STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          13
        
        
          plánováno na duben a bude prove-
        
        
          dena modernizace levého jízdního
        
        
          pásu, včetně dálničních mostů a ná-
        
        
          jezdových a sjezdových větví mi-
        
        
          moúrovňových křižovatek (exitů).
        
        
          Proběhnou také dokončovací prá-
        
        
          ce ve středním dělicím pásu. Zpro-
        
        
          voznění předpokládáme na podzim
        
        
          2021. V tomto úseku dálnice D1
        
        
          pak již nebudou žádná další dlou-
        
        
          hodobá dopravní opatření.
        
        
          Úsek 19 je pod taktovkou pou-
        
        
          ze Metrostavu a.s., stavební práce
        
        
          byly zahájeny letos 7. 3. a uvedení
        
        
          do provozu předpokládáme na pod-
        
        
          zim 2020. V roce 2019 proběhly
        
        
          nejdříve nezbytné úpravy vozovky
        
        
          před stavbou, poté bylo provedeno
        
        
          provizorní rozšíření části pravého
        
        
          a části levého jízdního pásu dálnice.
        
        
          Následovalo rozšíření nosné kon-
        
        
          strukce a vozovky pravého mostu
        
        
          Vysočina za úplné uzavírky trva-
        
        
          jící 70 dnů, modernizace střední-
        
        
          ho dělicího pásu, modernizace čás-
        
        
          ti pravého a části levého jízdního
        
        
          pásu dálnice, včetně nájezdových
        
        
          a sjezdových větví mimoúrovňo-
        
        
          vých křižovatek (exitů) a demoli-
        
        
          ce starého nadjezdu (mostu převá-
        
        
          dějící přes D1 místní komunikaci)
        
        
          v km 145,500, následně pak stav-
        
        
          ba a zprovoznění nového nadjez-
        
        
          du ve stejném místě. Pro letošní rok
        
        
          je v plánu modernizace zbývajících
        
        
          částí pravého a levého jízdního pá-
        
        
          su dálnice, včetně nájezdových
        
        
          a sjezdových větví mimoúrovňo-
        
        
          vých křižovatek (exitů) a rozšíření
        
        
          nosné konstrukce a vozovky levého
        
        
          mostu Vysočina, včetně provedení
        
        
          protikorozní ochrany vnější části
        
        
          nosné konstrukce. V roce 2021 bu-
        
        
          de prováděna protikorozní ochra-
        
        
          na nosné konstrukce pravého mos-
        
        
          tu Vysočina.
        
        
          Zhotovitelem stavby na úseku
        
        
          23 je také pouze Metrostav a. s.,
        
        
          zahájení stavby proběhlo v břez-
        
        
          nu letošního roku, zprovoznění je
        
        
          předpokládáno na podzim 2021.
        
        
          V polovině dubna 2022 bude stav-
        
        
          ba předána objednateli. V sou-
        
        
          časné době se na tomto úseku
        
        
          připravovalo zejména zařízení sta-
        
        
          veniště a deponie, byly realizová-
        
        
          ny opravy dálnice před samotnou
        
        
          stavbou, bylo provedeno provi-
        
        
          zorní rozšíření ve směru na Prahu
        
        
          a proběhla také demolice pěti nad-
        
        
          jezdů a montáž i výsuv mostního
        
        
          provizoria. Další práce zahrnu-
        
        
          jí modernizaci středního dělicího
        
        
          pásu v etapě 2B, při které proběh-
        
        
          ne realizace nové kanalizace a ka-
        
        
          belového vedení.
        
        
          Rekonstrukci kterého z vámi
        
        
          prováděných úseků moderni-
        
        
          zace D1 považujete za technic-
        
        
          ky i organizačně nejnáročnější?
        
        
          Metrostav a. s. se podílí na mo-
        
        
          dernizaci pěti úseků. U tří z nich,
        
        
          které jsou v současné době v rea-
        
        
          lizaci, působím na pozici ředite-
        
        
          le výstavby. Dle osobní zkušenos-
        
        
          ti tedy mohu říct, že modernizace
        
        
          každého úseku dálnice D1 je ná-
        
        
          ročná, a to zejména z důvodu ex-
        
        
          trémně zkrácených časů na jed-
        
        
          notlivé činnosti a z toho plynoucí
        
        
          nároky na přípravu stavby a koor-
        
        
          dinaci jednotlivých prací. Avšak
        
        
          je pravdou, že díky mostu Vyso-
        
        
          čina u mě z hlediska náročnosti
        
        
          na organizaci i technickou strán-
        
        
          ku vítězí modernizace úseku 19.
        
        
          Na druhou stranu bych rád zmínil,
        
        
          že jsme měli velké štěstí a podaři-
        
        
          lo se nám vždy sestavit skvělý tým
        
        
          lidí, kteří se díky jejich odhodlání
        
        
          a přístupu k práci poprali se vším,
        
        
          co jim modernizace naší nejstar-
        
        
          ší dálnice připravila. Tým zahr-
        
        
          nuje jak zkušené stavaře, tak klu-
        
        
          ky a holky čerstvě po škole, jenž
        
        
          svým nasazením a ochotou učit
        
        
          se prohlubují své znalosti a zku-
        
        
          šenosti na modernizaci, a získá-
        
        
          vají tak perfektní praxi do dalšího
        
        
          profesního života. Osobně si veli-
        
        
          ce vážím toho, že mohu s takový-
        
        
          mi lidmi pracovat.
        
        
          Jaké stavební technologie
        
        
          vlastněné vaší společností při
        
        
          modernizaci dálnice využíváte?
        
        
          Při modernizaci D1 najdou
        
        
          uplatnění všechny technologie,
        
        
          kterými disponujeme. Ať už se
        
        
          jedná o provádění zemních prací,
        
        
          zemní frézu či asfaltové frézy, fi-
        
        
          nišery pro pokládku asfaltu, nebo
        
        
          kompletní sestavu pro provedení
        
        
          nového cementobetonového kry-
        
        
          tu a taktéž technologické vybave-
        
        
          ní pro výstavbu mostů.
        
        
          Jak se na vašich stavbách
        
        
          vyrovnáváte s opatřeními vlá-
        
        
          dy souvisejícími s pandemií vi-
        
        
          ru Covid-19 a jaká opatření jste
        
        
          v tomto ohledu museli při-
        
        
          jmout?
        
        
          Největší komplikace, spoje-
        
        
          né s opatřeními vlády v souvislos-
        
        
          ti s pandemií viru Covid-19, nám
        
        
          způsobil zákaz volného pohybu
        
        
          osob. A to hlavně z důvodu, že celá
        
        
          řada našeho dělnického, ale i tech-
        
        
          nického personálu je ze zahrani-
        
        
          čí, zejména pak se Slovenska. Dá-
        
        
          le i někteří naši subdodavatelé jsou
        
        
          ze zahraničí. Díky vyššímu nasa-
        
        
          zení stávajících kapacit, doplnění
        
        
          chybějících pracovníků náhradní-
        
        
          mi kapacitami z Čech, buď vlast-
        
        
          ními, nebo českými subdodavateli,
        
        
          které ale nebylo vůbec jednoduché
        
        
          sehnat proto, že stejný problém ře-
        
        
          ší i ostatní firmy, se nám daří do-
        
        
          pad vládních omezení snižovat
        
        
          a stavby nezastavovat.
        
        
          Nesnižují tato opatření pra-
        
        
          covní tempo na stavbách?
        
        
          Opatření související s náka-
        
        
          zou mají bohužel výrazný dopad
        
        
          do termínů prováděných prací. Na-
        
        
          ší snahou však je ze všech sil tyto
        
        
          dopady co nejvíce zmírnit.
        
        
          
            Děkujeme za rozhovor
          
        
        
          
            Ivo Románek
          
        
        
        
          
            D1, úsek 23 – demolice nadjezdu.
          
        
        
          
            D1, úsek 6.