Stavební a investorské noviny - 4 / 2020 - page 13

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
13
plánováno na duben a bude prove-
dena modernizace levého jízdního
pásu, včetně dálničních mostů a ná-
jezdových a sjezdových větví mi-
moúrovňových křižovatek (exitů).
Proběhnou také dokončovací prá-
ce ve středním dělicím pásu. Zpro-
voznění předpokládáme na podzim
2021. V tomto úseku dálnice D1
pak již nebudou žádná další dlou-
hodobá dopravní opatření.
Úsek 19 je pod taktovkou pou-
ze Metrostavu a.s., stavební práce
byly zahájeny letos 7. 3. a uvedení
do provozu předpokládáme na pod-
zim 2020. V roce 2019 proběhly
nejdříve nezbytné úpravy vozovky
před stavbou, poté bylo provedeno
provizorní rozšíření části pravého
a části levého jízdního pásu dálnice.
Následovalo rozšíření nosné kon-
strukce a vozovky pravého mostu
Vysočina za úplné uzavírky trva-
jící 70 dnů, modernizace střední-
ho dělicího pásu, modernizace čás-
ti pravého a části levého jízdního
pásu dálnice, včetně nájezdových
a sjezdových větví mimoúrovňo-
vých křižovatek (exitů) a demoli-
ce starého nadjezdu (mostu převá-
dějící přes D1 místní komunikaci)
v km 145,500, následně pak stav-
ba a zprovoznění nového nadjez-
du ve stejném místě. Pro letošní rok
je v plánu modernizace zbývajících
částí pravého a levého jízdního pá-
su dálnice, včetně nájezdových
a sjezdových větví mimoúrovňo-
vých křižovatek (exitů) a rozšíření
nosné konstrukce a vozovky levého
mostu Vysočina, včetně provedení
protikorozní ochrany vnější části
nosné konstrukce. V roce 2021 bu-
de prováděna protikorozní ochra-
na nosné konstrukce pravého mos-
tu Vysočina.
Zhotovitelem stavby na úseku
23 je také pouze Metrostav a. s.,
zahájení stavby proběhlo v břez-
nu letošního roku, zprovoznění je
předpokládáno na podzim 2021.
V polovině dubna 2022 bude stav-
ba předána objednateli. V sou-
časné době se na tomto úseku
připravovalo zejména zařízení sta-
veniště a deponie, byly realizová-
ny opravy dálnice před samotnou
stavbou, bylo provedeno provi-
zorní rozšíření ve směru na Prahu
a proběhla také demolice pěti nad-
jezdů a montáž i výsuv mostního
provizoria. Další práce zahrnu-
jí modernizaci středního dělicího
pásu v etapě 2B, při které proběh-
ne realizace nové kanalizace a ka-
belového vedení.
Rekonstrukci kterého z vámi
prováděných úseků moderni-
zace D1 považujete za technic-
ky i organizačně nejnáročnější?
Metrostav a. s. se podílí na mo-
dernizaci pěti úseků. U tří z nich,
které jsou v současné době v rea-
lizaci, působím na pozici ředite-
le výstavby. Dle osobní zkušenos-
ti tedy mohu říct, že modernizace
každého úseku dálnice D1 je ná-
ročná, a to zejména z důvodu ex-
trémně zkrácených časů na jed-
notlivé činnosti a z toho plynoucí
nároky na přípravu stavby a koor-
dinaci jednotlivých prací. Avšak
je pravdou, že díky mostu Vyso-
čina u mě z hlediska náročnosti
na organizaci i technickou strán-
ku vítězí modernizace úseku 19.
Na druhou stranu bych rád zmínil,
že jsme měli velké štěstí a podaři-
lo se nám vždy sestavit skvělý tým
lidí, kteří se díky jejich odhodlání
a přístupu k práci poprali se vším,
co jim modernizace naší nejstar-
ší dálnice připravila. Tým zahr-
nuje jak zkušené stavaře, tak klu-
ky a holky čerstvě po škole, jenž
svým nasazením a ochotou učit
se prohlubují své znalosti a zku-
šenosti na modernizaci, a získá-
vají tak perfektní praxi do dalšího
profesního života. Osobně si veli-
ce vážím toho, že mohu s takový-
mi lidmi pracovat.
Jaké stavební technologie
vlastněné vaší společností při
modernizaci dálnice využíváte?
Při modernizaci D1 najdou
uplatnění všechny technologie,
kterými disponujeme. Ať už se
jedná o provádění zemních prací,
zemní frézu či asfaltové frézy, fi-
nišery pro pokládku asfaltu, nebo
kompletní sestavu pro provedení
nového cementobetonového kry-
tu a taktéž technologické vybave-
ní pro výstavbu mostů.
Jak se na vašich stavbách
vyrovnáváte s opatřeními vlá-
dy souvisejícími s pandemií vi-
ru Covid-19 a jaká opatření jste
v tomto ohledu museli při-
jmout?
Největší komplikace, spoje-
né s opatřeními vlády v souvislos-
ti s pandemií viru Covid-19, nám
způsobil zákaz volného pohybu
osob. A to hlavně z důvodu, že celá
řada našeho dělnického, ale i tech-
nického personálu je ze zahrani-
čí, zejména pak se Slovenska. Dá-
le i někteří naši subdodavatelé jsou
ze zahraničí. Díky vyššímu nasa-
zení stávajících kapacit, doplnění
chybějících pracovníků náhradní-
mi kapacitami z Čech, buď vlast-
ními, nebo českými subdodavateli,
které ale nebylo vůbec jednoduché
sehnat proto, že stejný problém ře-
ší i ostatní firmy, se nám daří do-
pad vládních omezení snižovat
a stavby nezastavovat.
Nesnižují tato opatření pra-
covní tempo na stavbách?
Opatření související s náka-
zou mají bohužel výrazný dopad
do termínů prováděných prací. Na-
ší snahou však je ze všech sil tyto
dopady co nejvíce zmírnit.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
D1, úsek 23 – demolice nadjezdu.
D1, úsek 6.
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...64
Powered by FlippingBook