a pravidelné
vyhodnocování výsledků.
• Jednotlivé vstupy společné pro všechny do-
pravní módy musí být koordinovány a sjedno-
ceny.
• Základní část Dopravní strategie (metodika,
zásady, postupy) musí být postupně schva-
lována a sjednocována pro všechny dopravní
módy.
• Dopravní strategie je podkladem pro harmo-
nogram realizace projektů připravovaných pro
střednědobý horizont.
• Dopravní strategie musí být řízena zastřešují-
cím orgánem (odborem strategie Ministerstva
dopravy) jako jediným místem s právy a po-
vinnostmi z toho vyplývajícími.
• Dopravní strategie musí být závazná pro všech-
ny investory.
Tyto závěry tedy akcentují nutnost monitoro-
vání strategie a potřebu její průběžné nebo pra-
videlné aktualizace. Tomu musí odpovídat i in-
stitucionální opatření, které bude zahrnovat jasné
definování pravomocí a zodpovědnosti jednotli-
vých subjektů.
Ing. Martin Vachtl, SUDOP PRAHA a.s.
SUDOP PRAHA, a.s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3, tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316, e-mail:
,
ly být generovány odpovídající finanční zdro-
je – navrženo je zvýšení příjmů pro dopravní
sektor.
• Dlouhodobý horizont do roku 2035 je klíčo-
vý pro formování zásad budoucí strategie a tím
i směrování finančních prostředků. Míra de-
tailu je v úrovni clusterů (souborů staveb do-
pravních tahů). Je akcentována nutnost zlepšit
stav dopravní infrastruktury (příděl prostřed-
ků na opravy a údržbu) a pokračování rozvo-
je sítě TEN-T. Další rozvoj infrastruktury závi-
sí na disponibilních finančních zdrojích.
• Výhledový horizont po roce 2035 je řešen
na úrovni finančních objemů pro další fungová-
ní a rozvoj dopravní infrastruktury. Možnost re-
alizace všech zbývajících identifikovaných pro-
jektů závisí na skutečných finančních zdrojích,
které je v současné době možno odhadnout jen
s omezenou mírou přesnosti. Strategii je ovšem
v současné době možné formovat jen na zákla-
dě momentálně dostupných údajů. I dle velmi
optimistických odhadů disponibilních prostřed-
ků je zřejmé, že všechny současně definované
projekty buď nebude možno realizovat v před-
pokládaném rozsahu, nebo se termín jejich rea-
lizace odsune za časový horizont strategie.
Vyváženost mezi jednotlivými balíčky pro-
jektů a dopravními módy je v principu založena
na předpokládaných přepravních výkonech s ohle-
dem na priority deklarované v Knize 5 – preferen-
ce módů šetrných k životnímu prostředí, zejmé-
na železniční dopravy. Jsou předloženy dvě krajní
varanty rozdělení finančních prostředků mezi do-
pravní módy. Klíčovou roli v tomto případě hraje
posouzení potřeby výstavby investičně náročných
Rychlých spojení na železnici a dobudování sítě
dálnic a rychlostních komunikací.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...72
Powered by FlippingBook