Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
EUROVIA CS FINIŠUJE NA OPRAVĚ
KORUNY HRÁZE PŘEHRADY V HUSINCI
„Historie vzniku Husinecké přehrady sahá až
ke sklonku 19. století, kdy místní zastupitelstvo
ve Vodňanech spolu s dalšími 15 okolními obce-
mi podalo k zemskému sněmu petici s žádostí o re-
gulaci řeky Blanice od Žichovce k ústí řeky Otavy.
Vedly je k tomu zcela pragmatické důvody čas-
tých povodní, které v oblasti působily velké škody
na pozemcích, majetku i životech. Brzy se zjisti-
lo, že úprava toku řeky Blanice nebude možná bez
vybudování přehrady na jejím horním toku. Po re-
alizaci několika studií, které byly přerušeny průbě-
hem 1. světové války, se posléze v roce 1928 roz-
hodlo tehdejší ministerstvo zemědělství stanovit
pevné směrnice pro vybudování přehrady s celko-
vým objemem 5,6 mil. m
3
vody. Předběžný projekt
byl vypracován v roce 1931 a definitivní projekt
byl odsouhlasen i včetně výše rozpočtových nákla-
dů 16 mil. Kč v roce 1933. Pro vybudování vod-
ní nádrže na řece Blanici bylo zvoleno údolí 2km
nad Husincem v nadmořské výšce 509m n. m. Pře-
hrada byla dokončena a uvedena do provozu na ja-
ře 1939. Husinecká přehrada je
gravitační zděná
stavba a jedná se o poslední stavbu tohoto druhu
nejen v ČR, ale i v Evropě. Délka hráze je
200m
a výška nad základovou spárou je
34 m
.“
Jaké důvody vedly investora k rekonstrukci?
Na základě požadavku investora byl již dříve
na přemostění hráze proveden stavebně technický
průzkum. Jeho výsledkem bylo zjištění, že nosné
konstrukce se nacházejí vlivem zatékání povrcho-
vé vody ve velmi špatném stavu. Přítomny byly
například trhliny v betonu a obnažená výztuž. Po-
vrchová voda tak velmi snadno zatékala do nos-
ných konstrukcí. Vlivem těchto poruch se pro-
hluboval neutěšený stav přehrady, a proto bylo
rozhodnuto o rekonstrukci nosné konstrukce ko-
Jižní Čechy jsou krásnou krajinnou
oblastí. Dotváří je řada umělých
vodních ploch, ať již jde o rybníky či
přehrady. Jednou z nejstarších přehrad
u nás je i přehrada na řece Blanici
v těsné blízkosti rodiště mistra Jana
Husa – Husince. V současné době zde
společnost Eurovia, konkrétně její závod
České Budějovice, realizuje náročnou
opravu koruny vodní hráze. Zajímalo
nás, v jaké fázi se práce nacházejí
nyní, a do Husince jsme se vypravili.
Na stavbě nás přivítal
stavbyvedoucí společnosti EUROVIA CS,
pan Ing. Lukáš Lhota, se kterým jsme
měli možnost o průběhu výstavby
hovořit. V úvodu nám řekl:
runy hráze. Jejím účelem je zamezení průniku vo-
dy do konstrukce hráze a zajištění zlepšení pohybu
chodců po povrchu hráze vybudováním levostran-
ného chodníku.
Jak samotná rekonstrukce postupovala?
Nejdříve byl stanoven přesný postup a harmo-
nogram oprav. Ještě před samotným započetím
bouracích prací bylo nutné provést závěsné pra-
covní lešení, které sloužilo k bezpečnému pohy-
bu pracovníků a zamezovalo spadu suti do nádr-
že a pod ni.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...60
Powered by FlippingBook