Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 25

25
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ru. Tato část trati metra A byla uvedena
do provozu 12. srpna 1978.
Třetí trať metra v centrální oblas-
ti města byla trasa prvního úseku met-
ra B a to od stanice Smíchovské nádra-
ží do stanice Florenc. Tento úsek metra
byl velmi technicky složitý, neboť ob-
sahoval kromě překonání Vltavy, dvě
křižovatkové stanice a trať prochází his-
torickým územím Prahy. Úsek byl uve-
den do provozu s cestujícími 2. listopa-
du 1985. Tímto se uzavřel trojúhelník
přestupních stanic v centrální oblas-
ti Prahy, což umožnilo vysoce vylepšit
dopravní obsluhu vnitřního města.
Počítalo se tenkrát s možnos-
tí záplav a s předpokladem zatope-
ní metra?
Při návrhu metra se vždy počíta-
lo s hladinou „stoleté vody“. Všechny
vstupní hrany pražského metra respek-
tovaly tuto hladinu zvýšenou o 50cm
rezervu. Tato podmínka byla stanove-
na v předpise tzv. Technické podmínky
pro projektování a provoz metra. Po-
kud to bylo možné, vstupy byly zvý-
šeny na potřebnou výšku, anebo kolem
vstupů byly provedeny protipovodňo-
vé zábrany v podobě hradítek, které
jsou uloženy ve skladech provozovate-
le. Odtud jsou podle vyhlášeného stup-
ně povodňového ohrožení rozváženy
na příslušná místa vstupů a montovány
na již zabudované základy. Povodeň
v srpnu 2002 byla způsobena kulmi-
nací výše velké vody a průtokem vo-
dy ve Vltavě. Průtok byl o téměř 50%
vyšší než byl průtok Vltavy při „stole-
té“ povodni.
Nejhůře postiženou pražskou čtvr-
tí byl Karlín, kde dosažená povodňová
hladina byla o 160 cm vyšší než hladi-
na „stoleté“ povodně.
Jaké další etapy výstavby praž-
ského metra jsou naplánovány?
Výhledová síť metra je koncipo-
vána v územním plánu hl. m. Pra-
hy systémem čtyř samostatných tra-
tí jako otevřený systém umožňující
rozvoj podle potřeb města. V obdo-
bí 2016 až 2020 se bude realizovat
trasa prvního úseku metra D od sta-
nice Pankrác do stanice Písnice. Ná-
sledně se hned bude pokračovat
od stanice Pankrác do stanice Hlavní
nádraží.
V současné době je v plném proudu
projektová a investorská příprava. Je
zpracována dokumentace pro územní
řízení a dokumentace pro stavební po-
volení. V nejbližší době bude vydáno
na stavbu územní rozhodnutí. Územ-
ní plán předpokládá další fáze rozvoje
metra a to prodloužení trati A východ-
ním směrem do rozvojového území
kolem Štěrbohol a západním směrem
za stanicí Motol do Řep a Zličína nebo
do stanice Dědina, Dlouhá míle a Le-
tiště Ruzyně – Praha. Ve zcela vzdá-
leném horizontu se uvažuje o křížení
trati metra E mezi stanicemi Pankrác
– Smíchov – Hradčanská – Vltavská-
Basilejské náměstí. Mimo rámec no-
vých úseků metra se předpokládá, že se
bude současně dovybavovat ve stávají-
cích stanicích druhými vestibuly (Sta-
roměstská, Vltavská, Hradčanská).
Dále je nezbytné postupně vyba-
vovat všechny stanice metra výtahy
pro imobilní cestující, modernizovat
technologická zařízení a vozový park
metra.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí
Ing. Jaroslav Pospíšil
METROPROJEKT Praha a.s.
I. P. Pavlova 1786/2
120 00 Praha 2
tel.: 296 325 152, fax:
296 325 153
Stanice Muzeum
Stanice I. P. Pavlova
Stanice Hlavní nádraží
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...60
Powered by FlippingBook