Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Pane inženýre, řekněte nám,
prosím, něco o historii společnosti
a jejím vývoji.
Samotný počátek naší společnosti
spadá do roku 1964, kdy bylo tehdejším
státním podnikem Dopravoprojekt
Brno založeno středisko v Ostravě,
a to právě v tomto domě, kde dodnes
sídlíme. Jistou zajímavostí by mohlo
být, že ačkoliv zde pracuji již od roku
1972 a chodím do práce stále na stejné
místo, jsem přesto zaměstnám již
u 3. firmy a na 2. adrese. Nejprve jsme
se jmenovali Dopravoprojekt Brno -
středisko Ostrava, se sídlem na Náměstí
Lidových milicí č.5. Po revoluci, v roce
1989, jsme se stali Dopravoprojektem
Ostrava s.p., opět na Náměstí Lidových
milicí č. 5, a po privatizaci v roce 1991
jsme se přejmenovali na DOPRAVO-
PROJEKT Ostrava spol s r. o., která již
ale sídlí na Masarykově nám. č.5. V za-
čátcích společnosti zde pracovalo pouze
pár lidí a ještě v době mého nástupu
do firmy zde pracovalo méně než 20
zaměstnanců. Obrat nastal až po roce
1992, kdy nastal bouřlivý rozvoj
společnosti. Intenzívně jsme se začali
věnovat také personální politice, takže
počet zaměstnanců průběžně rostl až
do našeho maxima v roce 2009, kdy
DOPRAVOPROJEKT Ostrava
50 let tradice v projektování dopravních staveb
dosáhl čísla 100, včetně našich dceři-
ných společností. S krizí ve stavebnictví
a hospodářskou krizí obecně jsme byli
v posledních letech nuceni snížit počet
zaměstnanců na asi 70. Svá střediska
máme ve Zlíně a v Moravských Budě-
jovicích, v Jihlavě sídlí dceřiná společ-
nost VYSPLAN s.r.o., v Žilině FIDOP
s. r. o. a na stejné adrese jako my sídlí
ARPIK Ostrava s. r. o. Působíme také
v Polsku, kde máme svého obchodního
zástupce. Ročně zpracováváme kolem
300 projektů.
Co vše spadá do portfolia vašich
činností?
Naší doménou je komplexní zajiš-
ťování všech projektů, které spadají
do oblasti dopravního stavitelství, ať
již se jedná o stavby a rekonstrukce
dálnic, silnic a mostů, komunikační
řešení měst a obcí včetně cyklistických
stezek, pěších zón a statické dopravy,
ochranu životního prostředí či vodohos-
podářské stavby a plynofikace. Kromě
toho děláme inženýrskou činnost
od investičních záměrů až po zajištění
vydání územního rozhodnutí, staveb-
ních povolení a kolaudací. Zabýváme
se i majetkoprávní přípravou, tzn.
zajišťováním výkupu pozemků, vy-
vlastňováním pozemků a zajišťujeme
také činnosti související s ochranou
životního prostředí, jako jsou ekologic-
ké audity, posudky EIA apod. Kromě
toho vykonáváme autorský dozor
na stavbách a technický dozor investo-
ra. Před 3 lety, v době velkého poklesu
stavebnictví v oblasti dopravních
staveb, jsme se rozhodli dále rozšířit
portfolio svých činností a koupili jsme
architektonickou kancelář ARPIK, kte-
rá je zaměřena na pozemní stavitelství.
V současnosti jsme tak de facto schopni
zajistit veškeré projekty ve stavebnictví,
včetně všech souvisejících činností
a pro všechny obory máme pracovníky
s příslušnou autorizací.
S tak dlouhou tradicí bude asi
složité vybrat jen pár těch opravdu
největších staveb, na které jste
nejvíce pyšni, ale zkuste to…
DOPRAVOPROJEKT Ostrava spol. s r. o. je největší projekční, inženýrskou
a konzultační firmou na severní Moravě se specializací a zkušenostmi při výstavbě
a rekonstrukcích dálniční a silniční sítě, v projektování dopravní sítě měst a v řešení
problematiky v oboru dopravního inženýrství a ochrany životního prostředí. Její
kořeny sahají až do roku 1964. Před třemi lety firma oslavila dvacet let od založení
společnosti s ručením omezeným v rámci privatizace a letos oslaví padesátiletou
tradici působení Dopravoprojektu v Ostravě. A to je jistě vhodná příležitost pro
trochu bilancování. Navštívili jsme proto toho nejpovolanějšího, dlouholetého
jednatele společnosti Ing. Svatopluka Bijoka, a požádali jej o tento rozhovor.
V období před rokem1990 ještě pro-
bíhala v Ostravě velice intenzivní důlní
činnost a naše společnost se profilovala
na tom, že umíme projektovat stavby
i na poddolovaném území. Spoustu
staveb jsme projektovali na území, které
bylo označeno jako území nevhodné pro
jakoukoliv výstavbu. Komunikace ale
bylo potřeba postavit i tam. My jsme
toho, jako jedni z mála, byli schopni,
a to i na územích, kde byly důlní vlivy
opravdu velmi silné. Z úplné historie
bych jmenoval třeba rekonstrukci
tehdejší „Gottwaldovy třídy v Ostravě
v úseku Poruba – Nová ves“ (dnešní
ulice 28.října), která začínala křižovat-
kou UVodárny a pokračovala ve směru
na Porubu. Kromě komunikace se
jednalo také o mosty přes Odru, mosty
přes dráhu a navazující estakádu přes
Bíloveckou ulici. Na tehdejší dobu to
byla obrovská stavba s extrémně velký-
mi účinky od poddolování, kde Báňský
úřad hovořil o možném nerovnoměr-
ném poklesu až o 4,5 metrů a protažení
terénu, které vyvolává v dilatačních
zařízeních mostů posuvy o více než
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...60
Powered by FlippingBook