Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 10

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
Úsek číslo 09 modernizace dál-
nice D1 mezi exitem 66 Loket
a 75 Hořice je vůbec nejdelším ze
čtyř právě realizovaných staveb (bře-
zen 2015, pozn. red.). Celková dél-
ka úseku je 9,6km a jde o zakázku
v hodnotě 624,9 milionů korun bez
DPH. Součástí stavby jsou rovněž
tři nadjezdové mosty, z toho jeden
je již od 3. dubna 2014 v provozu.
Projekt je rozdělen do 5 etap.
Součástí druhé etapy bylo prove-
dení provizorního rozšíření dálni-
ce a dále realizace středního dělicí-
ho pásu, kdy za pomocí výkopové
technologie proběhla modernizace
kanalizace včetně přípojek a vpus-
tí. Etapa 3 představovala komplet-
ní modernizaci pravého jízdního
pásu v celém úseku, tj. položení
kompletně nových konstrukcí vo-
zovky včetně přípojek kanalizace.
Za zmínku stojí, že jen kanalizač-
ních přípojek bylo vždy třeba zvlád-
nout celkem 270 v jednom smě-
ru dálnice D1 (nejprve směr Brno,
poté směr Praha). V červenci 2014
byly kompletně položeny povrchy
betonového krytu a provedeny do-
končovací práce jako ohumusová-
ní, odvodnění, montáže svodidel,
vodorovné a svislé dopravní zna-
čení atd. Převedení silničního pro-
vozu do modernizovaného jízdního
pásu bylo zahájeno 3. srpna 2014.
Díky zkušenostem z modernizace
pravého jízdního pruhu byla eta-
pa 4, modernizace levého jízdního
pruhu, dokončena s cca 15denním
předstihem. V roce 2015 probíha-
jí na úseku v rámci etapy 5 násle-
dující činnosti: dokončovací práce
ve středním dělícím pásu (prove-
dení přejezdů středního dělícího
pásu), provedení definitivního vo-
dorovného dopravního značení,
dokončení vegetačních úprav (hyd-
roosev) a provedení jednotlivých
prací v rámci přejímacího řízení.
Vlastní povrch je tvořen 27 cen-
timetry cementobetonového krytu,
tzv. vymetaného betonu. To je nej-
větší rozdíl oproti původnímu živič-
nému povrchu. Vymetaný beton vy-
kazuje výrazně lepší protismykové
vlastnosti, takže dálnice bude bez-
pečnější. K tomu přispívá i její roz-
šíření odstavného pruhu o 75cm.
Práce postupovaly tak, že byl odfré-
zován původní povrch, spodní stav-
ba zůstala, ale samozřejmě byly
recyklovány konstrukční vrstvy ce-
MODERNIZACE DÁLNICE D1
úsek 09 – EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
Z důvodu své složitosti i vlivu na dopravu v celé zemi je modernizace dálnice D1 už druhým rokem bezkonkurenčně nejsledovanější
stavbou. Pro COLAS CZ jde o největší výzvu posledních let.
Práce na D1 jsou mimořádně náročné na koordinaci a logistiku. K plošnému frézování asfaltového krytu vyjely hned tři stroje současně.
Vysoká koncentrace lidí a techniky klade rovněž mimořádné
nároky na dodržování všechn pravidel bezpečnosti práce.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...68
Powered by FlippingBook