Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 19

19
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
lze jednoznačně konstatovat, že tento
návrh byl správný, a že firma Metro-
stav se svými dvěma mediálně známý-
mi štíty zvládla realizaci tunelářských
prací velmi dobře.
K návrhu stanic:
S ohledem na po-
délný profil trasy v členitém terénu jsou
tři z nich podzemní ražené a jedna hlou-
bená. Jsem rád, že se u hlubších stanic
Bořislavka a Petřiny podařilo zopakovat
koncepci jednolodní stanice, která byla
v Praze do té doby jen v Kobylisích.
Cestujícím je tak k dispozici vzdušný
nestísněný vnitřní prostor stanice. Ta-
kové komfortní řešení bylo přitom dí-
ky správně navrženým a provedeným
stavebním postupům dosaženo za zce-
la srovnatelných nákladů jako u troj-
lodní stanice Nádraží Veleslavín, která
z podstaty dispozičního uspořádání pů-
sobí na cestující stísněnějším dojmem.
Ze stanic na novém úseku mám
však nejraději stanici Nemocnice Mo-
tol. Je příjemné, když do stanice metra
vstupuje přirozené denní světlo. Z ma-
teriálů beton, dřevo, sklo byla navrže-
na a postavena stanice, zdařile začleně-
ná do svahu nad nemocnicí, která svým
pojetím zaujme, ale nadbytečně na se-
be neupozorňuje.
Vtip a důmyslnost návrhu stani-
ce Nemocnice Motol spatřuji v jejím
výškovém situování - metro totiž při-
veze cestující vlastně do úrovně hlav-
ního vstupu nemocnice, takže musejí
překonávat jen velmi malý spád, na-
víc směrem dolů. Toto řešení vyžado-
valo určitou dávku inženýrské odvahy,
neboť celý svah nad motolskou nemoc-
nicí má tendenci k pohybu. Konzer-
vativnější projektant by stanici zřejmě
umístil hlouběji.
K realizaci projektu:
Pro auto-
ra návrhu je vždy důležité, kdo se ho
ujme. Stavba metra má v Praze více než
čtyřicetiletou tradici. Jsem rád, že nosi-
telé těchto značně specifických zkuše-
ností byli opět u toho a do řemesla zau-
čili i mladší. Celková kvalita provedení
je podle mého názoru na dobré úrovni.
To jsme měli možnost i průběžně hod-
notit při autorském dozoru. Vynikne to
zejména relativně, v kontextu dnešní si-
tuace stavebnictví, kdy řadu staveb pro-
vádějí stavební firmy pod cenou, což se
odráží na kvalitě stavebních materiálů
a řemeslném provedení.
V průběhu stavby došlo i k řadě
úprav a změn. Čtenářům tohoto časopi-
su je určitě jasné, že čtyři nové stanice
a dva šestikilometrové tunely pod žijí-
cím velkoměstem nelze za pět let po-
stavit bez jediné změny. To se někdy
domnívají snad jen rigidní vykladači zá-
kona o veřejných zakázkách. Šlo větši-
nou o změny v postupech a technologii
výstavby, nikoli takové, které by měni-
ly původní návrh ve vztahu k cestují-
cím (a tím i k platným stavebním povo-
lením). V průběhu výstavby byla snaha
o jedno uživatelské vylepšení, o par-
kovací dům u stanice Nádraží Velesla-
vín. Záměr se však nepodařilo prosadit,
zejména pro odpor místních iniciativ.
Obecně lze k procesu změn při realiza-
ci této stavby říci, že investor, Dopravní
podnik hl. m. Prahy, si v celém průbě-
hu počínal odpovědně a udržel celý pro-
jekt v intencích požadovaného časové-
ho harmonogramu i rozpočtu.
Po zprovoznění
se objevily i ně-
které připomínky a výhrady, některých
se s příslovečným diplomatickým tak-
tem chopila masová média. Jedná se
zejména o tzv. „chybějící“ eskalátory
na Veleslavíně (které se zde postaví až
s novou železniční stanicí a již nyní je
k dispozici „pouze“ kapacitní výtah pro
20 osob) a „chybějící“ přístřešky nad
schodišti do vestibulů.
Zde, v odborném časopise, si dovo-
lím věcný komentář: Komfort pro cestu-
jící se u nově budovaných stanic metra
neustále zvyšuje. Instalují se dokonalej-
ší bezpečnostní systémy, CCTV, infor-
mační systém, metro je zcela bez bariér
(není třeba překonat jediný schod), in-
staluje se navigační řešení pro nevido-
mé, všechny projekty se projednáva-
jí s organizacemi, zastupujícími zájmy
handicapovaných spoluobčanů.
Ale i v takové situaci je vždy třeba
nalézt rovnováhu, hranici mezi kom-
fortem a náklady (investičními i pro-
vozními), pokud to zosobníme - mezi
uživateli a investorem. A z hledání této
hranice vychází:
Nepovažujme za samozřejmost es-
kalátor u každých schodů, nepovažuj-
me za samozřejmost přístřešky nad
schody do vestibulů. Přístřešky mohou
někde i překážet v přehlednosti veřej-
ného prostoru.
Považujme za samozřejmost úče-
lové a esteticky přívětivé řešení, solid-
ně provedené z kvalitních trvanlivých
materiálů. Považujme za samozřejmost
hromadnou dopravu jako službu, kte-
rá je pokud možno optimálně na dosah,
umožní komfortní cestování a co nej-
jednodušší přestupní vazby mezi růz-
nými linkami i různými druhy dopravy.
Jako službu, která na sebe upozorňuje
právě tak, aby ji bez problémů našel
a využil každý, kdo ji může potřebovat.
Závěrem tohoto článku bych chtěl
úspěšně prodloužené trase A pražského
metra popřát v budoucnu pokračování
ve směru Řepy a Zličín. A Pražanům
bych chtěl ještě dříve popřát realiza-
ci a zprovoznění trasy metra D z cent-
ra na jižní okraj města. Chystáme na ní
opět zajímavá nová řešení.
David Krása,
METROPROJEKT Praha a.s.
foto Ester Havlová
METROPROJEKT Praha a.s.
I. P. Pavlova 1786/2, 120 00 Praha 2
tel.: 296 325 152, fax: 296 325 153
Stanice Petřiny
Stanice Nemocnice Motol
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...68
Powered by FlippingBook