STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
Z hlediska výstavby dopravní in-
frastruktury patří mezi nejdůleži-
tější stavby silnic, dálnic a mos-
tů. Zajímalo nás tedy, jak se
Metrostav a. s. podílí na moder-
nizaci dálnice D1, naší nejstarší
a zároveň nejdiskutovanější dál-
nici všech dob.
Říká pro Stavební a investorské noviny
ředitel výstavby D1 za společnost Metrostav
Ing. Jiří Salava.
Spojili jsme se proto s ře-
ditelem výstavby společnosti
Metrostav pro dálnici D1, panem
Ing. Jiřím Salavou, kterého jsme
požádali o rozhovor. Ten v úvodu
našeho setkání říká:
„Modernizace dálnice D1 pro-
bíhá již pět let. Za toto období se
Metrostav a.s. podílel, či stále ještě
podílí, na realizaci celkem 5 jejích
úseků. Realizovány již byly úse-
ky D1 – úsek 03, EXIT 29 Hvěz-
donice – EXIT 34 Ostředek, který
byl do provozu uveden v roce 2016,
a dále úsek 06, EXIT 49 Psáře –
EXIT 56 Soutice, který byl zpro-
vozněn v roce 2017. Úseky, kte-
ré jsou nyní v realizaci a na jejichž
výstavbě se podílíme, jsou úse-
ky 16, EXIT 119 Velký Beranov
– EXIT 134 Měřín s předpokláda-
ným termínem uvedení do provozu
na podzim v roce 2021, dále úsek
19, EXIT 141 Velké Meziříčí – vý-
chod – EXIT 148 Velké Meziříčí –
západ s předpokládaným uvedením
do provozu na podzim 2020 a ko-
nečně úsek 23, EXIT 168 Devět kří-
žů – EXIT 178 Ostrovačice, jehož
zprovoznění je plánováno na pod-
zim 2021. V podstatě bychommoh-
li říci, že se podílíme na více než
čtvrtině modernizace dálnice D1,
jelikož naše úseky měří dohromady
43,3km z celkových 161km v úse-
ku Mirošovice – Kývalka.“
Můžete nám podrobněji při-
blížit úseky, které jsou právě
v realizaci?
Zhotovitelem stavby na úse-
ku 16 je sdružení s názvem „Spo-
lečnost D1 modernizace – úsek
16“, složená z firem Strabag a.s.
(správce společnosti, podíl na stav-
bě 34%), Eurovia a.s. (společník,
33%) a Metrostav a.s. (společník,
33%). Metrostav a.s. má v dikci
kompletní práce v km 119,300 –
124,350. Stavba byla zahájena dne
1. 4. 2019 a v loňském roce byly
nejprve provedeny nezbytné opra-
vy vozovky před stavbou, vybudo-
valo se provizorní rozšíření levého
jízdního pásu dálnice, modernizo-
val se střední dělicí pás, proběh-
la také demolice starého nadjezdu
(mostu převádějícího přes D1 kraj-
skou silnici) v km 120,200 a ná-
sledně byl postaven a zprovozněn
nový nadjezd ve stejném místě.
V letošním roce proběhlo zahájení
stavebních prací v březnu a ukon-
čení by mělo proběhnout v srp-
nu. Čeká nás modernizace pravé-
ho jízdního pásu, včetně dálničních
mostů a nájezdových a sjezdových
větví mimoúrovňových křižovatek
(exitů), a oprava odpočívky Jamen-
ský potok v km 121,800. Pro rok
2021 je zahájení stavebních prací
Metrostav a. s. je největší českou stavební
společností s téměř padesátiletou historií.
Firma působí na stavebním trhu nejen u nás, ale
i v mnoha dalších zemích Evropy. Mezi klíčové
obory působnosti patří především dopravní
stavby, podzemní stavby, občanské stavby,
stejně jako projekty pro průmysl a ekologické
stavby pro veřejné i soukromé investory.
Metrostav a. s. se na modernizaci dálnice D1
PODÍLÍ VÝRAZNOU MĚROU
D1, úsek 3.
Rekonstrukce mostu Vysočina na dálnici D1.