 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          16
        
        
          Do soutěže bylo přihlášeno celkem
        
        
          35 mostních konstrukcí z 19 ev-
        
        
          ropských zemí, z nichž mezinárod-
        
        
          ní porota vybrala vítěze ve dvou
        
        
          hlavních kategoriích – Silniční
        
        
          a železniční mosty, Lávky pro pě-
        
        
          ší a cyklisty. Dále porota udělila 2
        
        
          speciální ceny – za evropské kul-
        
        
          turní dědictví a za minimální zá-
        
        
          sah do stavby. Poslední oceněnou
        
        
          stavbu určila veřejnost v rámci
        
        
          hlasování na facebooku.
        
        
          Mezi členy sedmimístné poroty
        
        
          se letos zařadili mimo jiné Georg
        
        
          Pendl (President of the Architects‘
        
        
          Council of Europe), Aris Chatzi-
        
        
          dakis (President Elect of the Euro-
        
        
          pean Council of Civil Engineers)
        
        
          nebo Roman Koucký (vedou-
        
        
          cí kanceláře metropolitního plá-
        
        
          nu v Institutu plánování a rozvoje
        
        
          hl. m. Prahy).
        
        
          Na vítězné stavbě mostu na tra-
        
        
          ti Hohenau – Přerov se podí-
        
        
          lely společnosti Správa želez-
        
        
          niční dopravní cesty (investor),
        
        
          Ing. arch Václav Kocián (architek-
        
        
          tonický návrh), Ing. David  Rose
        
        
          z  EXprojekt (projekční práce),
        
        
          Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby
        
        
          Čeští oceláři opět uspěli
        
        
          v evropském měřítku,
        
        
          když se stavba železničního
        
        
          mostu na trati Hohenau
        
        
          – Přerov stala celkovým
        
        
          vítězem celoevropské
        
        
          soutěže 5
        
        
          th
        
        
          European
        
        
          Steel Bridge Awards
        
        
          2018 v kategorii Silniční
        
        
          a železniční mosty.
        
        
          Soutěž organizuje
        
        
          European Convention for
        
        
          Constructional Steelwork
        
        
          (ECCS) a letošní slavnostní
        
        
          vyhlášení proběhlo
        
        
          11. 9. 2018 v pražském
        
        
          NH Prague City hotelu
        
        
          u příležitosti akce
        
        
          9
        
        
          th
        
        
          International Sympozium
        
        
          on Steel Bridges 2018.
        
        
          Sympozia i slavnostního
        
        
          vyhlášení soutěže se
        
        
          zúčastnilo celkem 220
        
        
          delegátů z dvaatřiceti statů
        
        
          nejen z Evropy, ale i z USA,
        
        
          Kanady, Brazílie, Japonska,
        
        
          Číny, Indie, Malajsie, Alžíru
        
        
          nebo Turecka.
        
        
          
            ŽELEZNIČNÍ MOST NA TRATI HOHENAU–PŘEROV
          
        
        
          celkovým vítězem soutěže 5
        
        
          th
        
        
          European Steel Bridge Awards 2018
        
        
          (výroba ocelové konstrukce a ge-
        
        
          nerální dodavatel) a AŽD Praha
        
        
          (generální dodavatel).
        
        
          Mostní objekt vítězné stavby
        
        
          se nachází v katastrálním území
        
        
          Poštorná, místní části města Břec-
        
        
          lav na železniční trati Hohenau –
        
        
          Přerov v mezistaničním úseku tra-
        
        
          ti. Objekt přemosťuje odlehčovací
        
        
          rameno řeky Dyje a převádí dopra-
        
        
          vu 2. tranzitního železničního ko-
        
        
          ridoru, který je součástí „Severo-
        
        
          jižní magistrály“.
        
        
          Předmětem rekonstrukce bylo
        
        
          odstranění technicky nevyhovují-
        
        
          cího mostu v km 80,930 trati a za-
        
        
          jištění požadované traťové rychlos-
        
        
          ti 160 km/hod. Tři po sobě jdoucí
        
        
          konstrukce v původním stavu by-
        
        
          ly nahrazeny mostem o jednom ot-
        
        
          voru dle požadavku Povodí Mora-
        
        
          vy. Nová nosná konstrukce mostu
        
        
          je ocelová s ortotropní mostovkou,
        
        
          která tvoří žlab pro kolejové lože.
        
        
          Hlavní nosníky působí jako tzv.„sí-
        
        
          ťovaný oblouk“, kdy trám hlavního
        
        
          nosníku je vyztužen netuhým ob-
        
        
          loukem a prostor mezi obloukem
        
        
          a trámem vyplňuje systém táhel
        
        
          v síťovaném uspořádání. Uložení
        
        
          mostu je šikmé, s přesazením hlav-
        
        
          ních nosníků o délku 8,07m. Teo-
        
        
          retické rozpětí hlavních nosníků či-
        
        
          ní 97,50m. Každou kolej převádí
        
        
          jednokolejný most – jde tedy o dvě
        
        
          jednokolejné nosné konstrukce.
        
        
          Celková délka mostu je 129,9m,
        
        
          šířka 16,9m a hmotnost ocelové
        
        
          konstrukce 1900 t. Most byl uve-
        
        
          den do provozu v srpnu roku 2018.
        
        
          
            Ing. Marek Janda, tajemník
          
        
        
          
            České asociace ocelových konstrukcí
          
        
        
          
            Vítěz kategorie Lávky pro pěší a cyklisty
          
        
        
          
            Parkbrug Spoor Noord, Belgie
          
        
        
          
            Speciální ocenění – Minimalistic Intervention
          
        
        
          
            Pont Adolphe – přístavba lávky pro pěší
          
        
        
          
            a cyklisty, Lucembursko
          
        
        
          
            Vítěz kategorie Silniční a železniční mosty
          
        
        
          
            Železniční most na trati Hohenau – Přerov
          
        
        
          
            Speciální ocenění – European Cultural Heritage
          
        
        
          
            Årsta bridge, Stockholm, Švédsko
          
        
        
          
            Cena veřejnosti – Public Award
          
        
        
          
            Riksveg 5 Loftesnesbrui, Norsko
          
        
        
          
            Vítězný tým při přebírání ocenění