Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 20

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
20
Historie a příprava stavby
Rozšiřující se ústí řeky Forth, neda-
leko skotského Edinburghu, je místem
dávno zaslíbeným výjimečným most-
ním stavbám. Železniční Forth Bridge,
sytě červený ocelový příhradový most
s třemi konzolovými vahadly z konce
19. století, se stal i mezi veřejností le-
gendou. Výjimečná konstrukce neob-
vyklého statického systému s rozpětí-
mi obou hlavních polí 521m je dodnes
právem považována za jednu z nej-
úžasnějších mostních konstrukcí světa.
Po nedávné, sedm let trvající, rekon-
strukci se nově předpokládá životnost
mostu dalších více než 100 let. V sou-
časnosti se připravuje zápis mostu
do seznamu světového kulturního dě-
dictví UNESCO.
Na dohled tomuto skvostu stojí sil-
niční Forth Road Bridge. Jedná se o vi-
sutou ocelovou konstrukci, dokonče-
nou roku 1964, s rozpětím 1005m.
Po téměř 50 letech provozu však by-
lo u hlavních nosných kabelů zjištěno
znatelné korozní oslabení. Přes přija-
tá nákladná opatření k zamezení nebo
alespoň zpomalení progrese koroze ka-
belů se předpokládá již jen omezená
doba funkce mostu jako hlavního sil-
ničního přemostění na východním po-
břeží Skotska. Vypracované studie
na výměnu nebo posílení hlavních ka-
belů mostu prokázaly mimořádně vy-
soké finanční ztráty z omezení dopravy
a následné dopady na ekonomiku bě-
hem takové zásadní dlouholeté rekon-
strukce.
Již v roce 2006 proto započaly prá-
ce na studii nového silničního doprav-
ního spojení. Koncem roku 2007 pak
skotská vláda oznámila, že toto spo-
jení bude tvořeno novým zavěšeným
mostem, západně od mostu stávající-
ho. Předpokládaný termín dokončení
nového mostu byl stanoven na r. 2016.
Po jeho zprovoznění se pak předpoklá-
dá dočasné uzavření stávajícího Forth
Road Bridge a jeho celková rekon-
strukce. Do budoucna se pak počítá
s jeho využitím pro veřejnou hromad-
nou dopravu a též pro pěší a cyklisty.
V roce 2008 bylo za projektanta
stavby nového mostu vybráno sdruže-
ní firem Arup a Jacobs. Mezitím byly
zvažovány možnosti financování stav-
by, včetně zapojení soukromého ka-
pitálu (PPP). Nakonec však skotská
vláda rozhodla, že stavba bude finan-
cována z veřejných prostředků. Ná-
klady na celý projekt byly odhadnuty
na 1,7 až 2,3mld. liber.
V roce 2009 vyhlásila skotská vlád-
ní agentura Transport Scotland výbě-
rové řízení na zhotovitele stavby. Sou-
těžní podklady si vyžádalo několik
desítek firem, zřejmě vzhledem k ná-
ročnosti a rozsahu stavby však nako-
nec nabídku podala jen dvě konsorcia
firem. V březnu r. 2011 byla vybrána
jako vítězná nabídka konsorcia FCBC
ve výši 790mil. liber za hlavní část
stavby včetně mostu, což bylo asi
70 - 80% v tendru očekávané ceny.
Vítězné
německo-americko-španěl-
sko-skotské sdružení FCBC je tvoře-
no firmami Hochtief AG, American
Bridge Int., Dragados S.A. a Morrison
Construction. Celkové náklady projek-
tu se tak dnes očekávají ve výši 1,45 až
1,6mld. liber. Stavba započala příprav-
nými pracemi v září roku 2011, její do-
končení je nadále plánováno na konec
roku 2016.
Zpracováním realizační dokumen-
tace stavby bylo pověřeno britsko-dán-
sko-německé sdružení firem Ramboll,
Grontmij, Gifford a Leonhardt, Andrä
und Partner. Odsouhlasení realizační-
ho projektu, kontrolu postupu stavby,
kvality a splnění podmínek zadání má
na starosti EDT (Employers Delivery
Team), který tvoří zástupci Transport
Scotland spolu se svými konzultanty
– firmami Arup a Jacobs. Nezávislou
kontrolou prováděcího projektu, včet-
ně plně nezávislého podrobného pře-
počtu celé konstrukce (tzv. kontrolou
kategorie III podle britských předpisů)
bylo pověřeno sdružení firem Aecom
a URS Scott Wilson. Na nezávislé
kontrole a výpočtech hlavní zavěšené
nosné konstrukce mostu spolupracuje
s firmou Aecom tým českých inžený-
rů z firmy Pontex.
Nový most a jeho výstavba
Nové přemostění je tvořeno hlav-
ním zavěšeným mostem a jižním via-
duktem. Jedná se o konstrukce s oce-
lobetonovou mostovkou. Dvě hlavní
pole zavěšeného mostu přes ústí řeky
do moře mají rozpětí 650m a jsou za-
věšena na trojici pylonů. Krajní čás-
ti zavěšeného mostu jsou vždy rozdě-
leny na 3 pole s celkovou délkou 366m
na jižní a 428,5m na severní straně.
Mostovka zavěšeného mostu je v příč-
ném řezu tvořena jedinou ocelovou ko-
morovou konstrukcí se čtyřmi stěnami
spřaženou s příčně předpjatou beto-
novou deskou o celkové šířce 39,8m,
na kterou lze umístit 2 třípruhové vo-
zovky. Závěsy jsou umístěny ve dvou
rovinách ve středu mostovky, podélně
mají poloharfové uspořádání. Ve stře-
du obou hlavních polích, na délce cca
150m, se závěsy ze sousedních pylo-
nů navzájem překrývají. Celkově bu-
de na mostě osazeno 288 závěsů v dél-
kách od cca 100 do 420m s počty lan
od 40 do 116 v jednom závěsu.
Jižní viadukt má 7 polí o celko-
vé délce 543m a délce nejdelšího po-
le 90m. V příčném řezu se jedná o 2
samostatné jednokomorové ocelobeto-
nové konstrukce. Stejné uspořádání má
pak poslední cca 74m dlouhá část mos-
tu u severní opěry.
Celková délka přemostění je
2,638km mezi opěrami. Obě konstruk-
ce tvoří jediný dilatační celek s pev-
ným bodem ve vetknutí do středového
pylonu zavěšeného mostu.
Pylony zavěšeného mostu mají výš-
ku až 210m nad srovnávací hladinou
moře, přičemž část nad mostovkou má
výšku 145m. Jedná se o duté betono-
vé konstrukce, v horní části pak spřa-
žené s ocelovým truhlíkem sloužícím
ke kotvení závěsů. Ostatní pilíře jsou
tenkostěnné betonové se dvěma dří-
ky uspořádanými do tvaru V, navzájem
spojenými ocelovým trubkovým táhlem.
Pylony zavěšeného mostu jsou za-
loženy rozdílně. Střední pylon je za-
ložen plošně na osmiúhelníkovém
základu těsně pod hladinou na skal-
ním ostrohu Beamer Rock, který již
byl pro tyto účely upraven odstřelem.
Oba krajní pylony jsou pak založeny
na mořském dně za pomoci obřích oce-
lových studní, které se vyplní betonem,
a vytvoří tak podklad pro kruhový zá-
klad pylonu. Nerovnosti dna na patě
studní budou upraveny tryskovou in-
jektáží. Podobně bude založen ještě
první jižní pilíř.
Další tři pilíře dále na jih a též prv-
ní severní pilíř budou založeny na ob-
délníkových základech zhotovených
ve štětových jímkách částečně vyplně-
ných betonovými plombami. Ostatní
pilíře pak mají již klasické plošné be-
tonové základy.
Navržený způsob výstavby nosné
konstrukce zavěšeného mostu je va-
hadlový s postupným vyvěšováním.
Nosná konstrukce je podélně dělena
Nový zavěšený most přes ústí řeky Forth
– nezávislá kontrola a přepočet
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...72
Powered by FlippingBook