Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
Most přes Bospor široký 59m,
s osmiproudou silnicí, dvoukolej-
nou železnicí a rozponem hlavního
pole 1 408m, spojuje jako část no-
vé 260km dlouhé dálnice evropský
a asijský kontinent. Zásluhou sa-
mošplhavého systému PERI ACS
a nosníkového stěnového bednění
VARIO GT 24 mohou být dodrže-
ny všechny požadavky na flexibi-
litu, kvalitní povrch betonu a roz-
měrovou přesnost celé konstrukce.
Promyšlený pracovní postup mezi
betonážními záběry umožňuje po-
mocí hydraulického posunu neo-
byčejně vysokou produktivitu.
Samošplhavý systém ACS,
optimálně přizpůsobený
celkové geometrii
Na šikmých plochách pylonu tvaru
A se použije nastavitelná varianta
samošplhavého bednění ACS V,
které je možné optimálně přizpů-
sobit nakloněným částem pylonu.
Pro umožnění bezpečné a ergono-
mické práce u nakloněných staveb
ve velké výšce se pracovní lávka
vždy upevní ve vodorovné poloze.
V úsecích s téměř svislými plocha-
mi bude nasazena varianta ACS R,
která je standardním systémem sa-
Na severu turecké metropole vzniká nyní třetí a největší most přes Bospor. Visutý most bude nesen dvěma pylony ve tvaru
písmene A, které budou svou výškou (skoro 330 m) patřit k nejvyšším na celém světě. Zhotovení horní části obou pilířů probíhá
ve 21 betonářských záběrech po 4,60 m. Jedinečný tvar železobetonových pylonů a komplexnost vestavěných prvků vyžadují
flexibilní plánování – kompletní řešení od PERI.
NEJVYŠŠÍ BETONOVÉ PYLONY NA SVĚTĚ
se samošplhavým bedněním PERI ACS
mošplhavého bednění ACS. Mezi
nohami pylonu bude kromě ACS
V nasazena také plošinová varian-
ta ACS P.
Velkou výzvou již v příprav-
né fázi bylo přizpůsobení řešení
bednění průřezu čtyř nohou pylo-
nu, který se stále zužuje. V půdo-
rysu má trojúhelníkové uspořádání
se zkosenými rohy. Tři dlouhé po-
lygonové strany se směrem nahoru
zužují každá o 1,40m.
Požadované přizpůsobení pra-
covních plošin je prováděno s po-
mocí centrálně umístěných pře-
sazených lávek, které lze upravit
podle sousedních plošin. Přizpůso-
bení bednění se provádí prostřed-
nictvím vyrovnávacích plechů
a sešroubovaných dílců, které bu-
dou postupně demontovány.
Řešení PERI dále nabízí po-
žadovanou flexibilitu především
při montáži ocelových vestaveb
pro umístění závěsů. Projektová-
ní zohledňuje měnící se rozměry
a umístění vestavěných dílů vel-
kých rozměrů. Stanovení os šplhá-
ní vyžadovalo promyšlené pláno-
vání, aby byly vyloučeny kolize se
schránkami lan. Zde je nutná velká
rozměrová přesnost.
Třetí bosporský most, most
s nejvyššími mostními pylony
z betonu na světě, spojí
po dokončení v roce 2015
evropský a asijský kontinent.
Šplhavé bednění PERI ACS se přizpůsobí zužujícím se půdorysům pilířů
záběr po záběru. Řešení specifické pro tento projekt zajišťuje bezpečné
pracovní podmínky i ve výšce větší než 300 m.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...68
Powered by FlippingBook