STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          4
        
        
          V uplynulém období jste na-
        
        
          výšili objem prostředků SFDI
        
        
          cca o 6,5 mld. Kč na 93 mld. Kč.
        
        
          Nehrozí u tohoto fondu, v dů-
        
        
          sledku dopadů koronavirové
        
        
          krize na ekonomiku ČR, v prů-
        
        
          běhu roku škrty v rámci přijí-
        
        
          mání úsporných opatření?
        
        
          Zastávám názor, že proin-
        
        
          vestiční politika může pozitiv-
        
        
          ně ovlivnit složité období návratu
        
        
          z krize, kterou dění kolem koro-
        
        
          naviru COVID-19 způsobí. Musí-
        
        
          me se vyvarovat chyb z let 2010–
        
        
          2012, kdy nepromyšlené kroky při
        
        
          snižování rozpočtu resortu dopra-
        
        
          vy znamenaly velmi kritický stav
        
        
          pro všechny procesy spojené s pří-
        
        
          pravou a realizací dopravních sta-
        
        
          veb. Rozpočet SFDI jako jeden
        
        
          z klíčových pilířů financování do-
        
        
          pravních staveb bude finančně sta-
        
        
          bilizován a nyní jednáme o jeho
        
        
          dalším posílení v roce 2020. Rov-
        
        
          něž bude nutné udržet pozitivní
        
        
          trend financování dopravní infra-
        
        
          struktury i v roce 2021. Multipli-
        
        
          kační efekty plynoucí z investic
        
        
          do dopravní infrastruktury mají
        
        
          pozitivní dopad na celou ekonomi-
        
        
          ku a dobudování páteřních doprav-
        
        
          ních sítí je pro ČR jednou z priorit.
        
        
          Koho se krize velmi dotkla,
        
        
          jsou dopravci. A to jak v ob-
        
        
          lasti autobusové či osobní do-
        
        
          pravy, tak samozřejmě ta-
        
        
          ké na železnici. Došlo k rušení
        
        
          spojů a omezení pohybu zbo-
        
        
          ží. Jaká opatření připravuje-
        
        
          te na pomoc tomuto sektoru
        
        
          a nechystáte se kvůli tomu zru-
        
        
          šit slevy na jízdné pro studenty
        
        
          a důchodce?
        
        
          Otázka rušení slev na jízd-
        
        
          ném pro studenty a důchodce ne-
        
        
          ní v současné době téma k diskuzi.
        
        
          Zajistili jsme odklad v otázce pla-
        
        
          cení mýta pro silniční nákladní do-
        
        
          pravci, v případě veřejné dopravy
        
        
          zajišťované v režimu smluv o ve-
        
        
          řejných službách se případná po-
        
        
          moc státu, krajů a obcí bude od-
        
        
          víjet od obsahu těchto smluv. Pro
        
        
          tyto dopravce byl zároveň na zá-
        
        
          kladě dohody s Asociací krajů
        
        
          České republiky a Svazem měst
        
        
          a obcí ČR nastaven dotační pro-
        
        
          gram s finanční podporou ve vý-
        
        
          ši 100 000 000,- Kč na zajištění
        
        
          ochranných chemických prostřed-
        
        
          ků a ochranných pomůcek a služeb
        
        
          spojených s dezinfekcí prostoru
        
        
          pro cestující ve vozidlech veřejné
        
        
          dopravy.
        
        
          Vraťme se k dopravním
        
        
          stavbám. Jaké klíčové dálnič-
        
        
          ní stavby jsou nyní rozestavě-
        
        
          né a budete v souvislosti s ko-
        
        
          ronavirovou krizí zohledňovat
        
        
          kupříkladu neplnění či zpoždění
        
        
          termínů předání klíčových sta-
        
        
          veb?
        
        
          V realizaci máme aktuálně cel-
        
        
          kem 113km dálnic a 52 kilomet-
        
        
          rů silnic I. třídy. Patří mezi ně úse-
        
        
          ky dálnic D3, D6, D7, D11, D35,
        
        
          D48, D55 a D56. Ze silnic I. tří-
        
        
          dy stavíme např. obchvat Chru-
        
        
          dimi, Havlíčkova Brodu, Krnova
        
        
          a mnohé další. Dále modernizu-
        
        
          jeme celkem 71 kilometrů dálni-
        
        
          ce D1. Kompletní seznam staveb
        
        
          v realizaci si může každý zájem-
        
        
          ce prohlédnout v interaktivní mapě
        
        
          na stránkách Ministerstva dopravy
        
        
          nebo Ředitelství silnic a dálnic.
        
        
          Mezi nejrozestavěnější dálni-
        
        
          ce patří v současné chvíli hradecká
        
        
          D11, kde se staví dva úseky v cel-
        
        
          kové délce 22,4 km. První úsek se
        
        
          staví od Hradce Králové do Smi-
        
        
          řic v délce 15,2km a na něj nava-
        
        
          zuje úsek Smiřice – Jaroměř v dél-
        
        
          ce 7,2km. Dálnice bude následně
        
        
          pokračovat až na polské hranice
        
        
          a stane se tak významnou doprav-
        
        
          ní spojkou do Polska. Mezi další
        
        
          klíčovou rozestavěnou stavbu pa-
        
        
          tří D35. Zde jsou v realizaci dva
        
        
          úseky a to Časy – Ostrov v délce
        
        
          14,7km a Opatovice – Časy v dél-
        
        
          ce 12,6km. D35 se po dokončení
        
        
          stane alternativou k dnes přetíže-
        
        
          né D1. V železniční dopravě Sprá-
        
        
          va železnic v loňském roce odstar-
        
        
          tovala řadu staveb, které pokračují
        
        
          i v roce 2020. Patří mezi ně napří-
        
        
          klad elektrizace tratí Uničov – Olo-
        
        
          mouc (4,8 mld. Kč) a Šakvice –
        
        
          Hustopeče u Brna (1,7 mld. Kč),
        
        
          na čtvrtém koridoru moderniza-
        
        
          ce úseku Soběslav – Doubí u Tá-
        
        
          bora (4,9 mld. Kč), optimalizace
        
        
          trati Praha–Smíchov – Černošice
        
        
          (3,7 mld. Kč) nebo Lysá nad La-
        
        
          bem – Čelákovice (1,8 mld. Kč).
        
        
          Investujeme také do vodní do-
        
        
          pravy. Ředitelství vodních cest
        
        
          v současné době pracuje na stav-
        
        
          bě plavební komory Hořín. V sou-
        
        
          vislosti s tím se modernizuje i ce-
        
        
          lý Vraňansko-hořínský plavební
        
        
          kanál, který je jednou z největších
        
        
          staveb ve vodní dopravě za dese-
        
        
          tiletí. Umožní plout vysokým lo-
        
        
          dím až do Prahy. Na kanálu se mo-
        
        
          dernizuje pět mostů, které byly
        
        
          Rozpočet SFDI bude finančně stabilizován
        
        
          
            A JEDNÁME O JEHO DALŠÍM POSÍLENÍ
          
        
        
          
            Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny ministr dopravy a průmyslu ČR Ing. Karel Havlíček.
          
        
        
          Zhruba od poloviny března zažívají občané České republiky
        
        
          skutečně horké týdny. Ani zdejší populaci se totiž nevyhnula
        
        
          vysoce infekční nákaza koronavirem s názvem Covid-19.
        
        
          V důsledku toho byla vládou přijata řada opatření, která
        
        
          výraznou měrou negativně ovlivnila chod mnoha odvětví
        
        
          národního hospodářství a některé z nich zcela vyřadila z provozu.
        
        
          Stavebnictví v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Jak se
        
        
          na průběh koronavirové krize v tomto segmentu průmyslu
        
        
          dívá ministr dopravy a průmyslu ČR Ing. Karel Havlíček a zdali
        
        
          obor nepostihnou škrty investic v důsledku přijímání úsporných
        
        
          opatření, jako tomu bylo v uplynulých letech, tak to již byla jedna
        
        
          z prvních otázek naší redakce, která na něj mířila.