STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
Pane Tomane, AMDS CR je pokračovatelkou
historicky jediného výrobce svodidel v ČR. Co
nejpodstatnějšího se zde, za tu poměrně krátkou
dobu od jejího vzniku, událo?
Tím nejdůležitějším byl vývoj, testování, certifi-
kace a uvedení na trh nového typu svodnic s označe-
ním AM. Tyto svodnice jsou nástupcem našeho pů-
vodního typu NH4, což je ještě stále nejrozšířenější
typ svodnice na silnicích v ČR. Na první pohled jsou
oba typy téměř k nerozeznání, protože jejich tvar je
prakticky totožný. A to bylo také našim záměrem.
Chtěli jsme vyrobit svodnici, která bude svým profi-
lem naprosto kompatibilní s profilem stávajícím a bu-
de možné ji napojovat na stávající profil přímo, bez
přechodových dílů. Kvalitativně je však mezi obě-
ma svodnicemi obrovský rozdíl. Pro výrobu nové-
ho typu svodnice AM jsme zvolili mikrolegovanou
ocel S355 MC, čímž se nám podařilo snížit tloušťku
materiálu ze 4 na 2,8mm a hmotnost celého systému
o 29–40%, podle typu záchytného systému. Hmot-
nost celého systému je přitom klíčová pro stanove-
ní ceny svodidel. Čím je systém těžší, tím je i draž-
ší, protože ocel má svou cenu. Těší nás, že se nám
podařilo vyvinout a vyrobit opravdu výjimečně kva-
litní záchytné systémy, které můžeme nabízet za ve-
lice přitažlivou cenu. V poslední době se také snaží-
me o maximální unifikaci všech dílů, aby jich bylo
co nejméně a aby tak pro montážní firmy byla jejich
montáž co nejjednodušší.
Jaké záchytné svodidlové systémy nabízíte?
Nabízíme kompletní výrobní řadu jednostranných
pro úroveň zadržení N2, H1 a H2 i oboustranných
svodidel pro úroveň zadržení H1 a H2. V současné do-
bě finišujeme na dokončení certifikace oboustranného
svodidla pro úroveň zadržení H3. Investovat do vývo-
je a výroby svodidel pro úroveň zadržení H4 zatím ne-
máme v úmyslu, protože by to bylo nerentabilní.
Mohl byste našim čtenářům přiblížit, co tyto
jednotlivé kategorie znamenají?
Bližší informace k úrovním zadržení nám spe-
cifikuje TP114 svodidla na pozemních komunika-
cích resp. norma ČSN EN 1317-2. Dle požadované
úrovně zadržení jsou stanoveny podmínky a způsob
provedení bariérové zkoušky dle vpravo uvedených
tabulek:
AMDS CR nabízí
novou ucelenou řadu svodidel typu AM
ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic s. r. o. (AMDS CR) je výrobcem
důlních výztuží, zpracovatelem za tepla válcovaných plechů a pásů a jediným certi-
fikovaným výrobcem záchytných svodidlových systémů v ČR. Vznikla v roce 2009
jako 100% dceřiná společnost ArcelorMittal Ostrava a. s., v současnosti má kolem
300 zaměstnanců, ročně vyrobí 1000 km záchytných systémů a její celková kapa-
cita je více než půl milionu tun výrobků. V médiích se nyní často skloňuje miliardová
zakázka ze zdrojů EU na výměnu svodidel v ČR a nás zajímalo, jak je AMDS CR na
tuto situaci připravena a jaké svodidlové systémy nabízí? Navštívili jsme proto pana
Richarda Tomana, manažera kvality, a položili mu několik otázek.
Jaké úrovně zadržení svodidel jsou běžné
na našich dálnicích? Co bude vyžadováno při re-
konstrukci D1 a na dalších nových úsecích dálnic?
Na většině našich dálnic jsou zádržné systémy
ve středním dělicím páse s úrovní zadržení H1 a u ně-
kterých novějších typů dálnic zádržné systémy H2.
Rekonstrukce dálnice D1 je obrovský projekt, na kte-
rém bylo zatím vytendrováno prvních 5 úseků. Pro-
jekty na tyto úseky vznikaly v loňském roce a byl
v nich požadován záchytný systém pro úroveň zadr-
žení H2. Podle informací z médií by ale všechny další
úseky již měly počítat s úrovní zadržení H3 ve střed-
ním dělicím páse. Krajní svodidla by měla být použitá
s úrovní zadržení H1 nebo H2 a to s ohledem na míst-
ní podmínky. AMDS CR je připravena se o tyto za-
kázky ucházet a vše v pořádku dodat k plné spokoje-
nosti investora.
Úroveň zadržení
Poža-
dované
testy
Nízké úhlové zadržení
(dočasná svodidla)
T1
TB21
T2
TB22
T3
TB41 a TB 21
Běžné zadržení
N1
TB 31
N2
TB 32 a TB 11
Vyšší zadržení
H1
TB 42 a TB 11
H2
TB 51 a TB 11
H3
TB 61 a TB 11
Velmi vysoké zadržení
H4a
TB 71 a TB 11
H4b TB 81 a TB 11
Označení
nárazu
(test č.)
Nárazová
rychlost
[km/h]
Úhel
nárazu
[stupně]
Celková
hmotnost
vozidla [kg]
TB 21
80
8
1300
TB 22
80
15
1300
TB 31
80
20
1500
TB 32
110
20
1500
TB 41
70
8
10000
TB 42
70
15
10000
TB 51
70
20
13000
TB 61
80
20
16000
TB 71
65
20
30000
TB 81
65
20
38000