STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Za prémiovou a dosud jednu z nej-
náročnějších disciplín oboru je do-
dnes považována oblast mostní-
ho stavitelství. Na jeho nejlepší
tradice u nás navazuje společnost
SMP CZ, a. s. Ta v letošním ro-
ce slaví 30. výročí svého založení.
To byl důvod, proč jsme se spoji-
li s jejím generálním ředitelem, pa-
nem Ing. Martinem Doksanským,
kterého jsme požádali o rozhovor.
V úvodu jsme se jej zeptali, kam až
sahá historie mostařského řemesla
ve společnosti SMP CZ, a. s. Ten
krátce na to říká:
„Za prvotní základ naší společ-
nosti je možné považovat vznik
samostatného mostařského zá-
vodu v rámci společnosti Stavby
silnic a železnic (SSŽ) v roce
1953. Tento závod 2 – Mosty byl
v roce 1990 ze SSŽ delimitován
a přerodil se v novou firmu. Naše
mostařské řemeslo, které považu-
jeme v rámci SMP CZ za „rodinné
stříbro“, má tedy na českosloven-
ském stavebním trhu opravdu hlu-
boké kořeny.“
Nicméně vznik společnosti
SMP CZ se datuje k roku 1990.
V čem byl pro vaši společnost
tento rok přelomový?
Rok 1990 byl zcela zásad-
ní v tom, že umožnil zákonným
způsobem v rámci privatizace vy-
čleňovat části původních orga-
nizací a zakládat tak nové firmy.
Moji kolegové této příležitosti vy-
užili a vytvořili společnost Stavby
mostů Praha. Někteří z nich jsou
dodnes zaměstnanci, jiní mezi nás
pravidelně docházejí již v rám-
ci důchodového věku. Vznikla tak
samostatná mostařská společnost,
která byla v té době na českém sta-
vebním trhu unikátní.
Jak se v průběhu let vyvíjela
organizační struktura vaší spo-
lečnosti?
Dá se říci, že jsme prošli tře-
mi výrazně odlišnými vývojový-
mi etapami, které jsou jen shodou
okolností totožné s jednotlivými
kalendářními dekádami.
První desetiletí bylo charak-
teristické vznikem a budováním
nového výrazného subjektu na tr-
hu – nejprve v Česku, v dalším
období pak i na Slovensku. A to
se všemi radostmi a potížemi ro-
dícího se tržního hospodářství,
jako byla nevyváženost poptáv-
ky v jednotlivých letech, nevy-
rovnané financování apod. Lo-
gicky tedy toto období souviselo
i s hledáním strategického, kapi-
tálově silného zahraničního part-
nera – volba padla v roce 1995
na francouzskou stavební společ-
nost Dumez – GTM. A byly za-
loženy první tři menší dceřiné
společnosti – Transportbeton
Mosty, SM7 pro předpínání žele-
zobetonových konstrukcí a SMS
– mostařská společnost na Slo-
vensku.
Druhé desetiletí bylo obdobím
diverzifikace, rozšiřování oboro-
vého záběru firmy – nejprve jsme
vstoupili v roce 2001 do podzem-
ních staveb formou subdodávek
pro pražské metro a silniční a dál-
niční tunely. Dalšími obory, kte-
ré se od roku 2002 postupně sta-
ly našimi stěžejními, byly stavby
vodohospodářské,
energetické
a ekologické. Stavby mostů změ-
nily název na SMP CZ a ustáli-
lo se divizionální uspořádání, což
bylo díky podstatnému růstu ob-
ratu společnosti nezbytné. Vý-
znamně posilovaly dcery SM7
a SMS – ta vyrostla v respekto-
vanou mostařskou firmu na Slo-
vensku. V roce 2002 došlo k od-
prodeji našeho podílu ve firmě
Transportbeton Mosty.
No a konečně poslední deseti-
letí přineslo významné rozšíření
počtu společností okolo SMP CZ,
ve kterých se koncentrují vlast-
ní výjimečné specializace – v roce
2012 jsme zakoupili vodohospo-
dářskou technologickou společ-
nost ARKO TECHNOLOGY, spo-
lečně se sesterskými společnostmi
EUROVIA CS a EUROVIA GmbH
jsme založili firmy, které jsou za-
měřené na výrobu ocelových kon-
strukcí – OK Třebestovice, doprav-
ních prefabrikátů – PREFA PRO
a pro mostní stavby v Němec-
ku VIA Structure. Zároveň jsme
byli pověřeni naším akcionářem
VINCI Construction, abychom
převzali řízení sesterské společ-
nosti PRŮMSTAV, specializova-
né na pozemní stavitelství.
Postupně tak vznikla Skupina
SMP, která se dnes sestává z osmi
společností, má téměř tisíc zaměst-
nanců a součtový nekonsolidova-
ný obrat okolo 5 mld. Kč.
Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny
její generální ředitel Ing. Martin Doksanský.
V letošním roce společnost SMP CZ, a. s., slaví
30. VÝROČÍ SVÉHO ZALOŽENÍ
Obor stavebnictví má na území ČR mnohaletou historii. Je jedním z klíčových pilířů
ekonomiky a zaměstnává přibližně 400 tisíc lidí. Stavebnictví v sobě sdružuje
nespočet různorodých specializací, přičemž každá z nich vyžaduje specifické
znalosti a použití originálních technologií.
Letecký pohled na novou vodní linku pražské čistírny odpadních vod.