STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
Pane inženýre, jak společ-
nost vznikla a jaká je její čin-
nost?
IDS vznikla v roce 1996 a po-
stupně se ze společnosti s ručením
omezeným transformovala na akci-
ovou společnost. Zpočátku se za-
bývala pouze železničními stav-
bami a teprve v roce 2006 přibrala
k této činnosti také mostní stavby
a pak i silniční a vodní stavby. Fir-
ma vznikla jako právnická osoba
od píky a od píky i vyrostla. Obraty
byly v prvopočátcích řádově v jed-
notkách milionů korun a až po ro-
ce 2000 jsme překonali hranici 100
miliónů korun. Dnes jsme schopni
realizovat objemy kolem 1 miliar-
dy. Tyto objemy jsou diverzifiko-
vány zhruba polovinou na želez-
niční stavby a druhou polovinou
na neželezniční stavby, kde vět-
šinu objemu tvoří mostní stavitel-
ství. Toto mostní stavitelství vznik-
lo z úplných plenek v roce 2006,
postupně narůstalo a dnes jsme již
v tomto oboru významným hrá-
čem na Moravě. Co se týče želez-
ničních staveb, tak jsme jednou
z mála firem na trhu, která má veš-
kerá oprávnění pro práci na drá-
ze. S těmito stavbami pojíme ta-
ké tramvajové stavby. Olomouc je
nejmenší české město s tramvajo-
vou dopravou a tramvajová dopra-
va je zde v Olomouci naší domé-
nou. Administrativní sídlo firmy
máme na Albertově ulici, na dru-
hé straně Olomouce, v Holicích,
máme prostory stavebního dvora
a kanceláře pro výrobní techniky.
V nejbližší době plánujeme inves-
tici, kdy na tomto stavebním dvoře
chceme vybudovat novou provozní
budovu, která by sloužila právě vý-
robním technikům. Další kanceláře
máme v Ostravě a v Brně a v nej-
bližší době plánujeme rozšíření své
činnosti i do Čech.
Jaká je tedy současná pů-
sobnost společnosti?
Nejvíce práce vykonáváme zde
na Moravě a v přilehlých krajích,
ale naše působnost je celorepub-
liková. Pouze moravská část re-
publiky nám již ale přestává stačit,
chceme se posunout dále do Čech
a vybudovat tam svou další poboč-
ku. Pracovat v Čechách se zaměst-
nanci z Olomouce je dost obtíž-
né, protože chování zaměstnanců
se výrazně změnilo a jejich ochota
cestovat za prací se snížila.
Na které referenční stavby
byste naše čtenáře rád upo-
zornit?
V železničních stavbách je náš
hlavní obor oprava a údržba želez-
ničních tratí, takže tam v podstatě
nějaké výjimečné stavby vidět ne-
jsou. Je to práce, kterou je potřeba
udělat, aby provoz na železnici byl
plynulý. Kromě oprav děláme ale
také investiční stavby, kdy nestaví-
me tratě na zelené louce, ale spíše se
jedná o rozsáhlejší obnovy. Zajíma-
vou stavbou z této oblasti byla na-
příklad trať Hanušovice – Jeseník.
Tato trať byla realizována v hor-
ských poměrech, kde jsme se muse-
li potýkat s poměrně složitými sklo-
novými i směrovými poměry. Další
zajímavou stavbou byla trať Valaš-
ské Meziříčí – Hranice na Moravě.
Z tramvajových tratí stojí za zmín-
ku nový úsek kolem obchodního
IDS – inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a. s. jsou ryze českou společností, která je v oblasti
dopravních staveb schopná konkurovat i nadnárodním společnostem. V této oblasti se věnuje
železničnímu, tramvajovému, mostnímu, silničnímu i vodnímu stavitelství, ale cizí jí není ani
pozemní stavitelství nebo projekční a inženýrská činnost. Disponuje asi 150 zaměstnanci, vlastní
dopravou a mechanizací a nespočtem referencí o kvalitně a poctivě odvedené práci. Abychom se
o této společnosti dozvěděli více, navštívili jsme generálního ředitele a předsedu představenstva,
Ing. Petra Buchtu, a požádali jej o rozhovor.
IDS – česká firma se zajímavými referencemi
V OBLASTI DOPRAVNÍHO STAVITELSTVÍ
centra Šantovka v Olomouci. Tato
stavba měla svá specifika, protože
její část je vlastně na podzemních
garážích, takže skladba kolejové-
ho svršku musela být trochu odliš-
ná, než bývá standardně. Opravy
a údržbu železničních tratí provádí-
me průběžně každý rok, investiční
stavby se liší z roku na rok. Někdy
jsou významnější, někdy skromněj-
ší. Jsou ale i roky, kdy tyto stavby
překonají svým objemem prací běž-
né opravy a údržbu.
V oblasti mostního stavitelství
rosteme každým rokem a v roce
2018 jsme se dostali ke stavbám,
které jsou již opravdu význam-
né i z hlediska celé ČR. V Jihla-
vě jsme zrekonstruovali dvoupru-
hový most o délce 220m, který se
nachází přímo v jejím centru. Celá
jeho konstrukce se sanovala a zve-
dala do výšky 2m, takže jsme se
potýkali s hmotností jednotlivých
polí přes 800 tun. V Brně, na Ev-
ropské ulici, jsme rekonstruova-
li most délky 90m přes železnici,
který je jedinou přístupovou cestou
jako přivaděč k brněnskému letišti.
V Ostravě jsme prováděli poměrně
zásadní rekonstrukci mostu ocelo-
vé konstrukce přes Ostravici, kte-
rý byl atypické konstrukce Gerbe-
rova nosníku. Nebyl to most přímo
historický, ale přesto velice zají-
mavý. V roce 2014 jsme dokonči-
li také most na obchvatu Vlachova,
což byla poměrně obsáhlá silniční
i mostní záležitost.
V silničních stavbách máme
za sebou významnou realizaci ob-
chvatu Vlachov – Rájec, obchvat
Javorníku, spojku Lešná – Valaš-
ské Meziříčí a zajímavou křižovat-
ku v Brodku u Prostějova. Ne pří-
liš rozsáhlou stavbou, ale dopravně
hodně náročnou, byl kruhový ob-
jezd ve Valašském Meziříčí. Je to
silně frekventovaný uzel, který by-
lo nutné rekonstruovat za plného
provozu. Měli jsme vážné obavy
z toho, že tato rekonstrukce bude
mít významný vliv na tamní do-
pravu, a dostaneme se tak v ne-
gativním smyslu slova do médií.
Nakonec jsme tuto stavbu zdárně
zvládli, investor byl spokojen a je-
ho ohlasy byly veskrze pozitivní.
Paradoxně nejlépe hodnoce-
nou stavbu máme tak trochu mimo
obor. Jedná se o stavbu přístaviš-
tě v Petrově, což je nejen přístav-
ní molo, ale i celý přístavní bazén.
Tato stavba získala titul Doprav-
ní stavba roku v ČR 2016 dle hla-
sování veřejnosti. Kromě tohoto
přístavu máme za sebou realizaci
Tramvajová trať Nové Sady v Olomouci