 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          10
        
        
          Pane inženýre, jak společ-
        
        
          nost vznikla a jaká je její čin-
        
        
          nost?
        
        
          IDS vznikla v roce 1996 a po-
        
        
          stupně se ze společnosti s ručením
        
        
          omezeným transformovala na akci-
        
        
          ovou společnost. Zpočátku se za-
        
        
          bývala pouze železničními stav-
        
        
          bami a teprve v roce 2006 přibrala
        
        
          k této činnosti také mostní stavby
        
        
          a pak i silniční a vodní stavby. Fir-
        
        
          ma vznikla jako právnická osoba
        
        
          od píky a od píky i vyrostla. Obraty
        
        
          byly v prvopočátcích řádově v jed-
        
        
          notkách milionů korun a až po ro-
        
        
          ce 2000 jsme překonali hranici 100
        
        
          miliónů korun. Dnes jsme schopni
        
        
          realizovat objemy kolem 1 miliar-
        
        
          dy. Tyto objemy jsou diverzifiko-
        
        
          vány zhruba polovinou na želez-
        
        
          niční stavby a druhou polovinou
        
        
          na neželezniční stavby, kde vět-
        
        
          šinu objemu tvoří mostní stavitel-
        
        
          ství. Toto mostní stavitelství vznik-
        
        
          lo z úplných plenek v roce 2006,
        
        
          postupně narůstalo a dnes jsme již
        
        
          v tomto oboru významným hrá-
        
        
          čem na Moravě. Co se týče želez-
        
        
          ničních staveb, tak jsme jednou
        
        
          z mála firem na trhu, která má veš-
        
        
          kerá oprávnění pro práci na drá-
        
        
          ze. S těmito stavbami pojíme ta-
        
        
          ké tramvajové stavby. Olomouc je
        
        
          nejmenší české město s tramvajo-
        
        
          vou dopravou a tramvajová dopra-
        
        
          va je zde v Olomouci naší domé-
        
        
          nou. Administrativní sídlo firmy
        
        
          máme na  Albertově ulici, na dru-
        
        
          hé straně Olomouce, v Holicích,
        
        
          máme prostory stavebního dvora
        
        
          a kanceláře pro výrobní techniky.
        
        
          V nejbližší době plánujeme inves-
        
        
          tici, kdy na tomto stavebním dvoře
        
        
          chceme vybudovat novou provozní
        
        
          budovu, která by sloužila právě vý-
        
        
          robním technikům. Další kanceláře
        
        
          máme v Ostravě a v Brně a v nej-
        
        
          bližší době plánujeme rozšíření své
        
        
          činnosti i do Čech.
        
        
          Jaká je tedy současná pů-
        
        
          sobnost společnosti?
        
        
          Nejvíce práce vykonáváme zde
        
        
          na Moravě a v přilehlých krajích,
        
        
          ale naše působnost je celorepub-
        
        
          liková. Pouze moravská část re-
        
        
          publiky nám již ale přestává stačit,
        
        
          chceme se posunout dále do Čech
        
        
          a vybudovat tam svou další poboč-
        
        
          ku. Pracovat v Čechách se zaměst-
        
        
          nanci z Olomouce je dost obtíž-
        
        
          né, protože chování zaměstnanců
        
        
          se výrazně změnilo a jejich ochota
        
        
          cestovat za prací se snížila.
        
        
          Na které referenční stavby
        
        
          byste naše čtenáře rád upo-
        
        
          zornit?
        
        
          V železničních stavbách je náš
        
        
          hlavní obor oprava a údržba želez-
        
        
          ničních tratí, takže tam v podstatě
        
        
          nějaké výjimečné stavby vidět ne-
        
        
          jsou. Je to práce, kterou je potřeba
        
        
          udělat, aby provoz na železnici byl
        
        
          plynulý. Kromě oprav děláme ale
        
        
          také investiční stavby, kdy nestaví-
        
        
          me tratě na zelené louce, ale spíše se
        
        
          jedná o rozsáhlejší obnovy. Zajíma-
        
        
          vou stavbou z této oblasti byla na-
        
        
          příklad trať Hanušovice – Jeseník.
        
        
          Tato trať byla realizována v hor-
        
        
          ských poměrech, kde jsme se muse-
        
        
          li potýkat s poměrně složitými sklo-
        
        
          novými i směrovými poměry. Další
        
        
          zajímavou stavbou byla trať Valaš-
        
        
          ské Meziříčí – Hranice na Moravě.
        
        
          Z tramvajových tratí stojí za zmín-
        
        
          ku nový úsek kolem obchodního
        
        
          IDS – inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a. s. jsou ryze českou společností, která je v oblasti
        
        
          dopravních staveb schopná konkurovat i nadnárodním společnostem. V této oblasti se věnuje
        
        
          železničnímu, tramvajovému, mostnímu, silničnímu i vodnímu stavitelství, ale cizí jí není ani
        
        
          pozemní stavitelství nebo projekční a inženýrská činnost. Disponuje asi 150 zaměstnanci, vlastní
        
        
          dopravou a mechanizací a nespočtem referencí o kvalitně a poctivě odvedené práci. Abychom se
        
        
          o této společnosti dozvěděli více, navštívili jsme generálního ředitele a předsedu představenstva,
        
        
          Ing. Petra Buchtu, a požádali jej o rozhovor.
        
        
          IDS – česká firma se zajímavými referencemi
        
        
          
            V OBLASTI DOPRAVNÍHO STAVITELSTVÍ
          
        
        
          centra Šantovka v Olomouci. Tato
        
        
          stavba měla svá specifika, protože
        
        
          její část je vlastně na podzemních
        
        
          garážích, takže skladba kolejové-
        
        
          ho svršku musela být trochu odliš-
        
        
          ná, než bývá standardně. Opravy
        
        
          a údržbu železničních tratí provádí-
        
        
          me průběžně každý rok, investiční
        
        
          stavby se liší z roku na rok. Někdy
        
        
          jsou významnější, někdy skromněj-
        
        
          ší. Jsou ale i roky, kdy tyto stavby
        
        
          překonají svým objemem prací běž-
        
        
          né opravy a údržbu.
        
        
          V oblasti mostního stavitelství
        
        
          rosteme každým rokem a v roce
        
        
          2018 jsme se dostali ke stavbám,
        
        
          které jsou již opravdu význam-
        
        
          né i z hlediska celé ČR. V Jihla-
        
        
          vě jsme zrekonstruovali dvoupru-
        
        
          hový most o délce 220m, který se
        
        
          nachází přímo v jejím centru. Celá
        
        
          jeho konstrukce se sanovala a zve-
        
        
          dala do výšky 2m, takže jsme se
        
        
          potýkali s hmotností jednotlivých
        
        
          polí přes 800 tun. V Brně, na Ev-
        
        
          ropské ulici, jsme rekonstruova-
        
        
          li most délky 90m přes železnici,
        
        
          který je jedinou přístupovou cestou
        
        
          jako přivaděč k brněnskému letišti.
        
        
          V Ostravě jsme prováděli poměrně
        
        
          zásadní rekonstrukci mostu ocelo-
        
        
          vé konstrukce přes Ostravici, kte-
        
        
          rý byl atypické konstrukce Gerbe-
        
        
          rova nosníku. Nebyl to most přímo
        
        
          historický, ale přesto velice zají-
        
        
          mavý. V roce 2014 jsme dokonči-
        
        
          li také most na obchvatu Vlachova,
        
        
          což byla poměrně obsáhlá silniční
        
        
          i mostní záležitost.
        
        
          V silničních stavbách máme
        
        
          za sebou významnou realizaci ob-
        
        
          chvatu Vlachov – Rájec, obchvat
        
        
          Javorníku, spojku Lešná – Valaš-
        
        
          ské Meziříčí a zajímavou křižovat-
        
        
          ku v Brodku u Prostějova. Ne pří-
        
        
          liš rozsáhlou stavbou, ale dopravně
        
        
          hodně náročnou, byl kruhový ob-
        
        
          jezd ve Valašském Meziříčí. Je to
        
        
          silně frekventovaný uzel, který by-
        
        
          lo nutné rekonstruovat za plného
        
        
          provozu. Měli jsme vážné obavy
        
        
          z toho, že tato rekonstrukce bude
        
        
          mít významný vliv na tamní do-
        
        
          pravu, a dostaneme se tak v ne-
        
        
          gativním smyslu slova do médií.
        
        
          Nakonec jsme tuto stavbu zdárně
        
        
          zvládli, investor byl spokojen a je-
        
        
          ho ohlasy byly veskrze pozitivní.
        
        
          Paradoxně nejlépe hodnoce-
        
        
          nou stavbu máme tak trochu mimo
        
        
          obor. Jedná se o stavbu přístaviš-
        
        
          tě v Petrově, což je nejen přístav-
        
        
          ní molo, ale i celý přístavní bazén.
        
        
          Tato stavba získala titul Doprav-
        
        
          ní stavba roku v ČR 2016 dle hla-
        
        
          sování veřejnosti. Kromě tohoto
        
        
          přístavu máme za sebou realizaci
        
        
          
            Tramvajová trať Nové Sady v Olomouci