Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 26

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
Obr. 1 – Situační řešení staveb na severozápadním okraji Prešova
Samotné město je sídelním
útvarem s téměř 100 tisíci obyva-
teli. Z dopravního hlediska je při-
rozeným centrem regionu a dů-
ležitou křižovatkou významných
dopravních tahů. Od západu Pre-
šov tangenciálně obchází dálni-
ci D1 (Bratislava - Košice - stát-
ní hranice SK/UA). Dobudovaný
úsek Svinia – Prešov západ končí
na západním okraji města, které je
jím napojeno na dálniční síť smě-
rem na západ. Na jižním okraji je
zprovozněna stavba Prešov, juh
– Budimír, která začíná na hra-
nicích města a končí na sever-
ním okraji Košic a v délce 35 km
propojuje obě východoslovenská
města navzájem. Pro naplnění zá-
kladní funkce dálnice je v městě
Prešov potřeba prioritně dobudo-
vat chybějící 7,9 km dlouhou část
dálnice D1 v úseku Prešov sever
– Prešov juh. Podle plánu NDS
je stavba připravována k reali-
zaci s využitím evropských fon-
dů a plánem zprovoznění do ro-
ku 2020.
RYCHLOSTNÍ SILNICE R4 PREŠOV – SEVERNÍ OBCHVAT
Usnesením vlády č. 162 ze dne 21. 2. 2001 vláda SR schválila Nový projekt výstavby dálnic a rychlostních silnic, podle kterého je rych-
lostní silnice R4 definovaná v koridoru státní hranice H / SK – Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce - Svidník – státní hranice SK / PL.
Město Prešov je sídlem samosprávného Prešovského kraje, který vzniknul rozdělením bývalého Východoslovenského kraje na dvě čás-
ti – severní (Prešovský samosprávný kraj) a jižní (Košický samosprávný kraj).
Kromě dálnice D1 tvoří páteřní
síť komunikací dvě významné sil-
nice procházející městem – silni-
ce I/18 ve směru západ – východ
(E378), od Levoče v souběhu s D1
do Prešova, přes Kapušany do Mi-
chaloviec a silnice I/68 od severu
k jihu, ze Sabinova přes V. Šariš
a Prešov do Košic.
Popisovaná stavba rychlost-
ní silnice R4 Prešov – severní ob-
chvat řeší tranzitní vazby směrova-
né přes centrum města a dopravu
vedenou po těchto silnicích smě-
rem k dálnici D1, která tvoří zá-
kladní dopravní osu Slovenska.
Dokumentace na stavbu rych-
lostní silnice R4 Prešov – severní
obchvat se zpracovávala pro Ná-
rodnú dialničnú spoločnosť v le-
tech 2012 – 2014. Původní rozsah
stavby, který vycházel z dokumen-
tace pro územní rozhodnutí, byl
v průběhu projektových prací roz-
šířen o úsek přeložky silnice I/68
mezi Velkým Šarišem a trasou R4,
na kterou se silnice I/68 napojila
v mimoúrovňové křižovatce Pre-
šov – sever. Projektantem stavby
R4 Prešov – severní obchvat by-
lo sdružení „R4 Prešov“, jehož ve-
doucím členem byla projektová
kancelář HBH Projekt spol. s r.o.
VÝZNAM STAVBY
Ve struktuře evropských inter-
modálních koridorů je rychlost-
ní silnice R4 součástí dopravní sí-
tě Evropské unie TEN - T, který
je součástí mezinárodního evrop-
ského tahu E 371 ve směru sever –
jih. Mezinárodní doprava je v sou-
časnosti vedená po silnicích I/73,
I/18 a I/68, které technickými pa-
rametry v některých úsecích nevy-
hovují dopravnímu zatížení, navíc
procházejí intravilánem měst a ob-
cí, ve kterých hlukem a exhalace-
mi znehodnocují životní prostředí
a ohrožují bezpečnost obyvatel.
Účelem stavby je propojit dál-
nici D1 a navazující stavbu R4 Ka-
pušany – Giraltovce tak, aby došlo
k odlehčení dopravy ze stávají-
cí komunikační sítě města Prešov
a vložením mimoúrovňových kři-
žovatek k vyloučení tranzitní do-
pravy z centrální městské zóny.
POPIS STAVBY
Rychlostní silnice R4 v trase se-
verního obchvatu Prešova v délce
14,5km je navržena jako čtyřpru-
hová směrově dělená komunika-
ce v kategorii R 24,5/100. Trasa je
na začátku úseku západně od měs-
ta Prešov napojená na dálnici D1
v mimoúrovňové křižovatce Pre-
šov – západ. Dále je trasa vedená
mostem 201 délky 303m nad údo-
lím (viz obr. 2), následně v tunelu
pod vrchem Bikoš. Tunel „Bikoš“
je navržen v kategorii 2T 7,5/100
délky 1154m. Severní portál tu-
nelu vychází na strmém svahu nad
Obr. 2 – Most 201 a jižní portál tunelu „Bikoš“
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...68
Powered by FlippingBook