Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 5

5
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
metr. Veškeré mostní konstrukce byly
na tyto možné problémy připraveny,
dimenzovány a dilatační závěry s origi-
nálními řešeními rektifikačních prvků
fungují dodnes. Zajímavostí této stavby
je i to, že most přes Odru je dimenzován
na parametry průplavu Odra – Dunaj,
takže silniční násyp dosahoval výšky
přes 14 metrů nad stávající terénem
a byl budován sendvičovým způsobem
z haldoviny a popílku. Velkou stav-
bou z předrevoluční doby byla také
rekonstrukce ulice Bohumínské – tzv.
„Výstavba náhradních mostů v Ostravě
Hrušově“ – opět s mosty přes řeku Odru
i přes dráhu. Důlní podmínky tam byly
stejně složité a u mostu přes dráhu byla
navíc stanovena možnost vzniku stup-
ňovitých zlomů v podzákladí. Dalšími
zajímavými stavbami z té doby byly
třeba rekonstrukce estakády v Lipníku
nad Bečvou nebo projektování komu-
nikace a mostů v Pohořelicích. Hned
po revoluci jsme studijně řešili varianty
průchodu dálnice D47 Ostravou a pak
následovala celá řada projektů různých
stupňů úseků D5, D35, D47 (D1), R48,
R52, R55, R46 a ostatních komuni-
kací. Naší nejvýznamnější stavbou
v Ostravě pak byl projekt průchodu
dálnice Ostravou, kde jsme projekto-
vali velké okružní křižovatky včetně
dálničních přivaděčů Rudná, Severní
spoj a Místecká. Pochlubit se můžeme
také obchvatemMoravských Budějovic,
nebo silnicí I/48 a I/47 – MÚK Bělotín
obchvat. Stále se také podílíme na sou-
časné modernizaci dálnice D1 v ČR
i na Slovensku. Z právě rozestavěných
staveb stojí za zmínku práce na reali-
zační dokumentaci Prodloužené Rudné
z Ostravy na hranice Opavy nebo pro-
jekt obchvatu města Bytom v Polsku,
kde pracujeme ve sdružení se dvěma
polskými firmami. Abych ale nemluvil
pouze o dopravním stavitelství, kolego-
vé ze společnosti ARPIK projektovali
třeba výrobní závod GS Caltex v Kar-
viné pro korejského investora nebo
Městskou knihovnu v Havířově.
Máte toho za sebou opravdu
hodně. Jistě jste za své projekty
získali také nějaké ocenění…
Ano, to je pravda. Podařilo se nám
získat např. Stavbu roku 2011 za obchvat
I/38 Moravských Budějovic, Ocenění
za rekonstrukci mostu Sokolských hrdinů
vKarviné-Darkově neboOcenění za nej-
lepší ocelovou konstrukci v České a Slo-
venské republice v období 2009-2012.
Další oceněné stavbymáme ve Zlínském
a Jihomoravském kraji, na Vysočině
a samozřejmě i u nás „doma“.
Po tolika letech činnosti již ale
jistě také pomalu dochází k pře-
dávání žezla mladým. Máte již
vychovány své nástupce?
Tato generační výměna čeká dříve
či později každou společnost a ani naše
není výjimkou. S tím, jak se chlubíme,
kolik let jsme již na trhu, přichází
na stůl také generační problém, kdy
my, otcové zakladatelé, už pomalu
předáváme řízení firmy mladším ná-
stupcům. Ke změně již došlo na postu
ředitele i v mnoha dalších funkcích
a my starší přecházíme do „dozorčích“
pozic. Věříme, že výběr našich nástup-
ců byl správný a firma bude i nadále
prosperovat a rozvíjet se. Kompletní
změny ve společnosti chceme dokončit
do konce letošního roku.
Jak vidíte současný stav české-
ho stavebnictví?
Jako hodně alarmující. Největší
bolestí dnešního stavebnictví je to, že
v posledních letech zde nebyla politická
síla, která by dokázala dodržet jakýkoliv
rozumný dlouholetý plán, kterým by
bylo do dopravy investováno. Strategie
se sice stále objevují, ale jsou následně
kritizovány, měněny a finance seškrtá-
vány. V posledních letech byla příprava
staveb hodně podceněna a nevěnovala se
jí dostatečná pozornost, takže je ohrože-
no čerpání evropských dotací, o které
můžeme velice snadno přijít. Obrovským
problémem je také Zákon o zadávání
veřejných zakázek. Preferována je pouze
soutěž na nejnižší cenu, což se zvrhlo
v cenovou válku a dumpingové ceny,
kde vlastně nikdo nevyhrává amá to také
neblahý vliv na kvalitu prací. Výběr pro-
jekčních činností v elektronických auk-
cích pak já osobně považuji již za něco
opravdu absurdního. Projektování staveb
je tvůrčí činnost, kterou tímto způso-
bem hodnotit nelze. Určitě by žádný
ze zadavatelů nevyhlásil elektronickou
aukci třeba na výběr chirurga, u kterého
by si chtěl nechat operovat meniskus
v koleně. A určitě by si pak nevybral
toho nejlevnějšího, o kterém by tušil,
že ho bude řezat lehce narezlým skalpe-
lem s pravděpodobným výsledkem, že
do konce života bude kulhat. Přesně totéž
se ale děje v našem oboru. V poslední
době často v soutěžích vítězí firmy nebo
i jednotlivci, kteří nejsou schopni zajistit
kvalitu práce. Přesto vyhrávají zakázky,
protože jim cenou konkurovat nelze. My
se snažíme našim zaměstnancům co
nejvíce věnovat, vzdělávat je, posílat je
na školení a udržovat je na co nejvyšší
odborné úrovni. Také udržujeme HW
+ SW na požadované úrovni, a to vše
samozřejmě stojí peníze. V současných
výběrových řízeních tato kvalita práce
ale nehraje žádnou roli a to, že jsme si
50 let budovali dobré jméno a snažili
se mít dobré reference, to v současném
systému nic neznamená a je zcela opo-
míjeno. Myslím si, že za dobrou práci je
třeba dobře zaplatit. Pokud stát nevytvoří
takové podmínky, aby se firmy mohly
nadále rozvíjet a věnovat se vzdělávání
svých zaměstnanců, tak bude stále
obtížnější hledat opravdové odborníky.
Nechceme od státu žádné dotace, jen
vytvoření normálního funkčního pro-
středí, ve kterém se dá slušně podnikat
a vytvářet přiměřený zisk. Chceme jen
odvádět slušnou práci za slušné peníze.
Nic víc, nic míň. Hovoří se o tom, že
se připravuje nový zákon o zadávání
veřejných zakázek, který by měl být
lepší. Doufejme, že k tomu opravdu
dojde, protože na současném systému
proděláváme my všichni.
Jak vidíte další vývoj Dopra-
voprojektu? Zůstáváte i nadále
optimistický?
Kdybychom nebyli optimističtí
a nedoufali, že konečně dojde k nějaké
stabilizaci a k narovnání stavebního trhu,
tak bychom nemohli fungovat a museli
bychomnaši činnost ukončit. Je všeobec-
ně známo, že stavebnictví má ohromný
multiplikační efekt amá vliv na celkovou
zaměstnanost společnosti. Všechny tyto
vlivy by měly být vzaty v potaz a odpo-
vědní činitelé by se konečně měli začít
hlouběji situací ve stavebnictví zabývat.
My budeme i nadále usilovat o to, aby-
chom si udrželi pozici mezi nejlepšími
projekčními kancelářemi v rámci České
republiky. Zakládáme si na tom, že jsme
kvalitní a zodpovědná firma, na kterou je
spoleh. Na tom chceme stavět a věříme,
že si toho investoři a zadavatelé zakázek
zase všimnou.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač
DOPRAVOPROJEKT Ostrava, spol. s r.o.
Masarykovo náměstí 5/5, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
tel.: 595 132 011, fax: 595 132 081, e-mail:
,
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...60
Powered by FlippingBook