STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
11
úprav vodních toků pro Lesy ČR,
Povodí Moravy nebo Ředitelství
vodních cest. Na Baťově kanále
jsme stavěli takřka všechna rekre-
ační přístaviště.
Něco málo děláme také v po-
zemním stavitelství, kde jsme
získali ocenění za stavbu hotelu
Terezián v Olomouci.
Jak se vám daří konkurovat
nadnárodním společnostem?
Tady bych rád zdůraznil, že
jsme jedna z posledních velkých
stavebních společností, která je
v ČR ještě stále v českých rukou.
O zakázky se musíme ucházet
v konkurenci nadnárodních firem,
kterým se mnohdy konkuruje dost
složitě, a to zejména z důvodu re-
ferencí. Tyto nadnárodní firmy
mají možnost sáhnout si pro refe-
rence i mimo republiku, do svých
mateřských firem, což my nemá-
me. I přesto se nám ale daří některé
zajímavé zakázky získat. Tyto fir-
my mají neomezený přístup k refe-
rencím, naší výhodou je zase vět-
ší flexibilita.
Na kterou stavbu se chystá-
te nyní?
Podepsali jsme smlouvu na mi-
moúrovňové křížení Předmos-
tí v Přerově, kde se jedná o další
etapu zprůjezdnění Přerova. Pře-
rov je pro Moravu poměrně zásad-
ní uzel, který po delší dobu nebyl
řešen, doprava je zde vedena cen-
trem města a toto centrum je neu-
stále ucpané. Gró stavby spočívá
v 18polové estakádě, mostu o délce
500m a k tomu navazujícím objek-
tům inženýrských sítí. Tato stavba
by měla trvat asi 2,5 roku, je to vý-
znamná stavba v blízkosti našeho
sídla a vážíme si toho, že ji v na-
šem teritoriu můžeme realizovat.
Mluvil jste o obratech. Jsou
tyto obraty stabilní?
Obraty společnosti bohužel sta-
bilní nejsou. Hlavní proměnnou je
financování dopravní infrastruktu-
ry ze strany státu, které není ide-
ální a dlouhodobá plánovitost zde
chybí. Nejen my, ale celý staveb-
ní trh žije tak trochu z roku na rok,
což nesvědčí o správném pohledu
státu na financování těchto důleži-
tých staveb. V západních státech
firmy znají plány státu na 4-5 let
dopředu a mohou se na ně připra-
vit. My žijeme opravdu jen z roku
na rok a od toho se také odvíjí ne-
rovnoměrné hospodářské výsledky
jednotlivých let.
Jaké tedy byly vaše hospo-
dářské výsledky loňského ro-
ku, jak vypadá výhled roku le-
tošního?
Nepoměrně rozdílně. Rok
2017 byl nejen pro nás, ale pro
celý stavební trh byl trochu divo-
ký. Pokud vím, tak v tomto roce
několik našich konkurentů dokon-
ce padlo. U nás to tak dramatic-
ké nebylo, nicméně výsledek roku
2017 v porovnání s jinými roky
nebyl zcela ideální. Naopak rok
2018 se rýsuje úplně jiným smě-
rem a vnímáme ho jako návrat
k lepším časům.
Jak vidíte vývoj dalších let?
To jsem zmiňoval již před chví-
lí. V našich podmínkách bohužel
nelze dlouhodobě plánovat. V tuto
chvíli vidíme obrysy výsledku ro-
ku 2018 a vidíme zhruba směr ro-
ku 2019, který by mohl rok 2018
kopírovat nebo ho i mírně překo-
nat. Dívat se ale nyní na rok 2020
nebo 2021 je bohužel nemožné.
My bychom rádi firmu na tato léta
s předstihem připravili, ale pláno-
vání v ČR to bohužel neumožňuje.
Jaké jsou další vize společ-
nosti IDS? Nepomýšlíte také
na stavby v zahraničí?
Samozřejmě chceme udržet fir-
mu v oborech, které doposud dě-
láme a minimálně zachovat kvali-
tu jejich provádění. Rádi bychom
se ale posunuli dále a do firmy
přinesli nové technologie. Nerad
bych zde konkretizoval, ale své vi-
ze máme a tyto vize jsou spojeny
s nárůstem personálu a tím i nárůs-
tem obratu. Snažíme se podporo-
vat mladé zaměstnance a budovat
mladý pracovní kolektiv, což se
nám daří. Technologie jsou důle-
žité, ale budoucnost firmy stavíme
především na šikovnosti a chyt-
rosti našich zaměstnanců. Perso-
nální stav na trhu práce je teď dost
složitý, ale dokážeme našim za-
městnancům vytvořit takové pod-
mínky, abychom si je udrželi. Do-
konce se nám daří i v této době
přijímat zaměstnance nové a ko-
lektiv rozšiřovat. To považujeme
za hlavní cestu k úspěchu do bu-
doucna. Jsme česká firma s čes-
kými zaměstnanci a chceme proto
dělat stavby v České republice. Ta-
dy to známe, dokážeme se tu uživit
a nemáme zájem naši činnost roz-
šiřovat do zahraničí.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač
Silnice I/44 Vlachov – Rájec
Most na silnici II/602 v Jihlavě
Rekreační přístav Petrov
Albertova 21, 779 00 Olomouc
tel.: 585 757 041
e-mail: