STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
5
na hranici životnosti. Unikátnost
stavby představují tři mosty, které
budou řešené jako zdvižné. Dálko-
vě budou ovládány právě z komo-
ry Hořín. Modernizace celého pla-
vebního kanálu skončí v letošním
roce. Mezi další investice ŘVC
patří rekreační přístav Veselí nad
Moravou, který je součástí popu-
lárního Baťova kanálu. Přístav bu-
de uzpůsoben na „parkování“ ma-
lých plavidel, doplnění pohonných
hmot, čerpání elektrické energie
a bezpečný nástup a výstup turis-
tů jak z lodi, tak na loď.
V počáteční fázi působení
Covid-19 docházelo k tomu, že
se vraceli někteří cizí státní pří-
slušníci ze staveb domů, zejmé-
na na Slovensko či Ukrajinu nebo
do Polska, v současné době je však
již situace personálně lepší. Nelze
vyloučit dílčí posuny v uvedení
staveb do provozu, ale vždy to bu-
de detailně řešení mezi investorem
a zhotoviteli. Bude nutné racionál-
ně zhodnotit související aspekty.
Co byste poradil firmám,
které nemohou sehnat do-
statek ochranných pomůcek
(roušky, respirátory) pro své
pracovníky na stavbách a obá-
vají se jejich nákazy, případně
i pracovně právních sporů?
Ministerstvo dopravy se sna-
ží cestou investorských organi-
zací distribuovat zatím omeze-
né množství ochranných pomůcek
pro pracovníky investorů, kteří se
pohybují na stavbách. U realizač-
ních firem není bohužel zatím ji-
ná cesta, než zabezpečení formou
samostatného nákupu či využití
současných existujících možností
ochrany na trhu.
Ke svému konci se blíží i mo-
dernizace dálnice D1. V letoš-
ním roce bude rozestavěno nej-
více, celkem sedm úseků. Platí
i přes nynější problémy termín
jejího dokončení v roce 2021?
Nezpůsobí příliš mnoho roze-
stavěných úseků D1 po skonče-
ní koronavirových opatření její
totální kolaps?
Ano. V letošní stavební sezóně
modernizujeme celkem sedm úseků
dálnice D1. Ministerstvo dopravy,
Ředitelství silnic a dálnic i jednotli-
ví zhotovitelé dělají vše pro to, aby
byl termín v roce 2021 dodržen.
Abychom během moderniza-
ce D1 zachovali plynulost i bez-
pečnost dopravy, budeme i v letoš-
ním roce využívat všechna dosud
vyzkoušená opatření, která pod-
porují jak bezpečnost řidičů, tak
bezpečnost dělníků provádějících
stavební práce v těsné blízkosti ve-
řejného provozu. Kromě dnes již
standardních opatření, jako jsou
dočasná nízká svodidla, zvýrazně-
né dopravní značení, úsekové mě-
ření rychlosti, mobilní informační
systém apod., budeme klást dů-
raz zejména na minimalizaci uza-
vírek do 1 jízdního pruhu. Ty jsou
nezbytné v době výstavby dlouho-
dobého dopravního omezení a ny-
ní jsou již tyto krátkodobé etapy
na všech úsecích kryty smluvními
sankcemi pro případ nedodržení
stanovených limitů. Rovněž budou
veškerá dopravní omezení projed-
nána se složkami IZS a s odtaho-
vými službami tak, aby v případě
mimořádné události byl čas její li-
kvidaci co nejkratší.
Pozitivní je samozřejmě sou-
časný nižší provoz na dálnici D1,
který pomůže eliminovat dél-
ky případných kolon v souvislos-
ti s převáděním provozu do proti-
směru či s bouráním mostů. Postup
modernizace byl a je konzultován
s Dopravní policií, neočekávám,
že postupný návrat do normálu
po koronaviru by měl mít zásad-
ně jiný negativní vliv na doprav-
ní situaci, než bylo původně plá-
nováno.
Z aktuálně modernizovaných
71 kilometrů bude 37km zprovoz-
něno již na konci letošního roku.
Připravujete v současné
době projektově či legislativ-
ně další stavby, ať již se jedná
o dálnice či železnice?
V současné době běží i nadá-
le projektová a majetkoprávní pří-
prava celé řady dopravních staveb
dálničních, silničních, železnič-
ních či vnitrozemských vodních.
V tomto směru nedošlo k žád-
ným razantním změnám, prodluží
se samozřejmě procesy projedná-
ní s úřady, projektové a konzultač-
ní firmy přešly na formát vzdálené
komunikace, která jim umožňu-
je další práce na projektových do-
kumentacích. Nicméně i zde platí,
že čím dříve se dostaneme do nor-
málu a budeme moci parametry
dopravních staveb zase detailně
projednávat, zejména se zadavate-
lem a dotčenými orgány, tím lépe.
V různých fázích přípravy se na-
chází veškeré stavby, které jsou
potřeba k dokončení dálniční sítě
České republiky. Na nejvíce vytí-
žených dálničních úsecích chystá-
me jejich rozšíření na šestipruhové
uspořádání. Na silnicích I. třídy je
v přípravě velké množství obchva-
tů a přeložek. Všechny připravo-
vané akce naleznete opět v naší in-
teraktivní mapě.
Ze železniční výstavby jsou ny-
ní v plném běhu přípravy na vy-
sokorychlostní tratě. Dokonče-
ny budou v letošním roce studie
proveditelnosti na rameni Praha
– Brno – Ostrava. Pokračovat bu-
deme v procesu aktualizace Zá-
sad územního rozvoje jednotlivých
krajů, který umožní získat územní
rozhodnutí, a zahájíme zpracování
dokumentací pro územní rozhod-
nutí prvních úseků VRT. Naplno se
rozebíhá spolupráce Správy želez-
nic a DB Netz v projektové přípra-
vě přeshraničního tunelu v Kruš-
ných horách. Dojde ke společnému
zadávání veřejných zakázek souvi-
sejících s realizací tohoto velkého
společného evropského projektu
obou manažerů infrastruktury.
Úspěšně
pokračujeme
ta-
ké v přípravě stavby projektu že-
lezničního spojení Prahy, Letiště
Václava Havla a Kladna, kde u ně-
kterých úseků už připravujeme do-
kumentaci pro stavební povolení.
Ve vodní dopravě chystáme
v blízké budoucnosti splavnění
Baťova kanálu ještě více na jih až
do Hodonína. Zvýší se tím ještě ví-
ce atraktivnost celého kanálu.
Jaké rozhodující stavby v ob-
lasti dálnic a železnic budou le-
tos zahájeny?
Ze silničních staveb letos zahá-
jíme další úsek dálnice D48 z Bě-
lotína do Rybí. Úsek měří 13,2km
a hotovo budeme mít v roce 2024.
Součástí D48 je i obchvat Frýdku–
Místku, který je nyní také ve vý-
stavbě. Celá dálnice D48 bude spo-
jovat Bělotín s Českým Těšínem.
V provozu je v současnosti úsek
z Frýdku–Místku do Českého Tě-
šína a dále do Polska.
Zahájíme také výstavbu další
části dálnice D7. Konkrétně čtyř-
proudové zkapacitnění obchvatu
Loun, které se stane součástí D7
z Prahy do Chomutova.
Na Moravě zahájíme stav-
bu úseku D55 z Babic do Starého
Města v délce 8 kilometrů. Úsek
bude hotový v roce 2023.
V oblasti železniční dopravy
v tomto roce Správa železnic po-
čítá s realizací více než 75 inves-
tičních akcí s náklady vyššími než
30 milionů Kč. Letos začne vý-
znamná přestavba trati z Prahy–
Vysočan do Mstětic včetně nového
nádraží Praha–Vysočany za více
než 4 mld. Kč., která výrazně při-
spěje ke zrychlení vlaků mezi Pra-
hou a Hradcem Králové. Do rea-
lizace se dostane také očekávaná
modernizace uzlu Pardubice.
V letošním roce začnou dal-
ší rekonstrukce velkých výprav-
ních budov, konkrétně v Berouně
a v Českých Budějovicích. Do fá-
ze výběru zhotovitele se dosta-
nou na konci roku také očekáva-
né rekonstrukce nádražních budov
v Plzni a v Pardubicích. V roce
2020 se obnova bude týkat 116 ná-
dražních budov za více než 1,7 mi-
liardy korun. V investicích je při-
pravena jedna miliarda korun,
přičemž 45 staveb bude v realiza-
ci. Dalších 700 milionů korun je
určeno na opravy 71 budov. Re-
konstrukce dalších 55 objektů je
v přípravě.
Ředitelství vodních cest letos
zahájí stavbu veřejného přístaviš-
tě v Malých Žernosekách na La-
bi, které je z pohledu rekreační
plavby také velmi populární. Dal-
ší přístaviště vyrostou v Roudnici
nad Labem, Štětí či Ústí nad La-
bem – Brné.
Důležité však bude udržet krytí
všech staveb z hlediska finančních
prostředků. To bude velké téma
na jednání s ministerstvem finan-
cí, protože rok 2021 nebude určitě
v kontextu koronaviru vůbec jed-
noduchý.
Jaká je dle vašeho názoru
úloha stavebnictví pro úspěšné
překonání následků koronaviro-
vé krize?
Stavebnictví je pro restart eko-
nomiky jedna z klíčových oblas-
tí. Jako ministr průmyslu i do-
pravy udělám vše pro udržení
zaměstnanosti a zakázek v tom-
to sektoru. Proto jsme opět navý-
šili rozpočet Státního fondu do-
pravní infrastruktury pro tento
rok, abychom podpořili investi-
ce do důležitých dopravních sta-
veb a pomohli podržet celé sta-
vební odvětví. Všem stavebním
firmám a dělníkům na stavbách
děkuji a chci jim vyjádřit plnou
podporu.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek