Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 7

7
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ným řešením pro betonové vozov-
ky dvouvrstvá technologie stavby
s povrchem z obnaženého kameni-
va a ocelovými prvky ve spárách,
které eliminují „schůdky“ na spá-
rách.
Celková tloušťka cementobe-
tonového krytu na modernizované
dálnici D1 je 27 cm, z toho horní
vrstva činí nejméně 5 cm. Obna-
žení kameniva se provádí za su-
cha vymetením povrchové vrstvy
malty ocelovými rotačními kartá-
či. Čas provedení je závislý hlavně
na klimatických podmínkách při
provádění, teplotě vzduchu i be-
tonové směsi, oslunění apod., ob-
vykle se však pohybuje od cca 6
do 24 hodin od pokládky.
Prvotním předpokladem pro
úspěšné provedení betonové-
ho krytu jsou optimálně sestave-
né receptury betonové směsi pro
spodní a zejména horní beton
včetně volby typu a druhu vhod-
ného kameniva, protože výsledné
vlastnosti povrchu vozovky jsou
důsledkem fyzikálně mechanic-
kých vlastností vytipovaného ka-
meniva. Správný poměr cemen-
tu a kameniva a ostatních složek
betonové směsi jsou určující pro
vlastnosti celého cementobetono-
vého krytu včetně protismykové
vlastností povrchu.
K pokládce cementobetono-
vého krytu byla využita osvědče-
ná dvouvrstvá technologie dvou
za sebou jedoucích finišerů, kte-
ré pokládají vrchní beton do čers-
tvě zhutněné vrstvy spodního beto-
nu. Tyto finišery jsou prověřenou
konstrukcí společnosti HEILIT +
WOERNER z koncernu STRA-
BAG, jejichž vývoj a výroba za-
počaly již před 30 lety a stále po-
kračují. Jedná se o jednoduchou
a lehkou konstrukci, jejíž největ-
ší předností oproti konkurenč-
ním výrobkům je velká variabilita
a zhruba poloviční hmotnost jed-
notlivých strojů, což představuje
značnou výhodu při nutném pře-
misťování finišerů v průběhu stav-
by např. u mostních objektů. Sou-
stavu tvoří dva za sebou jedoucí
finišery, které obsáhnou celou pro-
jektovanou šířku vozovky 11,5m.
Přední finišer rozhrnuje a hutní
spodní vrstvu betonu s kameni-
vem o max. zrnu 32mm a ukládá
do míst budoucích příčných spár
kluzné trny. Do podélných spár se
vkládají kotvy. Následně je na čer-
stvý spodní beton položena finální
směs horního betonu s kamenivem
o max. zrnu 8mm. Na tomto fini-
šeru je instalován podélný hladič,
který povrch betonu uhladí a tím
eliminuje drobné nerovnosti povr-
chu. Poté následuje speciální ošet-
ření povrchu a obnažení kameniva
vymetením.
V modernizovaném úseku dál-
nice jsou provedeny po cca 500 -
700m dilatační spáry o šířce 2 cm
s vložkou ze Styroporu, buď v pra-
covní spáře, nebo častěji, vzhle-
dem ke kontinuální betonáži, pří-
mo vkládané do čerstvého betonu
a přejížděné finišery. Tento detail
vychází z platného znění revidova-
né ČSN 73 6123-1 a umožňuje re-
akci na teplotní změny i v souvis-
losti s měnícím se klimatem.
Při základní a minimální údržbě
je předpokládaná životnost toho-
to typu vozovky minimálně 30 let,
u asfaltových vozovek je životní
cyklus mnohem kratší. U starých
úseků po 25 letech provozu na D1
u Brna bylo prokázáno, že celko-
vé finanční náklady na cemento-
betonový kryt dosáhly pouhých
57% nákladů vynaložených na as-
faltovou vozovku, tzn., že nákla-
dy pro betonové vozovky na těžce
zatížených úsecích jsou v dlouho-
dobém horizontu podstatně nižší,
než pro vozovky asfaltové. Nepo-
chybnou předností je i skutečnost,
že cement a kamenivo jsou u vozo-
vek s cementobetonovým krytem
tuzemského původu, zatímco vý-
roba asfaltu je závislá na dovozo-
vých surovinách.
Dálniční stavby Praha, a.s.
Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5
tel.: 222 868 267, fax: 224 266 946
STRABAG a.s.
Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5
tel.: 222 868 111, fax: 222 868 211
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...68
Powered by FlippingBook