Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 28

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
28
Příkladem může být hmota
BORNIT – Rissflex.
Tato vysoce flexibilní, plas-
tem modifikovaná asfaltová emulze se speciálními plnivy je určena k sanaci trh-
lin v silničních površích z asfaltu za studena. Materiál je ve ztuhlém stavu odolný
vůči povětrnostním vlivům i UV-záření. Hmotu lze aplikovat ručně nebo strojově
malým aplikátorem Sparomat SB, který dodává chomutovská firma Bitrak, s. r.o.
Stroj Sparomat SB byl původně vyvinut k „nalévání“ spáry před finišerem při spo-
jování asfaltových koberců, avšak přidáním „rozdělovací botičky“ nebo gumové
stěrky jej lze úspěšně využít k ošetření podélných spár hmotami Bornit Rissflex
i Fertigschlämme.
Dále jsou popsány postupy řešení pro 2 situace, kdy:
Středová spára není zcela otevřená
(spojení obou pruhů však vykazu-
je určité závady, které by se staly po další zimě příčinou narušení spoje)
V tomto případě je zapotřebí odmontovat držák trysky a na trysku stroje na-
montovat jednoduchým způsobem gumovou stěrku, pomocí které je nanesena
v tenké vrstvě hmota Rissflex ošetřující středovou spáru. Takto ošetřenou spáru
posypeme kvalitním a suchým tříděným kamenivem zrnitosti 2/4 za pomoci lopa-
ty nebo lépe a úsporněji sypacím vozíkem Bitrak. Práce se provádí za předpokladu
stálého suchého počasí i při nižších teplotách. Ošetřená spára je pak pojízdná cca
do 1 hod v závislosti na povětrnostních podmínkách. 30kg balení Rissflexu posta-
čí na 150 – 250 bm spáry v závislosti na jejím konkrétním stavu.
Středová spára je otevřená
(do cca 5mm až do 1 cm i více)
V tomto případě se spára nefrézuje, pouze se vyfouká nebo vymete koštětem. Hmo-
ta je poté aplikována pomocí stahovací botičky. Je nutné nanést o něco větší vrst-
vu hmoty, která zateče do spáry a zbytek pak na povrchu vytvoří malý „bochánek“.
Balení 30kg hmoty Rissflex v tomto případě vystačí k ošetření 100 – 125 bm spá-
ry. Hmota se ihned po nanesení rovnoměrně vydatně zasype kvalitním suchým tří-
děným kamenivem zrnitosti nejlépe 2/4 a opět ideálně pomocí sypacího vozíku.
V závislosti na povětrnostních podmínkách je spára pojízdná po cca 1 h. Následný
provoz pak provede důkladné utěsnění hmoty do spáry. Zbytek kameniva se odstra-
ní provozem a na spáře se vytvoří pevná, ale pružná vrstvička hmoty, která zamezí
dalšímu šíření poruchy spojení (pokud není závažnější závada např. v podkladu aj.)
Ošetření středové spáry hmotou BORNIT-Rissflex
Bitrak, s.r.o.,
Spořická 5731, 430 01 Chomutov
tel.: 474 686 534, fax: 474 686 534, e-mail:
Také si každý rok po skončení zimy říkáte „a zase budu na těch cestách skákat a drncat, chudák já i moje auto?“ Pravdou je,
že změny teplot a střídavé promrzání a oteplování, zejména již částečně narušené asfaltové vozovce, na kvalitě nepřidají.
Proto se objevují na asfaltových površích různé trhliny, výtluky, poškození spár a další nešvary. V dnešní době však
existuje kvalitní řešení tohoto problému za pomoci vyzkoušených materiálů.
Ošetření spáry hmotou Rissflex
strojem Sparomat SB
Podrcení kamenivem 2/4 mm
– sypací vozík Bitrak
Detail ošetření Rissflexem
před podrcením
Ošetřená spára po 2 hodinách
Použití technologie ošetření spár a trhlin ve vozovkách a ostatních asfaltových
plochách za studena hmotou
BORNIT-Rissflex
přináší celou řadu výhod:
• Hmota Rissflex je bez dalších úprav připravena k okamžitému použití, při uži-
tí stroje Sparomat SB je aplikace prováděna přímo z dodávaných obalů bez ja-
kéhokoliv přelévání.
• Dá se aplikovat i ručně pomocí jednoduché kovové „botičky na násadě“ nebo
při plošných opravách gumovou stěrkou.
• Má velmi dobrou přídržnost na podkladu, nemusí se používat žádný spojova-
cí nátěr.
• Je po reakci s kamenivem a po ztuhnutí velmi elastická a dobře sanuje poško-
zené spáry nebo trhliny.
• Je velmi šetrná k životnímu prostředí, neobsahuje žádná rozpouštědla a ředid-
lové komponenty.
• Při strojní aplikaci Sparomatem SB lze ošetřit za 1 hod 500 bm i více v závis-
losti na stavu spáry.
Materiály BORNIT-Rissflex spolu se strojem Sparomat SB jsou vysoce kva-
litní a hospodárné při sanaci otevřených spár a trhlin. Technologie je vhodná ze-
jména pro využití na silnicích 1. a nižších tříd nebo městských a místních komu-
nikacích, jelikož umožňuje rychlé odstranění nejběžnějších závad, a předchází tak
větším následným škodám. Bližší informace o produktech BORNIT můžete na-
lézt na
.
Ilustrační foto
funkce stahovací „botičky“
Skutečný provoz Sparomatu 5/2014
(stroj v plném provozu 5 let)
Detail otevřené středové spáry
Podrcení vyplněné spáry Rissflexem
kamenivem 2/5
Spára po ošetření Rissflexem
a podrcení kamenivem
Stav spáry po 3 zimách
– silnice 19, obec Zárybničná Lhota
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...60
Powered by FlippingBook