Stavební a investorské noviny - 9 / 2018 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Statický systém – síťovaný oblouk
Systém řízené dilatace mostu
Výsledný stav – most uprostřed přírody
EXprojekt s. r. o.
Heršpická 758/13, 619 00 Brno
tel.: +420 533 312 000
e-mail:
na celé délce rozpětí a má výraz-
ně větší tuhost, která přispívá k re-
dukci nežádoucích efektů šikmého
uložení. Porovnání vlastních frek-
vencí a jejich limitů jasně ukáza-
lo na nutnost použití statického
schématu „síťovaný oblouk“. Díky
šikmosti mostu bylo nutno mno-
ho částí mostu posuzovat pomocí
deskostěnových modelů.
Táhla
V první fázi projektu bylo prově-
řováno řešení mostní konstrukce
s rektifikovatelnými táhly (např.
typu Macalloy), která sice mají při
daném počtu táhel velmi vysoký
počet nerevidovatelných detailů,
ale původně bylo předpokládáno,
že bude jednodušší jejich montáž
a jejich návrh bude vhodný. Sva-
řovaná táhla však v modelu pro
dynamickou analýzu vykazova-
la výhodnější vlastnosti díky vyš-
ší ohybové tuhosti v připojení, což
mělo důležitý vliv právě na ome-
zení možnosti kmitání táhel – tj.
na jeden z nejdůležitějších faktorů
železničního mostu. Nakonec sta-
tistická analýza citlivosti napíná-
ní táhel a řešení jejich vzájemného
ovlivňování při různých teplot-
ních vlivech a různých montáž-
ních odchylkách (poklesy podpor
apod.) ukázala, že bude nutno pro-
vést přesnou řízenou aktivaci táhel
a výhoda rektifikovatelnosti ztrati-
la na váze. Bylo tedy zvoleno ře-
šení se svařovanými táhly, které je
z pohledu údržby a životnosti mos-
tu výhodnější.
Systém řízení dilatace mostu
S ohledem na dilatační délku
mostu bylo nutno navrhnout sys-
tém pro řízení dilatace mostu
pro snížení napětí v kolejnicích
od interakce kolej/most. Z důvo-
du šikmosti mostu mají jak páky
SŘDM, tak samotná kotevní tyč
výjimečné délky – kotevní tyč je
kulatina průměru 200 mm a délky
necelých 7m a páky systému ma-
jí délku 3,15m. U šikmého mostu
je návrh SŘDM výrazně kompli-
kovanější v řešení geometrie de-
tailů. Mimo jiné bylo obtížné vy-
řešit odizolování systému v místě
kotvení proti účinkům bludných
proudů.
Spodní stavba a založení,
zemní kotvy
Díky výsledkům zatěžovacích
zkoušek nesystémových pilot by-
lo přistoupeno k úpravě návrhu
založení – mostní opěry jsou za-
loženy na velkoprůměrových pi-
lotách průměru 1,2m a jsou kot-
veny vždy 8 ks trvalých lanových
kotev (šestipramencových, délky
vrtání 27m pod úhlem 15° v jed-
né a 25° ve druhé řadě). Díky kot-
vení jsou splněna kritéria pro bez-
stykovou kolej stanovená v ČSN
EN 1991-2. Pro přenesení účin-
ků provozního zatížení (traťová
třída D4 při rychlosti 160 km/h)
však spodní stavba vyhovuje i bez
zemních kotev (což bylo záměrem
návrhu).
Architektonické a barevné
řešení mostu, název mostu
„Oskar“
Čistě bílá konstrukce plynulého
tvaru odlehčená ustupující křivkou
náběhu horní části trámu, černý
spodek mostovky, pigmentovaný
beton dříků opěr na přírodní tma-
vě šedou, propracovaný návrh zá-
bradlí, žlutá táhla a ztužení – jako
paprsky slunce – to vše dává mostu
jméno po synonymu slunce.
Inženýrské dílo zasazené
do jinak nedotčené přírody vyža-
dovalo pečlivý návrh tvaru a ba-
rev. Projekt stavby daných roz-
měrů, náročnosti a významu není
možné zodpovědně pojmout bez
ohledu na estetické působení.
V tak klidné a nerušené lokali-
tě most působí velmi empaticky.
Přítomnost stezky pro pěší ve-
doucí podél protipovodňové hrá-
ze nemůže být jediným důvodem
pro snahu vytvořit k přírodě har-
monický návrh.
Ing. David Rose
e--mail:
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...88
Powered by FlippingBook