Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 21

21
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
na 12m dlouhé segmenty, které se po-
stupně s již předem zhotovenou beto-
novou deskou zvedají z nákladních člu-
nů a připevňují k již hotové konstrukci
svařováním a následnou betonáží úzké-
ho pruhu desky spolu s instalací a na-
pnutím dvojice závěsů. Zatímco se
středním pylonem je konstrukce spoje-
na monolitickým vetknutím, tak v mís-
tě krajních pylonů je konstrukce svisle
nepodepřená, plně zavěšená, v defi-
nitivním stavu pak podepřena pouze
v horizontální rovině, a to jen v příč-
ném směru – hydraulika zde v ložis-
kách přitom zajišťuje minimální tla-
kovou sílu. Pouze během výstavby je
zde doplněno dočasné horizontální po-
depření i v podélném směru. Na prv-
ních pilířích od pylonů na severní i již-
ní straně je konstrukce k pilířům svisle
přikotvena pomocí táhel tak, aby pilíře
přenášely i tahové reakce.
Pro výstavbu jižního viaduktu a též
koncových částí zavěšené části mostu
u severní opěry se pak využívá techno-
logie výsuvu ocelové konstrukce s vy-
věšením přes pomocný pylon s násled-
nou postupnou betonáží horní desky
po dokončení výsuvu.
Není bez zajímavosti, že ocelové
studně pro založení pylonů se vyrábě-
ly v polském Gdaňsku, zatímco výroba
ocelových částí mostovky se rozbíhá
v Číně a ve Španělsku. Veškerá dopra-
va těchto částí na staveniště pak probí-
há po moři.
Projektování a kontrola
Komplexnost a náročnost projekč-
ních prací na prováděcí dokumentaci,
jejich organizace a řízení je dobře ilu-
strována již rozsahem základního pro-
jekčního manuálu „Structures Design
Statement“, který jen pro hlavní most
stavby čítá 390 stran textu a výkresů.
Tento dokument přebírá a rozvádí za-
dání stavby do konkrétních podrobnos-
tí a pokynů pro práci projektantů všech
zainteresovaných profesí (i kontrolo-
rů). Podrobně specifikuje a upřesňuje
návrhová kritéria konstrukce, modely
a metody výpočtů včetně zatížení kon-
strukcí a jejich kombinace, požadav-
ky na vybavení konstrukce, požadav-
ky na údržbu, monitorovací systémy
konstrukce, provozní podmínky mostu,
monitorovací systémy provozu, pro-
středky inspekce a požadavky na pří-
stupy a mnohé další. Dokument se dále
odvolává na desítky dalších podkladů,
od podrobných geotechnických zpráv,
až po zprávy o testování ve větrném
tunelu a specifikaci větrových mode-
lů pro návrh.
Zde je na místě zmínit, že požado-
vaná životnost konstrukce, kromě vy-
měnitelných částí, je 120let.
Základními modely pro návrh a po-
sudky nosné konstrukce mostu jsou
globální prutový 3D model celé kon-
strukce s uvažováním časové analýzy
včetně postupu výstavby a tzv. semi-
globální prostorové deskostěnové mo-
dely jednotlivých výseků nosné kon-
strukce. Jednotně, jak pro návrh, tak
pro nezávislé posouzení, bylo kvů-
li kompatibilitě stanoveno užití výpo-
četních programů (Sofistik pro pruto-
vé 3D modely, Lusas pro semiglobální
modely). Speciálními skupinami zatě-
žovacích stavů jsou tzv. Cable losses
– tedy ztráty závěsů konstrukce: jed-
nak mimořádné stavy přetržení závěsu
a ztráty sil ve skupině závěsů vlivem
požáru na mostě, ale také provozní sta-
vy při plánované výměně závěsu za jen
částečně omezené dopravy na mostě.
Proces projektování i nezávis-
lé kontroly v současnosti stále probí-
há. Dokud nezávislý kontrolor svými
výpočty nepotvrdí správnost návrhu
dílčí části konstrukce, nelze tuto část
projektu předat k odsouhlasení EDT.
Často se tak k finální podobě tlouštěk
plechů, výztuže a předpětí desky do-
chází na základě vzájemné konzulta-
ce a porovnání výsledků projektanta
a kontrolora. Finálně pak návrh veri-
fikuje EDT, kdy konzultant objednate-
PONTEX
Bezová 1658/1, 147 14 Praha 4 - Braník
tel.: 244 062 215, fax: 244 461 038
e-mail:
,
le ještě porovnává návrh se svými vý-
počty z tendrové dokumentace. Teprve
po odsouhlasení části projektu EDT se
začíná s její výrobou.
Závěr
Zavěšený most Forth Replacement
Crossing je mimořádnou mostní kon-
strukcí a v současnosti jedním z nej-
větších probíhajících mostních projek-
tů na světě. Koncepce a návrh mostu
obsahuje některé inovativní prvky ja-
ko např. navzájem se překrývající zá-
věsy ve středech hlavních polí, které
přispívají ke stabilitě mostu a střední-
ho pylonu při nesymetrickém nahodi-
lém zatížení. Obecně se však užívá již
osvědčená koncepce spřažené ocelo-
betonové mostovky komorového ty-
pu, bez někdy zbytečných tvarových
složitostí. Technologie a metoda vý-
stavby je přirozeně přizpůsobena míst-
ním podmínkám při vědomí finančního
a časového rámce projektu. Během na-
ší práce se ukázala až fascinující snaha
projektanta o optimalizaci profilů a pl-
né využití všech materiálů v průřezu.
Výjimečný rozsah a technická ná-
ročnost stavby se promítá i do rozsa-
hu stále probíhající práce na kontrole
projektu a na řízení těchto prací – jen
na kontrole a plně nezávislých static-
kých přepočtech pracuje již 1,5 roku
několik desítek inženýrů v několika
kancelářích tří projekčních firem.
Význam projektu pro veřejnost do-
kládá i probíhající veřejné internetové
hlasování o pojmenování nového mos-
tu. Za tři měsíce na přelomu loňského
a letošního roku přišlo více než 7000
návrhů od veřejnosti, z nichž bylo ak-
tuálně vybráno 5 k veřejnému hlasová-
ní. Již letos v červnu bychom tak mohli
znát jméno, pod kterým se tato kon-
strukce zapíše mezi pozoruhodné mos-
ty současnosti.
Václav Kvasnička, Petr Souček,
Ondřej Dědek, Michal Chůra
Pontex s. r.o.
Literatura:
FRC Tender design
– Arup & Jacobs, 2010
FRC Final Design
– Ramboll, Grontmij, Gifford, LAP, 2012
materiály firmy Aecom
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...72
Powered by FlippingBook