Stavební a investorské noviny - 9 / 2018 - page 16

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
16
Do soutěže bylo přihlášeno celkem
35 mostních konstrukcí z 19 ev-
ropských zemí, z nichž mezinárod-
ní porota vybrala vítěze ve dvou
hlavních kategoriích – Silniční
a železniční mosty, Lávky pro pě-
ší a cyklisty. Dále porota udělila 2
speciální ceny – za evropské kul-
turní dědictví a za minimální zá-
sah do stavby. Poslední oceněnou
stavbu určila veřejnost v rámci
hlasování na facebooku.
Mezi členy sedmimístné poroty
se letos zařadili mimo jiné Georg
Pendl (President of the Architects‘
Council of Europe), Aris Chatzi-
dakis (President Elect of the Euro-
pean Council of Civil Engineers)
nebo Roman Koucký (vedou-
cí kanceláře metropolitního plá-
nu v Institutu plánování a rozvoje
hl. m. Prahy).
Na vítězné stavbě mostu na tra-
ti Hohenau – Přerov se podí-
lely společnosti Správa želez-
niční dopravní cesty (investor),
Ing. arch Václav Kocián (architek-
tonický návrh), Ing. David Rose
z EXprojekt (projekční práce),
Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby
Čeští oceláři opět uspěli
v evropském měřítku,
když se stavba železničního
mostu na trati Hohenau
– Přerov stala celkovým
vítězem celoevropské
soutěže 5
th
European
Steel Bridge Awards
2018 v kategorii Silniční
a železniční mosty.
Soutěž organizuje
European Convention for
Constructional Steelwork
(ECCS) a letošní slavnostní
vyhlášení proběhlo
11. 9. 2018 v pražském
NH Prague City hotelu
u příležitosti akce
9
th
International Sympozium
on Steel Bridges 2018.
Sympozia i slavnostního
vyhlášení soutěže se
zúčastnilo celkem 220
delegátů z dvaatřiceti statů
nejen z Evropy, ale i z USA,
Kanady, Brazílie, Japonska,
Číny, Indie, Malajsie, Alžíru
nebo Turecka.
ŽELEZNIČNÍ MOST NA TRATI HOHENAU–PŘEROV
celkovým vítězem soutěže 5
th
European Steel Bridge Awards 2018
(výroba ocelové konstrukce a ge-
nerální dodavatel) a AŽD Praha
(generální dodavatel).
Mostní objekt vítězné stavby
se nachází v katastrálním území
Poštorná, místní části města Břec-
lav na železniční trati Hohenau –
Přerov v mezistaničním úseku tra-
ti. Objekt přemosťuje odlehčovací
rameno řeky Dyje a převádí dopra-
vu 2. tranzitního železničního ko-
ridoru, který je součástí „Severo-
jižní magistrály“.
Předmětem rekonstrukce bylo
odstranění technicky nevyhovují-
cího mostu v km 80,930 trati a za-
jištění požadované traťové rychlos-
ti 160 km/hod. Tři po sobě jdoucí
konstrukce v původním stavu by-
ly nahrazeny mostem o jednom ot-
voru dle požadavku Povodí Mora-
vy. Nová nosná konstrukce mostu
je ocelová s ortotropní mostovkou,
která tvoří žlab pro kolejové lože.
Hlavní nosníky působí jako tzv.„sí-
ťovaný oblouk“, kdy trám hlavního
nosníku je vyztužen netuhým ob-
loukem a prostor mezi obloukem
a trámem vyplňuje systém táhel
v síťovaném uspořádání. Uložení
mostu je šikmé, s přesazením hlav-
ních nosníků o délku 8,07m. Teo-
retické rozpětí hlavních nosníků či-
ní 97,50m. Každou kolej převádí
jednokolejný most – jde tedy o dvě
jednokolejné nosné konstrukce.
Celková délka mostu je 129,9m,
šířka 16,9m a hmotnost ocelové
konstrukce 1900 t. Most byl uve-
den do provozu v srpnu roku 2018.
Ing. Marek Janda, tajemník
České asociace ocelových konstrukcí
Vítěz kategorie Lávky pro pěší a cyklisty
Parkbrug Spoor Noord, Belgie
Speciální ocenění – Minimalistic Intervention
Pont Adolphe – přístavba lávky pro pěší
a cyklisty, Lucembursko
Vítěz kategorie Silniční a železniční mosty
Železniční most na trati Hohenau – Přerov
Speciální ocenění – European Cultural Heritage
Årsta bridge, Stockholm, Švédsko
Cena veřejnosti – Public Award
Riksveg 5 Loftesnesbrui, Norsko
Vítězný tým při přebírání ocenění
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...88
Powered by FlippingBook