Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 22

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
Vybudována zde bude nová elektrizovaná jedno-
kolejná trať napojená na stávající traťový úsek Stu-
dénka – Sedlnice tratě č. 325 Studénka – Veřovice.
Dopravní napojení k odbavovací hale Letiště Leoše
Janáčka Ostrava bude odbočením od stávající želez-
niční trati za novou zastávkou Sedlnice v žkm 6,529.
Dále bude trať souběžně pokračovat s místní ko-
munikací až k letišti a bude končit v žkm 2,904. Ko-
lej pak bude ukončena v koncové stanici nového pře-
stupního terminálu „Mošnov Airport Ostrava“, který
bude přístupovým objektem přímo propojen s letištní
halou pro odbavení cestujících. Před objektem termi-
nálu je již vytvořeno rozvětvení výhybkou č. 1 v žkm
2,588. Mezi kolejemi č. 1 a č. 3 bude zřízeno ostrov-
ní nástupiště s délkou 170m.
V rámci stavby budou vybudovány nezbyt-
né pozemní objekty pro umístění technologií, ob-
jekty železničního spodku a svršku, mostní objek-
ty propustků (drážní i silniční), zdi opěrné i zárubní
a dominující silniční nadjezd nad železniční tratí.
Předmětem stavebních prací jsou rovněž nové in-
ženýrské sítě a rozvody a samozřejmě také potřeb-
ná technologická zařízení železniční infrastruktury
(kompatibilní s již provozovaným zařízením ve sprá-
vě SŽDC, s. o.). Jedná se o zabezpečovací zařízení,
sdělovací zařízení, zařízení elektrické trakce 3 kV
DC a silnoproudé rozvody včetně dispečerského ří-
zení a dálkového ovládání.
Stavebně a časově velice komplikovaným pro-
blémem byla příprava území, zejména vyřešení a re-
alizace přeložek všech stávajících inženýrských sí-
tí v lokalitě dotčené stavbou, neboť se jedná o území
bývalého vojenského letiště Mošnov. Přes veškerou
snahu věnovanou přípravě včetně průzkumu a zajiš-
tění podkladů o existenci všech rozvodů uložených
v zemi, byly při prováděných zemních pracích po-
stupně nově nacházeny neevidované podzemní ob-
jekty, rozvody a inženýrské sítě, o jejichž existenci
neměl provozovatel ani projektant z podkladů žád-
né informace. Tyto skutečnosti byly při postupu pra-
cí obrovskou překážkou, se kterou se musela stavba
průběžně vypořádávat.
V rozsahu trati žkm 1,490 - 1,945 bude železnice
částečně zahloubena pod okolním terénem. Největ-
ší zahloubení, až 2,7m, je navrženo v prostoru žkm
1,702 - 1,800, kde bude vybudován silniční nadjezd.
Výškový rozdíl úrovní terénu bude využit pro zabez-
pečení budoucí výstavby kolejiště ZCOM (Železnič-
ní Cargo Ostrava Mošnov). Zárubní zeď bude tvořena
betonovými tvarovkami s propojením geosyntetickou
výztuží (vyztužená zemina) zabudovanou do náspu.
Tento postup umožní pokračování realizace stavby
ZCOM podle potřeb časového harmonogramu, kte-
rý je zatím nejasný a neurčitý.
Uvažovaný termín dokončení stavby je listopad
2014.
Stavba železničního napojení
Letiště Leoše Janáčka
je v plném proudu
Zhotovitel stavby, EUROVIA CS, a. s., po zimní přestávce naplno rozběhl
stavební práce na realizaci stavby „Letiště Leoše Janáčka Ostrava,
kolejové napojení“ spolufinancované z Operačního programu Doprava.
Stavba zajistí zpřístupnění veřejnou železniční dopravou Letiště Leoše
Janáčka Ostrava (LLJO) v Mošnově a průmyslové zóny Mošnov.
Obr. 1 – Zastávka Sedlnice, za silničním nadjezdem
odbočuje vlevo trať do LLJO, archiv SUDOP BRNO, s.r.o.
Obr. 2 – Vizualizace přestupního terminálu (vlevo),
připojovací objekt – tubus a letištní hala (vpravo),
podklad KÚ MSK, projektová dokumentace.
Základní informativní údaje o stavbě:
Trakce:
závislá 3 kV DC
Traťové zabezpečovací zařízení:
TZZ 3. kategorie bez oddílového návěstidla
a s liniovým vlakovým zabezpečovačem (automatický blok)
Traťová třída:
D4 (22,5t/8t), minimálně po odbočení na vlečky ZCOM a MCOM v žkm 0,621
Průjezdný průřez:
Z-GC podle ČSN 736320
Projektované kapacity:
Začátek trati:
v km 0,000 = km 6,529 regionální dráhy Studénka – Veřovice.
Konec trati:
zarážedlo v km 2,904 (9,433 km od žst. Studénka)
Nejvyšší traťová rychlost:
90 km/h
Počet traťových kolejí:
jednokolejná trať
Obr. 4 – Budování zárubní zdi v km 1,750 vpravo trati
ve směru staničení, archiv SUDOP BRNO, s.r.o.
Obr. 3 – Budování spodní stavby silničního mostu,
pravá opěra ve směru staničení,
archiv SUDOP BRNO, s.r.o.
SUDOP BRNO, spol. s r.o., Kounicova 26, 611 36 Brno, tel.: 972 625 804, fax: 541 211 310, e-mail: sudop@ sudop-brno.cz,
Stavebník:
Moravskoslezský kraj
se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava
Investor:
Ze způsobilých výdajů projektu uhradí
Evrop-
ská unie z Fondu soudržnosti
85 %, ostatní vý-
daje jsou hrazeny
Moravskoslezským krajem
.
Technický dozor investora:
INKOS-OSTRAVA, a. s.
Havlíčkovo nábř. 696/22, 701 52 Ostrava
Zhotovitel:
EUROVIA CS, a. s.,
odštěpný závod,
oblast Morava, závod Ostrava, Vratimovská
658/77, 718 00 Ostrava – Kunčičky
Generální projektant:
Pöyry Environment, a. s.
Botanická 834/56, 602 00 Brno
Projektant dopravní části:
SUDOP BRNO, spol. s r. o.
Kounicova 628/26, 611 36 Brno
Projektant pozemních objektů:
KANIA, a. s.
Špálova 80/9, 702 00 Ostrava - Přívoz
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...60
Powered by FlippingBook