STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          12
        
        
          Z hlediska výstavby dopravní in-
        
        
          frastruktury patří mezi nejdůleži-
        
        
          tější stavby silnic, dálnic a mos-
        
        
          tů. Zajímalo nás tedy, jak se
        
        
          Metrostav a. s. podílí na moder-
        
        
          nizaci dálnice D1, naší nejstarší
        
        
          a zároveň nejdiskutovanější dál-
        
        
          nici všech dob.
        
        
          
            Říká pro Stavební a investorské noviny
          
        
        
          
            ředitel výstavby D1 za společnost Metrostav
          
        
        
          
            Ing. Jiří Salava.
          
        
        
          Spojili jsme se proto s ře-
        
        
          ditelem výstavby společnosti
        
        
          Metrostav pro dálnici D1, panem
        
        
          Ing.  Jiřím Salavou, kterého jsme
        
        
          požádali o rozhovor. Ten v úvodu
        
        
          našeho setkání říká:
        
        
          „Modernizace dálnice D1 pro-
        
        
          bíhá již pět let. Za toto období se
        
        
          Metrostav a.s. podílel, či stále ještě
        
        
          podílí, na realizaci celkem 5 jejích
        
        
          úseků. Realizovány již byly úse-
        
        
          ky D1 – úsek 03, EXIT 29 Hvěz-
        
        
          donice – EXIT 34 Ostředek, který
        
        
          byl do provozu uveden v roce 2016,
        
        
          a dále úsek 06, EXIT 49 Psáře –
        
        
          EXIT 56 Soutice, který byl zpro-
        
        
          vozněn v roce 2017. Úseky, kte-
        
        
          ré jsou nyní v realizaci a na jejichž
        
        
          výstavbě se podílíme, jsou úse-
        
        
          ky 16, EXIT 119 Velký Beranov
        
        
          – EXIT 134 Měřín s předpokláda-
        
        
          ným termínem uvedení do  provozu
        
        
          na podzim v roce 2021, dále úsek
        
        
          19, EXIT 141 Velké Meziříčí – vý-
        
        
          chod – EXIT 148 Velké Meziříčí –
        
        
          západ s předpokládaným uvedením
        
        
          do provozu na podzim 2020 a ko-
        
        
          nečně úsek 23, EXIT 168 Devět kří-
        
        
          žů – EXIT 178 Ostrovačice, jehož
        
        
          zprovoznění je plánováno na pod-
        
        
          zim 2021. V podstatě bychommoh-
        
        
          li říci, že se podílíme na více než
        
        
          čtvrtině modernizace dálnice D1,
        
        
          jelikož naše úseky měří dohromady
        
        
          43,3km z celkových 161km v úse-
        
        
          ku Mirošovice – Kývalka.“
        
        
          Můžete nám podrobněji při-
        
        
          blížit úseky, které jsou právě
        
        
          v realizaci?
        
        
          Zhotovitelem stavby na úse-
        
        
          ku 16 je sdružení s názvem „Spo-
        
        
          lečnost D1 modernizace – úsek
        
        
          16“, složená z firem Strabag a.s.
        
        
          (správce společnosti, podíl na stav-
        
        
          bě 34%), Eurovia a.s. (společník,
        
        
          33%) a Metrostav a.s. (společník,
        
        
          33%). Metrostav a.s. má v dikci
        
        
          kompletní práce v km 119,300 –
        
        
          124,350. Stavba byla zahájena dne
        
        
          1. 4. 2019 a v loňském roce byly
        
        
          nejprve provedeny nezbytné opra-
        
        
          vy vozovky před stavbou, vybudo-
        
        
          valo se provizorní rozšíření levého
        
        
          jízdního pásu dálnice, modernizo-
        
        
          val se střední dělicí pás, proběh-
        
        
          la také demolice starého nadjezdu
        
        
          (mostu převádějícího přes D1 kraj-
        
        
          skou silnici) v km 120,200 a ná-
        
        
          sledně byl postaven a zprovozněn
        
        
          nový nadjezd ve stejném místě.
        
        
          V letošním roce proběhlo zahájení
        
        
          stavebních prací v březnu a ukon-
        
        
          čení by mělo proběhnout v srp-
        
        
          nu. Čeká nás modernizace pravé-
        
        
          ho jízdního pásu, včetně dálničních
        
        
          mostů a nájezdových a sjezdových
        
        
          větví mimoúrovňových křižovatek
        
        
          (exitů), a oprava odpočívky Jamen-
        
        
          ský  potok v km 121,800. Pro rok
        
        
          2021 je zahájení stavebních prací
        
        
          Metrostav a. s. je největší českou stavební
        
        
          společností s téměř padesátiletou historií.
        
        
          Firma působí na stavebním trhu nejen u nás, ale
        
        
          i v mnoha dalších zemích Evropy. Mezi klíčové
        
        
          obory působnosti patří především dopravní
        
        
          stavby, podzemní stavby, občanské stavby,
        
        
          stejně jako projekty pro průmysl a ekologické
        
        
          stavby pro veřejné i soukromé investory.
        
        
          Metrostav a. s. se na modernizaci dálnice D1
        
        
          
            PODÍLÍ VÝRAZNOU MĚROU
          
        
        
          
            D1, úsek 3.
          
        
        
          
            Rekonstrukce mostu Vysočina na dálnici D1.