Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 9

9
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Obr. 2: Návrh opatření na železniční infrastruktuře
Uvnitř dopravního sektoru je nut-
né zajistit správné rozdělení a efektivní
využití finančních zdrojů. Dostatečné
finanční zdroje jsou potřebné přede-
vším na potřeby, tj. pokrytí provozních
nákladů a nákladů na údržbu dopravní
infrastruktury. Dále jsou finanční zdro-
je potřebné na zajištění cílů Doprav-
ních strategií na úrovni přání společ-
nosti, kterými jsou především tyto cíle:
• Dobudovat dálnice a rychlostní ko-
munikace.
• Přizpůsobit silnice I. třídy potře-
bám dopravy a ochrany životního
prostředí.
• Vybudovat v rozumném rozsahu
moderní rychlá železniční spojení.
Prioritou je odstranění zpoždě-
ní na síti, eliminace negativních vlivů
na životní prostředí a odstranění defici-
tů v údržbě. Přehnané a obtížně dosaži-
telné cíle by vedly k následným krizím
a permanentní nedokončenosti systému.
Smysl mají investice, které se dají rea-
lizovat relativně brzy a jejichž kladný
efekt se projeví v přijatelném časovém
odstupu od investičního rozhodnutí.
Konkrétní priority rozvoje dopravní
infrastruktury
Jedním z výstupů projektu DSS2 je
návrh priorit rozvoje dopravní infra-
struktury v působnosti státu. Jedná se
především o železniční síť, silniční síť
v rozsahu dálnic, rychlostních silnic
a silnic I. třídy a vodních cest. Kromě
toho jsou podporovány i další projekty
z oblasti letecké, cyklistické, městské
dopravy včetně telematických aplika-
cí a další projekty, a to formou aloka-
ce finančních prostředků pro podporu
žadatelům.
Konkrétní doporučená opatření
jsou rozdělena na tři úrovně:
• Opatření (projekty) s předpokla-
dem zahájení v letech 2014 - 2020
včetně již zahájených – Návrhová
varianta financování.
• Opatření (projekty) pro zvýšení ab-
sorpční kapacity (nad rámec Návr-
hové varianty financování).
• Další prioritní opatření (projekty)
na nadřazené síti s předpokladem
zahájení do roku 2030 (pro želez-
niční síť je za nadřazenou považo-
vána síť TEN-T, u silniční sítě pak
síť dálnic a rychlostních silnic).
Pro silniční síť je z velkých pro-
jektů do roku 2020 sledována moder-
nizace dálnice D1 včetně dokončení
mezi Brnem a Ostravou, pokračová-
ní výstavby dálnice D3/R3 v Jihočes-
kém kraji, dokončení dálnice D8, ji-
hovýchodní část Pražského okruhu
(SOKP 511), výstavba dálnice D11
k Jaroměři a navazující rychlostní sil-
nice R35 do Svitav. Na východě re-
publiky bude pokračovat výstavba
úseků I/11, R48 a R49. Kromě těchto
velkých staveb je sledována ještě vý-
stavba řady obchvatů a přeložek na sí-
ti silnic I. třídy. Dokážeme-li zajistit
dostatek zdrojů na rozvoj silniční in-
frastruktury, lze v tomto období za-
hájit i další projekty, především v ka-
pacitně optimalizovaném uspořádání
– jižní část R3, R4, R6 a R7. Kromě
toho musí být připraveny i další pro-
jekty na silnicích I. třídy.
V dalším horizontu do roku 2030
je sledováno dokončení základní-
ho rastru nadřazené sítě – dokončení
Pražského okruhu (SOKP), zkapacit-
nění dálnice D1 v okolí Brna, dostav-
ba dálnice D3, dostavba rychlostní
komunikace R35 a v kapacitně opti-
malizované podobě též R4, R6, R7,
R11, R49, R52 a R55.
Na železniční síti je prioritou do ro-
ku 2020 dokončení tranzitních želez-
ničních koridorů a železničních uz-
lů na nich (1. TŽK, 3. TŽK a 4. TŽK
a železniční uzly Praha, Brno, Plzeň,
Olomouc, Přerov, Ostrava, Česká Tře-
bová, Břeclav). Sledovány jsou i aglo-
merační projekty v okolí velkých měst
(Praha – Letiště Václava Havla Praha,
Pardubice – Hradec Králové, Brno –
Zastávka u Brna, Otrokovice – Zlín –
Vizovice, Liberec – Tanvald, Studén-
ka – Mošnov). Významným počinem
na české železniční síti bude zahájení
modernizace tratě Brno – Přerov v úse-
ku Blažovice – Nezamyslice. Mimo to
jsou sledovány i další menší lokální
a regionální projekty.
Dokážeme-li zajistit dostatek zdro-
jů na rozvoj železniční infrastruktury,
lze v tomto období zahájit další vel-
ké projekty (především modernizace
tratě Plzeň – Domažlice s návaznos-
tí na SRN a modernizaci tratě Kolín –
Všetaty – Děčín).
K velkým stavbám, sledovaným
k zahájení v období do roku 2030, lze
bezpochyby zařadit novostavbu rych-
lého spojení v úseku Lovosice – Pra-
ha – Brno. Na stávající síti je sledována
modernizace úseků Plzeň – České Bu-
dějovice, Praha – Liberec, Velký Osek
– Hradec Králové – Týniště nad Orlicí
a Nezamyslice – Olomouc.
Na síti vodních cest je jednoznač-
nou prioritou zlepšení plavebních pod-
mínek na Labi v úseku od státní hra-
nice do Ústí nad Labem a splavnění
od Chvaletic až do Pardubic. Kromě
toho je sledována výstavba obchod-
ních přístavů (včetně intermodálních
vazeb), staveb pro rekreační plavbu
a další modernizační zásahy na vod-
ních cestách.
Zveřejnění dokumentu DSS2
Dokument byl postupně zveřejňo-
ván ve formě pracovních výstupů.
Nyní je na internetových stránkách
k dispozici
schválená verze, a to v české i anglic-
ké podobě. Zároveň jsou zde dostup-
né i informace, týkající se posuzová-
ní SEA.
Ing. Martin Vachtl
SUDOP PRAHA a.s.
SUDOP PRAHA, a.s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3
tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316
e-mail:
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...60
Powered by FlippingBook