Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Uzel Plzeň, 1. stavba
– přestavba pražského zhlaví
Projektovou dokumentaci této
stavby zpracoval SUDOP PRAHA
a. s. v roce 2013. Realizace stav-
by byla zahájena v březnu 2014
předáním staveniště zhotoviteli.
V současné době tedy probíhá již
druhý rok výstavby této význam-
né dopravní stavby na území měs-
ta Plzně.
Z hlediska rozsahu lze stavbu
územně rozdělit do tří lokalit, a to
na osobní nádraží, kolejiště Lobzy
a seřaďovací nádraží.
V prostoru
seřaďovacího ná-
draží
bylo v minulém roce přesta-
věno chebské zhlaví a změněna je-
ho konfigurace až ke kolejovým
brzdám. Současně došlo k rekon-
strukci části průjezdných kolejí
ve směru na Žatec.
Výrazných změn postupně do-
znává i
kolejiště Lobzy
, kde je na-
vržena jeho téměř úplná přestavba.
Důvodem byly požadavky dopra-
vy na změnu řešení chebského
zhlaví, špatný technický stav ko-
lejí a požadavky na částečnou re-
dukci kolejiště. V minulém roce
proběhla přestavba části chebské-
ho zhlaví a průjezdných kolejí
ve směru na České Budějovice
Prostorově nejrozsáhlejší čás-
tí stavby je lokalita
osobního ná-
draží
. Pražské zhlaví osobního
nádraží zajišťuje napojení na kole-
jiště Lobzy a trať ve směru do Čes-
kých Budějovic, zajišťuje napo-
jení na seřaďovací nádraží a trať
ve směru na Žatec a napojení tratě
ve směru na Prahu. Rozsáhlé kole-
jiště pražského zhlaví je završeno
lokalitou „triangl“, kde se stýka-
jí a vzájemně propojují kolejiš-
tě ze všech výše uvedených smě-
rů. Trojúhelníkový prostor uvnitř
kolejiště je využit pro situování
budovy Ústředního stavědla. Ta-
to rozsáhlá budova bude sloužit
pro umístění rozhodujících tech-
nologických zařízení, umístění
technického i pracovního zázemí
provozních zaměstnanců SŽDC
a v neposlední řadě pro umístě-
ní prostor, ze kterých bude řízen
provoz celého uzlu Plzeň. Budova
Ústředního stavědla je v současné
době před dokončením a probíhá
montáž technologických zařízení.
Výrazných změn dozná i vlast-
ní osobní nádraží, a to jak z pod-
hledu vedení dopravy, tak z po-
hledu cestujících. Kolejiště bude
upraveno tak, aby v jeho severní
části vznikl prostor pro jedno no-
vé ostrovní nástupiště. Z východní
strany jsou k výpravní budově při-
vedeny 4 kusé koleje s dalším no-
vým ostrovním nástupištěm upro-
střed. Stanice tak v cílovém stavu
bude mít 6 ostrovních nástupišť,
z toho nástupiště č. 5 a 6 budou
realizovaná v rámci navazující 2.
stavby. Přístup na rekonstruovaná
či nová nástupiště bude podcho-
dem z výpravní budovy vybudo-
vaným v předstihu v rámci samo-
statné stavby Průjezd uzlem Plzeň.
Ve východní části nástupišť je na-
vržen nový podchod pro cestují-
cí s výstupem do ulice Šumavské,
kde město Plzeň připravuje výstav-
bu autobusového terminálu. Nová
nástupiště č. 1 a 4 budou zastřeše-
na novou konstrukcí, na nástupiš-
tích č. 2 a 3 bude provedena repase
stávajícího památkově chráněného
zastřešení. V současné době pro-
bíhá rozsáhlý stavební postup, při
kterém dochází k rekonstrukci ko-
lejiště v prostoru budoucích nástu-
pišť č. 3 a 4 včetně kompletní pře-
stavby těchto nástupišť.
V rámci stavby proběhne re-
konstrukce všech stávajících most-
ních objektů a zdí, např. i roz-
sáhlého mostu „Gambrinus“ přes
čtyřpruhovou komunikaci na pří-
jezdu do Plzně. Stavební úpravy
tohoto objektu již byly zahájeny
a to v části kolejí ve směru na Pra-
hu. Pro dopravu zásilek probíhá
rekonstrukce části zavazadlového
podchodu s jeho následným pro-
dloužením na všechna nástupiště.
Výše uvedené navrhované nebo
již realizované stavební úpravy se
dotknou i dalších profesí. Změna
kolejiště vyžaduje úpravy trakční-
TŘI STAVBY ŽELEZNIČNÍHO UZLU PLZEŇ
Od zpracování přípravné dokumentace stavby „Uzel Plzeň“ z roku 2007 uběhla již řada let. Následné období zdánlivé nečinnosti bylo vy-
plněno intenzivní prací investora i projekčních firem na obhájení a prosazení této rozsáhlé investice. Toto období bylo završeno zpracová-
ním a schválením studie proveditelnosti celého uzlu Plzeň a jeho rozdělením na jednotlivé stavby. Následně v druhé polovině roku 2012
byly zahájeny práce na dokumentaci projektu 1. stavby a na aktualizacích přípravných dokumentací 2. a 3. stavby. V současné době je
1. stavba již v realizaci, pracuje se na dokumentaci projektu 2. stavby a dokumentace projektu 3. stavby je před dokončením. V souvis-
losti s tím si stojí za to připomenout, co se na Uzlu Plzeň děje a co se připravuje.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...68
Powered by FlippingBook