Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 28

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
28
Celá stavba je umístěna do prostoru bývalého
hnědouhelného dolu, který byl po vyuhlení zasy-
pán nadložními jíly a jílovci z jiného dolu Soko-
lovské hnědouhelné pánve. Tento zásyp tvořící
podloží budoucí stavby nevykazoval parametry
požadované platnými předpisy pro založení, pro-
ZÁPADNÍ OBCHVAT SOKOLOV, SVATAVA
Stavba západního obchvatu Sokolova
je prováděna v rámci programu zahla-
zování ekologických škod, financová-
na Ministerstvemfinancí České repub-
liky. Celá stavba řeší zejména přeložku
silnice II/210 ve směru od rychlostní
komunikace R6 na Kraslice a Králov-
ské Poříčí a je členěna na dvě části.
První část realizuje společnost Vo-
dohospodářské stavby Teplice a je
již z velké části hotová. Část sestává
z vybudování nové okružní křižovatky
v ulici Chebská v Sokolově, převedení
dopravy na novou komunikaci po zá-
padním okraji Sokolova, překonání
řeky Ohře a napojení na ulici Citickou.
Základní údaje o stavbě – délka nově
budovaných komunikací 1,202km,
délka mostních objektů 173bm, ob-
jem náspů 40384m
3
, objem odkopů
13991m
3
.
to byla navržena sanace podloží před vlastní rea-
lizací zemních těles a plání.
Byla provedena sanace podloží náspu (cca km
0,700 - 1,100), kde po sejmutí ornice byla zříze-
na sanační vrstva z lomového kamene netříděného
(LKN) mocnosti 0,5 m, mezery mezi jednotlivými
kameny byly poté prosypány štěrkodrtí 0-32 a po-
vrch sanační vrstvy důsledně vyspádován a od-
vodněn mimo prostor budoucího náspu SO 101a.
V úseku km 0,020 (od okružní křižovatky
v ulici Chebská, Sokolov) - 0,480 je trasa budou-
cí silnice vedena v mělkém zářezu. Podložní jíly
a jílovce nebyly dostatečně únosné pro provedení
zemní pláně, proto byla navržena výměna nevhod-
ných zemin v aktivní zóně a 200 mm pod aktivní
zónou ze souvrství 350 mm hrubého drceného ka-
meniva (HDK) 63-125 a 350 mm štěrkodrti 0-32.
Před mostem přes Ohři přechází trasa silnice
na násep. Z tohoto důvodu zde bylo podloží sa-
nováno podobným způsobem jako v úseku km
0,700-1,100. S ohledem na svažitost terénu byla
sanace provedena formou několika lavic.
Založení hlavního mostního objektu, kterým je
163 m dlouhý most přes Ohři, je provedeno hlu-
bině. Piloty jsou vetknuty do uhelné sloje, která
se nachází pod celým korytem řeky Ohře. Zají-
mavostí je založení první opěry (na straně Soko-
lova), zde prochází piloty navážkou jílu a jílov-
ců, kterými byl původní důl zasypán a pouze pata
pilot je opřena o zbytky nevytěžené uhelné slo-
je. Celá spodní stavba je průběžně monitorována.
K největší deformaci došlo u opěry č. 1, umístě-
né na hraně bývalého povrchového dolu, která po-
klesla po provedení nosné konstrukce, mostovky
a nasypání přechodové oblasti o 17 mm.
Vlastní mostní objekt, staticky působící jako
spojitý nosník o třech polích, je tvořen ocelovou
nosnou konstrukcí se dvěma plnostěnnými nos-
níky proměnlivé výšky s náběhy spodní pásnice
nad pilíři. Železobetonová mostovka je spřažena
s ocelovou konstrukcí pomocí trnů na horní pásni-
ci. Pro bednění železobetonové desky byla využi-
ta ocelová nosná konstrukce, na kterou bylo bed-
nění zavěšeno.
Dalším významným stavebním objektem stav-
by je přeložka parovodu DN800. Ten je páteřním
napáječem tepelné energie města Sokolov a při-
lehlých průmyslových oblastí města dopravující-
ho teplo z Teplárny Tisová. Přeložka řešila jednak
uvolnění prostoru trasy silniční komunikace, zpří-
stupnění Antonínské výsypky pro chodce a cyk-
listy ze směru Sokolova a přechod teplovodu přes
řeku Ohři. Stávající přechod přes Ohři byl veden
po nedaleké Krejcarově lávce, která je v havarij-
ním stavu a její vlastník (město Sokolov) před je-
jí rekonstrukcí požadoval přemístění teplovodu
na samostatný mostní objekt. Teplovod překoná-
vá řeku Ohři nadzemně po ocelové příhradové láv-
ce – spojitém nosníku o třech polích. Lávka pro
parovod je vedena souběžně se silničním mostem.
Podélné osy obou objektů jsou cca 10m od sebe,
pilíře lávky jsou umístěny v ose pilířů silničního
mostu a jsou založeny plošně. Únosnost základové
spáry byla zlepšena výměnou podloží, patky pilířů
v korytě Ohře jsou proti podemletí chráněny jím-
kami z ocelových štětovnic.
Parovod samotný byl nahrazen podzemním ve-
dením z předizolovaných trub. Dimenze potrubí
byla snížena u nového vedení na 500mm. Kom-
penzace teplotní dilatace parovodu je řešena vlo-
žením axiálních kompenzátorů a směrová fixace
vedení proti vybočení před axiálními kompenzáto-
ry zajištěna pomocí vodítek z prostého betonu. Po-
délné zajištění polohy vedení pomocí masivních
pevných bodů je taktéž z prostého betonu. Vlast-
ní potrubní systém je navržen z ocelové médio-
vé trouby separované kovovou vlnovcovou vlož-
kou od izolačního souvrství. Vnější plášť je tvořen
z trub HDPE nebo pozinkovaného plechu Spiro
u nadzemního vedení na lávce. Dilatační pohyb
vedení (teplota dopravované páry je až 250 °C) se
odehrává na styku separační vložky s médiovou
troubou a při maximální délce dilatačního úseku
85m dosahuje 240mm. Zvýšené nároky byly kla-
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...68
Powered by FlippingBook