Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Volba na tuto technologii pad-
la především z důvodu základního
požadavku na 10letou záruční do-
bu. V tomto smyslu se v současné
době jedná o jedinou technologii
úpravy povrchu, která umožňu-
je takto náročný závazek splnit,
protože záruka na cementobeto-
nový kryt znamená i záruku na je-
ho protismykové vlastnosti. Tech-
nologie cementobetonových krytů
s povrchem z obnaženého kame-
niva je velmi progresivní, kla-
de však na zhotovitele, pokud jde
o dokonalé zvládnutí celého pro-
cesu pokládky, vysoké nároky.
Jakákoliv závada podélné i příč-
né rovnosti krytu nebo existence
jakékoliv vady povrchu je v na-
prosté většině případů opravitelná
pouze vybouráním vadného úse-
ku. Velká část úspěchu zde více
než kde jinde závisí na zkušenos-
ti pracovníků, kteří zajišťují „vy-
metání“, tedy práci rotačním koš-
tětem. Vymetením se do určité
hloubky odstraní povrchová mal-
ta a obnaží kamenivo na povrchu
krytu, přičemž hloubka vymetení
má značný vliv na vlastnosti ce-
mentobetonového krytu.
Technologie betonu s obnaže-
ným kamenivem byla v České re-
publice použita již v minulých le-
tech na několika kratších úsecích
dálnic, při probíhající rekonstrukci
Technologické řešení
cementobetonového povrchu
MODERNIZOVANÉ DÁLNICE D1
V LETOŠNÍM ROCE POKRAČUJE OPRAVOU NĚKOLIKA
ÚSEKŮ AMBICIÓZNÍ PROJEKT MODERNIZACE NAŠÍ
NEJSTARŠÍ DÁLNICE D1. PRÁCE BYLY ZAHÁJENY JIŽ
V MINULÉM ROCE, A TO NA ÚSECÍCH 5, 9, 14 A 21.
O REKONSTRUKCI TĚCHTO ČTYŘ DÁLNIČNÍCH ÚSEKŮ SE
PODĚLILY ČTYŘI STAVEBNÍ FIRMY, KTERÉ SI NA POKLÁDKU
CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU OBJEDNALY SLUŽBY
SPOLEČNOSTÍ STRABAG A. S. A DÁLNIČNÍ STAVBY PRAHA
A. S. OBA TITO SUBDODAVATELÉ PŘI POKLÁDCE NOVÉHO
CEMENTOBETONOVÉHO POVRCHU DÁLNICE POUŽILI
TECHNOLOGII BETONU S POVRCHEM Z OBNAŽENÉHO
KAMENIVA, TZV. „VYMETANÉHO“ BETONU.
dálnice D1 jde však o zdaleka nej-
větší rozsah jejího využití. Hlav-
ní předností této technologie jsou
především její protismykové vlast-
nosti, ale zkušenosti s tímto po-
vrchem potvrzují, že je také tišší
než standardní cementobetonový
kryt. Staré cementobetonové kry-
ty na dálnici D1 s makrotexturou
provedenou příčně taženými kar-
táči vykazují dlouhodobě přízni-
vé protismykové vlastnosti, avšak
vysokou hlučnost, ke které přispí-
vají i nerovnosti na hranách příč-
ných spár. Proto bylo při zavádění
dvouvrstvové technologie stavby
cementobetonových krytů zvo-
leno vytváření makrotextury po-
vrchu vlečenou jutou. V průbě-
hu užívání betonových vozovek se
však ukázalo, že dosud používaná
úprava vlečenou jutou není schop-
na vzhledem ke stále se zvyšující
intenzitě dopravy zajistit dlouho-
dobou trvanlivost protismykových
vlastností.
Podle výzkumů provedených
v SRN povrch upravený vlečenou
jutou i povrch s obnaženým ka-
menivem vykazuje hladinu hluku
nižší o 2dB(A) než povrch refe-
renční. To znamená, že v součas-
né době je vzhledem ke splnění
dvou protichůdných požadavků, tj.
na protismykové vlastnosti a emi-
se valivého hluku z dopravy, jedi-
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...68
Powered by FlippingBook