Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 34

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
34
SDS EXMOST spol. s r. o.
Údolní 413/66, 602 00 Brno
tel.: 543 432 311
e-mail:
Původní stavba z 30. let minulého
století byla tvořena rámem o třech po-
lích s délkou přemostění 28,39m. Most
byl ve značně nevyhovujícím technic-
kém stavu, kdy kousky odlamujícího
se betonu z konstrukce ohrožovaly
bezpečnost projíždějících vlakových
souprav. Jedná se o náhradu stáva-
jícího nevyhovujícího mostu novou
mostní konstrukcí. Kategorie pozemní
komunikace je MO2k 7,5/6,0/30 s le-
vostranným chodníkem šířky 1,50m na
mostě ve směru staničení.
Základní parametry mostu:
Most s dolní mostovkou, nepohyblivý,
trvalý, ve výškovém oblouku, kolmý.
Délka přemostění ................... 29,20m
Délka nosné konstrukce ......... 32,10m
Šířka mostu ............................ 11,64m
Výška mostu nad terénem........ 7,75m
Práce na stavbě byly zahájeny
v květnu 2013 výstavbou lávky pro pě-
ší. Dále byla provedena postupná de-
molice mostního objektu. Bourací prá-
ce byly zahájeny v srpnu 2013. Provoz
byl během stavby veden po objízdné
trase. Nový most je navržen jako jed-
nopolový s dolní ocelobetonovou mos-
tovkou. Opěry a křídla byly zbudovány
nově. Spodní stavba je tvořena mono-
litickými železobetonovými opěrami
s rovnoběžnými a šikmými zavěšený-
mi křídly. Založení opěr je řešeno po-
mocí mikropilot. Základním nosným
prvkem konstrukce je dvojice příhra-
dových nosníků osazených v osové
vzdálenosti 9,50m. Teoretické rozpětí
pole je 30,60m. Výška hlavních nos-
níků je 4,00m. Tuhý trám tvoří I pro-
fil, vyztužený příhradovou konstrukcí
svislicové soustavy. Horní pás je se-
staven z uzavřeného truhlíku, diagoná-
ly z I profilu. Mostovku tvoří spřažená
ocelobetonová mostovka. Vzdálenost
příčníků je 1,70m, tloušťka desky je
0,20m. Levostranný chodník je sesta-
ven z ocelových I konzol a železobeto-
nové desky tl. 0,15m. Nosná konstruk-
ce je uložena na hrncových ložiscích,
SILNIČNÍ MOST NA III/4206 V POUZDŘANECH
Most na silnici III. třídy č. 4206 přes elektrifikovanou železniční trať SŽDC spojuje obec Pouzdřany s okolními obcemi a umožňuje spojení
na Brno. Mostní objekt se nachází v katastru obce Pouzdřany nad železniční tratí, která odděluje budovu základní školy od obce. Silniční
most spojuje obec se základní školou, která je za železniční tratí a umožňuje přístup na vlakové nástupiště ve směru na Brno.
mostní závěry jsou povrchové. Montáž
OK (uložení konstrukce do mostního
pole) byla prováděna hlavním autoje-
řábem Terex AC 700 + 160 t protizá-
těže + příhradové rameno WIPP 36m.
Při montáži byl autojeřáb ustaven
na připravené podkladové plotny a by-
ly osazeny protizátěže. V pohotovostní
poloze byl připraven ke zvedání a vy-
konání celé akce. Ocelová konstruk-
ce byla smontována na předmontáž-
ní ploše v blízkosti autojeřábu. Jeřáb
pomalu nadzvedl za kontroly pracov-
níků břemeno a byl proveden zkušeb-
ní zdvih. Břemeno bylo spuštěno opět
na plošinu a úvazky povoleny. Bře-
meno bylo nadzdviženo a jeřáb se oto-
čil nad místo uložení a břemeno bylo
stavby 30.6.2014 bylo rozhodující osa-
zení nosné konstrukce před začátkem
zimního období, což se v závěru listo-
padu 2013 podařilo díky zvolené tech-
nologií sestavení NK do jednoho celku
na předmontážním roštu a usazení tak-
to připravené NK do mostního otvoru
pomocí těžkého jeřábu během jednoho
dne. Dále proběhly práce na mostním
příslušenství. Veškeré stavební prá-
ce probíhaly dle platných norem, tech-
nicko - kvalitativních podmínek (TKP)
a směrnic pro pozemní komunikace
a SŽDC. Výstavbou došlo ke zvýšení
bezpečnosti silničního provozu na ko-
munikaci č. III/4206 a provozu na me-
zinárodním železničním koridoru v tra-
ťovém úseku 250 Brno – Břeclav.
pomalu uloženo na připravená most-
ní ložiska. Poté byly povoleny úvazky
a po potvrzení pracovníky, že břeme-
no může zůstat v této pozici byly úvaz-
ky odvázány. Autojeřáb se otočil zpět
z pozice nad břemenem a byly odepnu-
ty z háku úvazky. Stavba byla prová-
děna při uzavírce úseku komunika-
ce III/4206 a krátkodobě komunikace
III/4205. Pro zachování pěšího provozu
a přístupu k nástupištím vlaků byla po-
stavena provizorní lávka pro pěší. Pro
zachování provozu během prací na no-
vém mostě byla zřízena uzavírka a od-
klon silniční dopravy na objízdné trasy,
pro pěší bylo zřízeno mostní provizo-
rium v blízkosti budované konstrukce.
Pro úspěšné splnění termínu dokončení
Použitá literatura:
Pachl, Radek:
Technická zpráva, Brno 2013
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...68
Powered by FlippingBook