Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 11

11
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Mlýnská 68, 602 00 Brno, tel.: 543 532 231, 233, fax: 543 532 232, e-mail:
,
lizovat množství rovnání během výsunu
a minimalizovat velikost nezbytné stra-
nové výchylky, bylo nutné kluzná ložis-
ka navrhnout tak, aby umožnila strano-
vou přestavitelnost přibližně ±800mm.
Aby toto jejich přestavování bylo mož-
né, musely být hlavy pilířů dočasně příč-
ně rozšířeny pomocí ocelových nosní-
ků a šikmých vzpěr. Ložiska pro výsun
jsou opatřena kluznými vložkami, boč-
ním vedením a zařízením pro jejich příč-
ný přesun. Výsuvná ložiska jsou uložena
v kalotových vahadlech, s možností na-
točení se kolem horizontální osy. Z dů-
vodu půdorysného zakřivení vysouvané
konstrukce bylo nutné ložiska upravit ta-
ké pro možnost natáčení i kolem verti-
kální osy a to v rozsahu ±3°.
Výsun přímé části od opěry O10 je
řešen standardně, vysouvá se po staci-
onárních výsuvných ložiskách. Vzhle-
dem k tomu, že architektonické řešení
finálního díla z pochopitelných důvo-
dů příliš nerespektuje argumenty sta-
tiky pro dočasné montážní stavy, by-
lo zapotřebí řešit také dočasné posílení
(,,opancéřování“) hlavic pilířů v oblas-
tech v blízkosti výsuvných ložisek. Dí-
ky dočasnému ,,opancéřování“ nemu-
sela být architektura nijak narušena
a pilíře si zachovávají plánovaný sub-
tilní tvar odpovídající statice a potře-
bám finálního mostu.
Obě vysouvané části se setká-
vají nad údolím mezi pilíři P5 a P6.
Po spuštění konstrukcí na finální ložis-
ka dochází k vzájemné výškové korek-
ci nestejných průhybů, vzniklých v dů-
sledku odlišných délek volných konců
a k montážnímu spojení v jeden celek.
Po spojení následuje pokládka betono-
vých filigránů, betonáž desky mostov-
ky a dokončovací práce.
ZÁVĚR
Kompletní výroba byla zajištěná spo-
lečností Firesta a díky nasazení všech
dotčených pracovníků při výrobě
a montáži můžeme směle konstatovat,
že se nám podařilo naplnit přání inves-
tora, projektantů i architekta. Montáž
mostu zmíněná v tomto příspěvku je
ojedinělá volbou technologie postup-
ným výsunem. Ne snad, že by techno-
logie postupným výsunem byla něčím
novým, nebo ojedinělým. Technologie
montáže postupným výsunem je však
vhodná především pro mosty přímé, ne-
bo v konstantním oblouku. V případě,
že výsuvná trajektorie a osa mostu spo-
lu z důvodu půdorysného zakřivení, ne-
mohou korespondovat, je vždy na místě
podrobná finanční analýza před defini-
tivní volbou použité montáže.
Ing. Jiří Španihel
Ing. Petr Šťasta
Ing. Tomáš Foltýn
FIRESTA
-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Obr. 7) Návoz konstrukce na stavbu zpevněnou lesní cestou
Obr. 8) Schéma montážního styku rozdělené konstrukce
Obr. 9) Modulárně stavebnicový krakorec délky 12/16m
Obr. 10) Montážní plošina
Obr. 11) Dočasné rozšíření pilířů pro příčný přesun výsuvných ložisek
Obr. 12) Dočasné posílení hlavic pilířů- opancéřování hran
MONTÁŽ MOSTU
Po dokončení aplikace druhé mezivrst-
vy na dílně byly jednotlivé dílce od-
váženy s využitím nadměrné přepravy
na stavbu. Vzhledem k vlastní polo-
ze mostu v krajině byla nejnáročnější
část dopravy při návozech dílů od OP1
zpevněnou lesní cestou.
Přestože je konstrukce mostu v dél-
ce cca 238m z celkových 529m půdo-
rysně zakřivená, byla z důvodu velké
výšky pilířů zvolena technologie mon-
táže podélným výsunem. Konstrukce
však musela být pro výsun rozdělena
v podélném směru na dvě části. Levá
zakřivená část délky cca 214m je vy-
souvána od opavské opěry O1. Pravá
,,přímá“ část délky cca 315m je vy-
souvána od ostravské opěry O10. Před
každou z opěr byla pro účely montáže
zbudována montážní plošina, vybave-
ná portálovým jeřábem. Poloha mon-
tážního styku obou vysouvaných čás-
tí byla projektantem mostu navržena
mezi pilíři P5 a P6. Podrobnou analýzu
výsunu se stanovením průběhů reakcí
a průhybů na jednotlivých výsuvných
pozicích zpracoval projektant mostu
firma SHP. Levá zakřivená část je pro
výsun opatřena naváděcím krakorcem
délky 12m, pravá přímá část krakor-
cem délky 16m. Harmonogram vý-
stavby umožnil montáž obou částí
konstrukce mostu postupně, proto byl
krakorec navržen pouze jeden, modu-
lárně stavebnicový, umožňující snad-
nou změnu délky z 12 na 16m.
Na montážních plošinách je komo-
ra nosné konstrukce mostu sestavová-
na v příčném směru ze tří částí pomocí
portálového jeřábu, dále jsou instalo-
vány vnitřní a vnější podélníky a vzpě-
ry mobilním jeřábem. Po sestavení
a svaření montážních dílců do montáž-
ních celků délek v rozmezí 33 až 57m
je konstrukce z montážní plošiny vy-
souvána pomocí tažných tyčí, dutými
hydraulickými válci. Tyto jsou zakom-
ponovány do tažných zařízení, kte-
ré tažnou sílu přenáší do opěr mostu.
Do konstrukce mostu je tažná síla pře-
nášena přes tažné závěsy. Na zakřive-
né části musely být tažné závěsy, z dů-
vodu stranového vychylování tažných
tyčí, řešeny jako kloubové.
Z důvodu půdorysného zakřivení
konstrukce od opěry O1 bylo nezbytné
trajektorii výsunu průběžně stranově ko-
rigovat. I přes veškerou snahu minima-
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...60
Powered by FlippingBook