Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 15

15
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
foto archiv ŽPSV a. s.
Co brání tomu, aby železnič-
ní doprava lépe konkurovala sil-
niční?
Jak jsem již uvedl výše, atrakti-
vitě železniční dopravy u nás brá-
ní pomalá rychlost (pouze na 7%
železniční sítě mohou vlaky jet
rychlostí 120 km/hod, tedy rych-
lostí, jakou vyvine gepard při úto-
ku. A to je málo. Dalšími faktory
je otázka četnosti spojení. Kupří-
kladu když někde jezdí vlak je-
denkrát za 4 hodiny, tak to ne-
ní atraktivní, protože doba čekání
bude delší, než doba cesty. Zde se
nabízí přijetí jízdního řádu rov-
noměrně pokrývajícího celý den
a zejména v příměstské dopravě by
vlak měl jezdit podobně často ja-
ko MHD. Tedy nejméně 1x za 15
min. a spíše častěji. Otázka moder-
ního vozového parku je dnes ja-
koby samozřejmostí, ale nesmíme
si představovat, že dopravci tyto
vlaky nakoupí z altruismu. Veřej-
ný sektor, jako největší spotřebitel
dopravy, pro to musí zajistit dosta-
tek objednávek dopravy. Důleži-
tou věcí je otázka výše jízdného,
kde to vyjma celoročního předplat-
ného funguje systémem: „Čím ví-
ce jezdíte, tím víc platíte“, kdežto
za použití dálnice je paušál v po-
době roční dálniční známky. To už
je však otázka na tvůrce státní do-
pravní politiky. Poměrně snadno
realizovatelné opatření je však vy-
tvoření jediné jízdenky na všechnu
veřejnou dopravu v republice, tedy
i na vlaky a autobusy MHD. To by
mohlo zatraktivnit veřejnou dopra-
vu jako celek a zvýšit počet cestu-
jících v celém systému.
Co se týče nákladní dopravy
a odhlédneme-li od potřeby od-
stranit úzká hrdla v naší železnič-
ní síti, pak zcela zásadní je otáz-
ka zpoplatnění silnice a železnice.
Bude-li zaslání zboží po železnici
stát dramaticky více než po silni-
ci, pak na omezování kamionové
dopravy na našich silnicích mini-
málně na středních vzdálenostech
a větších nemůžeme pomýšlet.
Podnikatelské subjekty přepravují-
cí své zboží z místa na místo totiž
logicky primárně zajímá pouze je-
diné. Cena dopravy.
V čem spatřujete budouc-
nost železniční dopravy v ČR
a jak tomu může společnost
SŽDC přispět?
Budoucnost železnice má a ne
jinak je tomu i v ČR. Po čtyřiceti
letech masivních investic do dál-
niční a silniční sítě je potřeba
na železnici přejít od pouhých
modernizací také k nové výstav-
bě. Primárně jde o výstavbu vyso-
korychlostních tratí. Spousta lidí
si myslí, že jde o třešinku na dor-
tu určenou pro mezinárodní tran-
zit, ale jde přitom o zcela nezbyt-
ný lék na neduhy naší železniční
sítě, kterými jsou již zmíněná ne-
dostatečná kapacita (máme je-
dinou trať na východ republiky),
chybějící objízdné trasy a poma-
lá rychlost. Do Německa nám na-
příklad vede jediná elektrifikova-
ná trať. Druhým pilířem nových
investic do železniční sítě musí
být rozvoj příměstské železniční
dopravy v aglomeracích, její do-
statečná kapacita a vytváření mo-
derních komfortních přestupních
uzlů.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
Spolehlivá součást vašich staveb
Táhla a kotevní systémy
Tension Systems, s.r.o.
Ocelářská 35/1354, 190 00 Praha 9
tel.: +420 284 080 290, +420 284 080 291, fax:+420 284 080 292
e-mail:
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...72
Powered by FlippingBook