Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 18

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
Pane Tomane, AMDS CR je pokračovatelkou
historicky jediného výrobce svodidel v ČR. Co
nejpodstatnějšího se zde, za tu poměrně krátkou
dobu od jejího vzniku, událo?
Tím nejdůležitějším byl vývoj, testování, certifi-
kace a uvedení na trh nového typu svodnic s označe-
ním AM. Tyto svodnice jsou nástupcem našeho pů-
vodního typu NH4, což je ještě stále nejrozšířenější
typ svodnice na silnicích v ČR. Na první pohled jsou
oba typy téměř k nerozeznání, protože jejich tvar je
prakticky totožný. A to bylo také našim záměrem.
Chtěli jsme vyrobit svodnici, která bude svým profi-
lem naprosto kompatibilní s profilem stávajícím a bu-
de možné ji napojovat na stávající profil přímo, bez
přechodových dílů. Kvalitativně je však mezi obě-
ma svodnicemi obrovský rozdíl. Pro výrobu nové-
ho typu svodnice AM jsme zvolili mikrolegovanou
ocel S355 MC, čímž se nám podařilo snížit tloušťku
materiálu ze 4 na 2,8mm a hmotnost celého systému
o 29–40%, podle typu záchytného systému. Hmot-
nost celého systému je přitom klíčová pro stanove-
ní ceny svodidel. Čím je systém těžší, tím je i draž-
ší, protože ocel má svou cenu. Těší nás, že se nám
podařilo vyvinout a vyrobit opravdu výjimečně kva-
litní záchytné systémy, které můžeme nabízet za ve-
lice přitažlivou cenu. V poslední době se také snaží-
me o maximální unifikaci všech dílů, aby jich bylo
co nejméně a aby tak pro montážní firmy byla jejich
montáž co nejjednodušší.
Jaké záchytné svodidlové systémy nabízíte?
Nabízíme kompletní výrobní řadu jednostranných
pro úroveň zadržení N2, H1 a H2 i oboustranných
svodidel pro úroveň zadržení H1 a H2. V současné do-
bě finišujeme na dokončení certifikace oboustranného
svodidla pro úroveň zadržení H3. Investovat do vývo-
je a výroby svodidel pro úroveň zadržení H4 zatím ne-
máme v úmyslu, protože by to bylo nerentabilní.
Mohl byste našim čtenářům přiblížit, co tyto
jednotlivé kategorie znamenají?
Bližší informace k úrovním zadržení nám spe-
cifikuje TP114 svodidla na pozemních komunika-
cích resp. norma ČSN EN 1317-2. Dle požadované
úrovně zadržení jsou stanoveny podmínky a způsob
provedení bariérové zkoušky dle vpravo uvedených
tabulek:
AMDS CR nabízí
novou ucelenou řadu svodidel typu AM
ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic s. r. o. (AMDS CR) je výrobcem
důlních výztuží, zpracovatelem za tepla válcovaných plechů a pásů a jediným certi-
fikovaným výrobcem záchytných svodidlových systémů v ČR. Vznikla v roce 2009
jako 100% dceřiná společnost ArcelorMittal Ostrava a. s., v současnosti má kolem
300 zaměstnanců, ročně vyrobí 1000 km záchytných systémů a její celková kapa-
cita je více než půl milionu tun výrobků. V médiích se nyní často skloňuje miliardová
zakázka ze zdrojů EU na výměnu svodidel v ČR a nás zajímalo, jak je AMDS CR na
tuto situaci připravena a jaké svodidlové systémy nabízí? Navštívili jsme proto pana
Richarda Tomana, manažera kvality, a položili mu několik otázek.
Jaké úrovně zadržení svodidel jsou běžné
na našich dálnicích? Co bude vyžadováno při re-
konstrukci D1 a na dalších nových úsecích dálnic?
Na většině našich dálnic jsou zádržné systémy
ve středním dělicím páse s úrovní zadržení H1 a u ně-
kterých novějších typů dálnic zádržné systémy H2.
Rekonstrukce dálnice D1 je obrovský projekt, na kte-
rém bylo zatím vytendrováno prvních 5 úseků. Pro-
jekty na tyto úseky vznikaly v loňském roce a byl
v nich požadován záchytný systém pro úroveň zadr-
žení H2. Podle informací z médií by ale všechny další
úseky již měly počítat s úrovní zadržení H3 ve střed-
ním dělicím páse. Krajní svodidla by měla být použitá
s úrovní zadržení H1 nebo H2 a to s ohledem na míst-
ní podmínky. AMDS CR je připravena se o tyto za-
kázky ucházet a vše v pořádku dodat k plné spokoje-
nosti investora.
Úroveň zadržení
Poža-
dované
testy
Nízké úhlové zadržení
(dočasná svodidla)
T1
TB21
T2
TB22
T3
TB41 a TB 21
Běžné zadržení
N1
TB 31
N2
TB 32 a TB 11
Vyšší zadržení
H1
TB 42 a TB 11
H2
TB 51 a TB 11
H3
TB 61 a TB 11
Velmi vysoké zadržení
H4a
TB 71 a TB 11
H4b TB 81 a TB 11
Označení
nárazu
(test č.)
Nárazová
rychlost
[km/h]
Úhel
nárazu
[stupně]
Celková
hmotnost
vozidla [kg]
TB 21
80
8
1300
TB 22
80
15
1300
TB 31
80
20
1500
TB 32
110
20
1500
TB 41
70
8
10000
TB 42
70
15
10000
TB 51
70
20
13000
TB 61
80
20
16000
TB 71
65
20
30000
TB 81
65
20
38000
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...72
Powered by FlippingBook