Stavební a investorské noviny - 4 / 2020 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
V uplynulém období jste na-
výšili objem prostředků SFDI
cca o 6,5 mld. Kč na 93 mld. Kč.
Nehrozí u tohoto fondu, v dů-
sledku dopadů koronavirové
krize na ekonomiku ČR, v prů-
běhu roku škrty v rámci přijí-
mání úsporných opatření?
Zastávám názor, že proin-
vestiční politika může pozitiv-
ně ovlivnit složité období návratu
z krize, kterou dění kolem koro-
naviru COVID-19 způsobí. Musí-
me se vyvarovat chyb z let 2010–
2012, kdy nepromyšlené kroky při
snižování rozpočtu resortu dopra-
vy znamenaly velmi kritický stav
pro všechny procesy spojené s pří-
pravou a realizací dopravních sta-
veb. Rozpočet SFDI jako jeden
z klíčových pilířů financování do-
pravních staveb bude finančně sta-
bilizován a nyní jednáme o jeho
dalším posílení v roce 2020. Rov-
něž bude nutné udržet pozitivní
trend financování dopravní infra-
struktury i v roce 2021. Multipli-
kační efekty plynoucí z investic
do dopravní infrastruktury mají
pozitivní dopad na celou ekonomi-
ku a dobudování páteřních doprav-
ních sítí je pro ČR jednou z priorit.
Koho se krize velmi dotkla,
jsou dopravci. A to jak v ob-
lasti autobusové či osobní do-
pravy, tak samozřejmě ta-
ké na železnici. Došlo k rušení
spojů a omezení pohybu zbo-
ží. Jaká opatření připravuje-
te na pomoc tomuto sektoru
a nechystáte se kvůli tomu zru-
šit slevy na jízdné pro studenty
a důchodce?
Otázka rušení slev na jízd-
ném pro studenty a důchodce ne-
ní v současné době téma k diskuzi.
Zajistili jsme odklad v otázce pla-
cení mýta pro silniční nákladní do-
pravci, v případě veřejné dopravy
zajišťované v režimu smluv o ve-
řejných službách se případná po-
moc státu, krajů a obcí bude od-
víjet od obsahu těchto smluv. Pro
tyto dopravce byl zároveň na zá-
kladě dohody s Asociací krajů
České republiky a Svazem měst
a obcí ČR nastaven dotační pro-
gram s finanční podporou ve vý-
ši 100 000 000,- Kč na zajištění
ochranných chemických prostřed-
ků a ochranných pomůcek a služeb
spojených s dezinfekcí prostoru
pro cestující ve vozidlech veřejné
dopravy.
Vraťme se k dopravním
stavbám. Jaké klíčové dálnič-
ní stavby jsou nyní rozestavě-
né a budete v souvislosti s ko-
ronavirovou krizí zohledňovat
kupříkladu neplnění či zpoždění
termínů předání klíčových sta-
veb?
V realizaci máme aktuálně cel-
kem 113km dálnic a 52 kilomet-
rů silnic I. třídy. Patří mezi ně úse-
ky dálnic D3, D6, D7, D11, D35,
D48, D55 a D56. Ze silnic I. tří-
dy stavíme např. obchvat Chru-
dimi, Havlíčkova Brodu, Krnova
a mnohé další. Dále modernizu-
jeme celkem 71 kilometrů dálni-
ce D1. Kompletní seznam staveb
v realizaci si může každý zájem-
ce prohlédnout v interaktivní mapě
na stránkách Ministerstva dopravy
nebo Ředitelství silnic a dálnic.
Mezi nejrozestavěnější dálni-
ce patří v současné chvíli hradecká
D11, kde se staví dva úseky v cel-
kové délce 22,4 km. První úsek se
staví od Hradce Králové do Smi-
řic v délce 15,2km a na něj nava-
zuje úsek Smiřice – Jaroměř v dél-
ce 7,2km. Dálnice bude následně
pokračovat až na polské hranice
a stane se tak významnou doprav-
ní spojkou do Polska. Mezi další
klíčovou rozestavěnou stavbu pa-
tří D35. Zde jsou v realizaci dva
úseky a to Časy – Ostrov v délce
14,7km a Opatovice – Časy v dél-
ce 12,6km. D35 se po dokončení
stane alternativou k dnes přetíže-
né D1. V železniční dopravě Sprá-
va železnic v loňském roce odstar-
tovala řadu staveb, které pokračují
i v roce 2020. Patří mezi ně napří-
klad elektrizace tratí Uničov – Olo-
mouc (4,8 mld. Kč) a Šakvice –
Hustopeče u Brna (1,7 mld. Kč),
na čtvrtém koridoru moderniza-
ce úseku Soběslav – Doubí u Tá-
bora (4,9 mld. Kč), optimalizace
trati Praha–Smíchov – Černošice
(3,7 mld. Kč) nebo Lysá nad La-
bem – Čelákovice (1,8 mld. Kč).
Investujeme také do vodní do-
pravy. Ředitelství vodních cest
v současné době pracuje na stav-
bě plavební komory Hořín. V sou-
vislosti s tím se modernizuje i ce-
lý Vraňansko-hořínský plavební
kanál, který je jednou z největších
staveb ve vodní dopravě za dese-
tiletí. Umožní plout vysokým lo-
dím až do Prahy. Na kanálu se mo-
dernizuje pět mostů, které byly
Rozpočet SFDI bude finančně stabilizován
A JEDNÁME O JEHO DALŠÍM POSÍLENÍ
Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny ministr dopravy a průmyslu ČR Ing. Karel Havlíček.
Zhruba od poloviny března zažívají občané České republiky
skutečně horké týdny. Ani zdejší populaci se totiž nevyhnula
vysoce infekční nákaza koronavirem s názvem Covid-19.
V důsledku toho byla vládou přijata řada opatření, která
výraznou měrou negativně ovlivnila chod mnoha odvětví
národního hospodářství a některé z nich zcela vyřadila z provozu.
Stavebnictví v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Jak se
na průběh koronavirové krize v tomto segmentu průmyslu
dívá ministr dopravy a průmyslu ČR Ing. Karel Havlíček a zdali
obor nepostihnou škrty investic v důsledku přijímání úsporných
opatření, jako tomu bylo v uplynulých letech, tak to již byla jedna
z prvních otázek naší redakce, která na něj mířila.
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...64
Powered by FlippingBook