Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 19

19
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Nad Vodovodem 2/3258, 100 31 Praha 10, tel.: +420 274 776 645, e-mail:
,
Vážený pane řediteli, v životě a také v ně-
kterých společnostech probíhají neustále určité
změny. Děje se tak i ve vaší společnosti?
Ano, děje. Ve společnosti PUDIS a. s. v posled-
ní době došlo především ke změně majitele a také
ke generační obměně managementu. Společně s ko-
legy věříme, že tyto personální změny, ale i změny
s touto skutečností související a na ni navazující, se
odrazí v lepší kvalitě naší práce, ve spokojenosti zá-
kazníků a nakonec uspokojí i ty, pro které svou práci
děláme, tj. veřejnost. Vždycky je co zlepšovat, je po-
třeba učit se z chyb a inovovat vnitrofiremní výrobní
procesy, zdokonalovat se.
Jak lze charakterizovat vaši společnost z po-
hledu profesního a jaký tým odborníků zaměst-
náváte?
Dlouhodobě se snažíme udržovat a doplňovat
všechny odborné profese, které jsou nutné ke komplex-
nímu zajištění námi nabízených služeb tak, jak je inze-
rujeme. I přes to, že jsme museli v posledních týdnech
sáhnout k další určitě bolestné a lidsky nepříjemné re-
dukci v týmu (hlavně a jedině z ekonomických důvo-
dů), daří se nám tento záměr realizovat. Kromě stabilní-
ho a věkově vyváženého týmu projektantů dopravních
staveb disponujeme odborně zdatným týmem síťař-
ských profesí, zajišťujeme také konstruktérské práce
a posilujeme tým stále náročnějších služeb inženýrin-
gu. Výraznou složkou, na kterou jsme také z odborného
hlediska hodně hrdí, jsou naši geologové a geotechni-
ci. Tým PUDIS doplňuje ještě skupina životního pro-
středí, kam se řadí také autorizovaná hluková laboratoř.
Momentálně zaměřujeme úsilí na to, abychom
byli vždy a za všech okolností dobře fungující fir-
mou, abychom našim zákazníkům předávali naše
služby takzvaně s přidanou hodnotou a aby zákaz-
níci cítili, že se o kolegyně a kolegy v našem týmu
mohou skutečně opřít. Uvědomujeme si, že nestačí
mít jen tradici, je potřeba využívat letité zkušenosti
a nadhled nad stupňujícími se požadavky a předpisy,
neustále se vzdělávat, umět předvídat a dotahovat ře-
šení všech vzniklých problémů až do úplného konce.
Když se poohlédnete zpět, jaké zakázky ne-
můžete opomenout a které převyšují ostatní?
Ačkoliv máme za sebou jako firma zejména
v Praze mnoho známých staveb a akcí, které by se da-
ly nazývat v tom dobrém slova smyslu referencemi,
podívejme se již jen do doby nedávno minulé. Histo-
rie společnosti PUDIS a jejích právních předchůdců
a je bohatá, je dobré ji znát, je dobré si ji vážit, ale je
nutno žít přítomností a budoucností.
Dlouhodobě zaměřujeme naši pozornost na stav-
by městského okruhu v Praze, ale i silničního vnější-
ho okruhu kolem Prahy a radiál mezi nimi. Jedině do-
končený radiálně okružní silniční systém zajistí Praze
lepší dopravní situaci zejména v ulicích, kde se mů-
že odehrávat již jen obslužná funkce, nikoliv tranzit-
ní, tedy v ulicích zbytná doprava. Na tomto hlavním
záměru budeme rádi pokračovat, dostaneme-li u za-
davatelů důvěru. V současné době ještě dokončuje-
me práce a služby týkající se tunelového komplexu
Blanka, a to včetně staveb Strahovského tunelu eta-
pa 2B a 2A, tedy křižovatky Malovanka. Tato zásad-
ní a největší pražská tunelová stavba se nyní příliš ne-
těší podpoře ze strany veřejného mínění. Domníváme
se, že neprávem, naopak její přínosy doceníme všich-
ni snad již brzy. Blanka je komplexní a funkční tech-
nické dílo a ocenění uživatelů si jistě zaslouží.
Pracujeme dále na projektu Radlické radiály, kte-
rá absorbuje povrchovou dopravu z uličního prosto-
ru Stodůlek a Radlic převážně pod zem. V provo-
zu je komunikace Pobřežní v Karlíně, její protažení
pod Palmovkou je otázkou budoucnosti. Také jsme
autory projektu přeložky silnice I/12, tedy východ-
ní radiály, jakési prodloužené Štěrboholské, směřují-
cí na Kolín. Ještě se sluší jmenovat projekt přestavby
MÚK Zdiby na dálnici D8.
Nyní je těžká doba z pohledu nepřipravenos-
ti projektů, která brzdí výstavbu infrastruktury
a pracovní příležitosti v ČR a tím pádem udržitel-
nost kvalitních pracovníků se zkušenostmi. Jaký
názor máte na zlepšení tohoto problému.
K tomuto tématu již bylo řečeno i napsáno mno-
ho. V České republice projekty k realizaci pro obdo-
bí 2014 až 2020 plnohodnotně připraveny nejsou, to je
známý fakt. Na některých se sice pracuje, ale že to není
postup příliš systematický, to je také známý fakt. Tím
se snažím říct, že se můj názor na toto téma od kolegů
z branže nijak významně neliší, avšak dovolím si při-
dat tři osobní přání. První: v loňském roce byly schvá-
leny a vládou vzaty na vědomí tzv. Dopravní sektorové
strategie. Pojďme je respektovat, ctít a naplňovat. Ma-
teriál je to k tomuto účelu velmi dobrý. Druhým přáním
je, abychom se zabývali absurditami v legislativě, kte-
rá nám zásadně ovlivňuje investorskou přípravu, a od-
stranili je. A třetím přáním je, abychom přestali plýtvat
energií na hloupostech a abychom svůj čas a své zna-
losti efektivně věnovali technice. Vždyť dnes je každý
projektant už tak trochu amatérským právníkem.
Na Silniční konferenci 2013 jsem položil panu
Ing. Františku Lehovcovi, profesoru Stavební fa-
kulty ČVUT Praha, otázku: „Jaké východisko je
z této situace?“ Sdělil nám, že náš stát disponu-
je financemi na výstavbu infrastruktury, ale zá-
sadní věcí je, že nejsou připraveny ve velké míře
projekty staveb. Jak to vidíte Vy?
Já si také myslím, že stát peníze má, protože již
několikátý rok nedočerpává peníze, které má na do-
pravní infrastrukturu přiděleny v rozpočtu SFDI.
Za loňský rok ta částka převýšila dokonce 10 mld. Kč.
Sice dobrý hospodář může jásat, že je ušetřeno, nic-
méně jednou do dopravní infrastruktury alokované
prostředky by mohly být efektivně vynaloženy tam,
kde je to nutné. Jenže nebyly. Když se nedaří připra-
vit nové investice, pojďme za tyto prostředky ma-
sivně opravovat stávající komunikace, vždyť údrž-
ba je také nezbytná. Chyba podle mého názoru není
jen na straně nepřipravených projektů, ale především
v nestabilitě, jejímž důsledkem je častá změna legis-
lativy, předpisů a zvyklostí, které je potřeba absorbo-
vat a využít, aby se dílo podařilo. Často se také mě-
ní management investorů, každý to chce dělat jinak
než ten předešlý, ale úspěchy a očekávaný respekt
se ani po čase nějak nedostavují. Přestalo se věcně
a technicky spolupracovat, naopak každý hledá dů-
vod, proč něco nejde, zdůvodňují se věci, nad kte-
rými by se mělo mávat rukou, byrokracie bují. Mohl
bych zaběhnout do podrobností, ale nebudu, každý to
víme. Jen na nás je, zda s tím něco uděláme.
Na kterých projektech se v současné době
podílíte a kterých výběrových řízení se bude va-
še společnost účastnit?
Jak jsem již říkal, dokončujeme práce na severním
segmentu městského okruhu v Praze, na Strahovském
tunelu, etapa 2, a na ni navazujících úsecích tunelové-
ho komplexu Blanka, pracujeme dále na stavbách pří-
mo souvisejících s Blankou, jako je například odvod-
ňovací štola pod Pražským hradem. Podílíme se také
na realizacích mimo Prahu, např. na přípravě rych-
lostní silnice R35, nebo projektujeme realizační pro-
jekt na jednom z úseků Modernizace D1. Tedy záběr
máme celorepublikový. Do budoucna nás čeká přede-
vším pokračování prací na Radlické radiále, a to jak
projektovými pracemi, tak nyní i průzkumnými. Rádi
bychom také pokračovali na významných městských
investicích v Praze, které jsme již dříve projektovali.
Za tyto mohu jmenovat rekonstrukci Hlávkova mos-
tu. Zde ale musíme nejprve uspět v tendru. Hodláme
se ucházet o práce na menších infrastrukturních pro-
jektech v hlavním městě, které realizují např. Tech-
nická správa komunikací, nebo správci další infra-
struktury, třeba podzemní. Věnovat bychom se chtěli
i projektům tzv. technické vybavenosti.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil
PUDIS a. s.
Projektové, průzkumné a inženýrské služby
Společnost PUDIS a. s. je významná projektová společnost, která na českém trhu působí téměř
padesát let. Tým odborníků poskytuje projektové, průzkumné a inženýrské služby především
v oblasti silniční a městské infrastruktury. Společnost dokáže zajistit komplexně téměř jakékoliv
přání zákazníka, týkající se tohoto oboru. Díky dlouholetému působení v Praze má s jejím územím
mnoho zkušeností.
Navštívili jsme pana Ing. Martina Höflera, předsedu představenstva a ředitele této společnosti,
který nám poskytnul krátký rozhovor.
Radlická radiála
Malovanka
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...60
Powered by FlippingBook