 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          14
        
        
          
            Statický systém – síťovaný oblouk
          
        
        
          
            Systém řízené dilatace mostu
          
        
        
          
            Výsledný stav – most uprostřed přírody
          
        
        
          EXprojekt s. r. o.
        
        
          Heršpická 758/13, 619 00 Brno
        
        
          tel.: +420 533 312 000
        
        
          e-mail:
        
        
        
        
          na celé délce rozpětí a má výraz-
        
        
          ně větší tuhost, která přispívá k re-
        
        
          dukci nežádoucích efektů šikmého
        
        
          uložení. Porovnání vlastních frek-
        
        
          vencí a jejich limitů jasně ukáza-
        
        
          lo na nutnost použití statického
        
        
          schématu „síťovaný oblouk“. Díky
        
        
          šikmosti mostu bylo nutno mno-
        
        
          ho částí mostu posuzovat pomocí
        
        
          deskostěnových modelů.
        
        
          
            Táhla
          
        
        
          V první fázi projektu bylo prově-
        
        
          řováno řešení mostní konstrukce
        
        
          s rektifikovatelnými táhly (např.
        
        
          typu Macalloy), která sice mají při
        
        
          daném počtu táhel velmi vysoký
        
        
          počet nerevidovatelných detailů,
        
        
          ale původně bylo předpokládáno,
        
        
          že bude jednodušší jejich montáž
        
        
          a jejich návrh bude vhodný. Sva-
        
        
          řovaná táhla však v modelu pro
        
        
          dynamickou analýzu vykazova-
        
        
          la výhodnější vlastnosti díky vyš-
        
        
          ší ohybové tuhosti v připojení, což
        
        
          mělo důležitý vliv právě na ome-
        
        
          zení možnosti kmitání táhel – tj.
        
        
          na jeden z nejdůležitějších faktorů
        
        
          železničního mostu. Nakonec sta-
        
        
          tistická analýza citlivosti napíná-
        
        
          ní táhel a řešení jejich vzájemného
        
        
          ovlivňování při různých teplot-
        
        
          ních vlivech a různých montáž-
        
        
          ních odchylkách (poklesy podpor
        
        
          apod.) ukázala, že bude nutno pro-
        
        
          vést přesnou řízenou aktivaci táhel
        
        
          a výhoda rektifikovatelnosti ztrati-
        
        
          la na váze. Bylo tedy zvoleno ře-
        
        
          šení se svařovanými táhly, které je
        
        
          z pohledu údržby a životnosti mos-
        
        
          tu výhodnější.
        
        
          
            Systém řízení dilatace mostu
          
        
        
          S ohledem na dilatační délku
        
        
          mostu bylo nutno navrhnout sys-
        
        
          tém pro řízení dilatace mostu
        
        
          pro snížení napětí v kolejnicích
        
        
          od interakce kolej/most. Z důvo-
        
        
          du šikmosti mostu mají jak páky
        
        
          SŘDM, tak samotná kotevní tyč
        
        
          výjimečné délky – kotevní tyč je
        
        
          kulatina průměru 200 mm a délky
        
        
          necelých 7m a páky systému ma-
        
        
          jí délku 3,15m. U šikmého mostu
        
        
          je návrh SŘDM výrazně kompli-
        
        
          kovanější v řešení geometrie de-
        
        
          tailů. Mimo jiné bylo obtížné vy-
        
        
          řešit odizolování systému v místě
        
        
          kotvení proti účinkům bludných
        
        
          proudů.
        
        
          
            Spodní stavba a založení,
          
        
        
          
            zemní kotvy
          
        
        
          Díky výsledkům zatěžovacích
        
        
          zkoušek nesystémových pilot by-
        
        
          lo přistoupeno k úpravě návrhu
        
        
          založení – mostní opěry jsou za-
        
        
          loženy na velkoprůměrových pi-
        
        
          lotách průměru 1,2m a jsou kot-
        
        
          veny vždy 8 ks trvalých lanových
        
        
          kotev (šestipramencových, délky
        
        
          vrtání 27m pod úhlem 15° v jed-
        
        
          né a 25° ve druhé řadě). Díky kot-
        
        
          vení jsou splněna kritéria pro bez-
        
        
          stykovou kolej stanovená v ČSN
        
        
          EN 1991-2. Pro přenesení účin-
        
        
          ků provozního zatížení (traťová
        
        
          třída D4 při rychlosti 160 km/h)
        
        
          však spodní stavba vyhovuje i bez
        
        
          zemních kotev (což bylo záměrem
        
        
          návrhu).
        
        
          
            Architektonické a barevné
          
        
        
          
            řešení mostu, název mostu
          
        
        
          
            „Oskar“
          
        
        
          Čistě bílá konstrukce plynulého
        
        
          tvaru odlehčená ustupující křivkou
        
        
          náběhu horní části trámu, černý
        
        
          spodek mostovky, pigmentovaný
        
        
          beton dříků opěr na přírodní tma-
        
        
          vě šedou, propracovaný návrh zá-
        
        
          bradlí, žlutá táhla a ztužení – jako
        
        
          paprsky slunce – to vše dává mostu
        
        
          jméno po synonymu slunce.
        
        
          Inženýrské dílo zasazené
        
        
          do jinak nedotčené přírody vyža-
        
        
          dovalo pečlivý návrh tvaru a ba-
        
        
          rev. Projekt stavby daných roz-
        
        
          měrů, náročnosti a významu není
        
        
          možné zodpovědně pojmout bez
        
        
          ohledu na estetické působení.
        
        
          V tak klidné a nerušené lokali-
        
        
          tě most působí velmi empaticky.
        
        
          Přítomnost stezky pro pěší ve-
        
        
          doucí podél protipovodňové hrá-
        
        
          ze nemůže být jediným důvodem
        
        
          pro snahu vytvořit k přírodě har-
        
        
          monický návrh.
        
        
          
            Ing. David Rose
          
        
        
          
            e--mail: