Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Potěšitelné je, že dva z rekonstruovaných
úseků Šternov – Psáře (dodavatel Eurovia) a Lo-
ket – Hořice (Colas – Porr) jsou již tak, jak by-
lo plánováno, zprovozněny v obou směrech.
Na úsecích Větrný Jeníkov – Jihlava (Colas –
Porr) a Lhotka – Velká Bíteš (OHL ŽS – Alpi-
ne Bau CZ) byly zahájeny práce na modernizaci
levého jízdního pásu. Proti původnímu termínu
jsou tyto dva úseky v ročním skluzu. U Jihlavy
je tak tomu z důvodu dřívějšího nařízení zimní
přestávky, u Velké Bíteše byly dlouho vedeny
spory dodavatele se zadavatelem o cenové zo-
hlednění víceprací nutných ke stabilizaci málo
únosného podloží.
Vraťme se nyní krátce k diskuzím, které prová-
zely úvahy o modernizaci D1. Nejčastěji zmiňo-
vaným argumentem odpůrců bylo, že rekonstruk-
ci D1 by bylo lépe zahájit v okamžiku, kdy bude
kompletně dokončena dálnice D11 a rychlostní
komunikace R35. Vytvořena by tím byla paralel-
ní severní objízdná trasa, na D1 by došlo k výraz-
nému omezení provozu a její modernizace by pak
mohla probíhat mnohem intenzivněji a za výraz-
ně plynulejšího provozu. Tato stavba však neby-
la a není legislativně připravena. Rekonstrukce D1
se tedy stala nevyhnutelnou denní realitou. Cel-
kem má být do roku 2020 rekonstruováno 160km
dálnice D1 (v obou směrech 320 km), dálnice bu-
de rozšířena v každém směru o 0,75m a její cel-
ková šířka po dokončení tedy bude činit 28m. To
S vědomím tohoto pozitivního zjištění jsou ři-
diči bezesporu připraveni spolknout nejednu hoř-
kou pilulku v podobě všudypřítomných doprav-
ních omezení a zdržení. Není se však možné tvářit,
že průtahy se zahájením modernizace dalších úse-
ků D1 jsou běžnou věcí, je třeba s nimi počítat
a rok dokončení prací 2020 by měli řidiči brát více
méně jako orientační.
Ptáme se, proč by tomu tak mělo být? Je pře-
ce možné předvídat, jak se budou odvíjet veřejné
soutěže, jaké jsou odvolací lhůty účastníků, kapa-
city a možnosti dodavatelů i finanční možnosti in-
vestora. Proč nejsou tedy soutěže vypisovány tak,
aby i při stávajících legislativních podmínkách by-
lo zajištěno plynulé pokračování prací na rekon-
strukci? Vždyť v současné době přeci jde o více
méně opakované tendry. V budoucnu by se dle na-
šeho názoru již neměla opakovat situace z letoš-
ního roku, kdy vítězové prvních dvou ze tří letos
plánovaných úseků k rekonstrukci jsou od února
letošního roku známi, avšak bohužel, Skanska ani
konsorcium Metrostav-Swietelsky-Hochtief po-
dle plánu začít nemohli. ŘSD sice při vyhlášení
výsledků soutěží na úseky Hvězdonice – Ostře-
dek a Ostrovačice – Kývalka deklarovalo břez-
nový termín zahájení, ve svých úvahách však ja-
koby nepočítalo s možností odvolání některého
z uchazečů. K překvapení všech zúčastněných se
však jeden z neúspěšných soutěžících o zakázku
ozval. Byla jím italská stavební společnost Sere-
nissima Construzioni, která sice nabídla nejnižší
cenu, ale ze soutěží byla vyřazena. Teprve před
nedávnem se vypořádaly její námitky a odvolá-
ní k ŘSD a antimonopolnímu úřadu. S tím, že je
třeba brát v úvahu odvolání neúspěšných uchaze-
čů, tak zřejmě plány ŘSD nepočítají. A to je vážná
chyba. Na přelomu roků 2015/2016 mají být sou-
těženy další tři úseky modernizace. Ministr Dan
Ťok uvedl, že jeho snahou bude soutěžit úseků
šest. Věřme, že se tyto proklamace změní ve sku-
tečnost a rekonstrukce dálnice D1 chytne rytmus,
který umožní splnění deklarovaného termínu její-
ho dokončení. Netrpělivě to očekává celá motori-
stická veřejnost.
Ivo Románek
SPLNĚNÍ TERMÍNU DOKONČENÍ MODERNIZACE D1
netrpělivě očekává celá motoristická veřejnost
Modernizace naší nejstarší a nejvytíženější dálniční komunikace D1 byla zahájena
v roce 2013. Po řadě diskuzí a průtahů se přece jen na celkem čtyřech jejich úse-
cích objevily stavební stroje a s větší či menší intenzitou se pustily do díla.
umožní vedení provozu 2+2 i v průběhu uzavírky
jednoho z jízdních pásů. Vedle samotné komplet-
ní rekonstrukce betonového krytu vozovky v sobě
modernizace D1 obsahuje úpravu odbočovacích
a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělí-
cího pásu, rozšíření dálničních mostů a nadjezdů,
opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní
prvky, výměnu svodidel v celém úseku, opravu
a modernizaci stávajícího systému tísňového volá-
ní SOS, doplnění telematických zařízení, výměnu
veškerých kabelových vedení ve středním dělícím
pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatře-
ní. Celkem je modernizace rozdělena do 25 díl-
čích úseků.
Zanechme škarohlídství. Jízda po moderni-
zované dálnici je jednoduše paráda!
Jak jsme již zmínili v úvodu, podle plánu se po-
dařilo modernizovat a zprovoznit pouze dva úseky
D1. Jízda po nich však musela nadchnout každého
pravidelného uživatele D1. Nový povrch poskytu-
je řidičům naprosto nesrovnatelný jízdní komfort
ve srovnání s původním stavem. Na tomto místě
je nutno říci, že stavbaři zde skutečně odvedli vy-
nikající práci. Úroveň svezení po modernizované
dálnici pak jednoznačně potvrzuje správnost přije-
tí rozhodnutí o realizaci celé akce.
Malá akceschopnost všem ubírá síly
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...68
Powered by FlippingBook