Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 8

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
Obr. 1: Návrh opatření na silniční infrastruktuře
Proces schvalování
Dokument „Dopravní sektorové stra-
tegie 2. fáze“ (dále jen DSS2) předsta-
vuje základní resortní koncepci Mini-
sterstva dopravy formulující priority
a cíle v oblasti rozvoje dopravy a do-
pravní infrastruktury ve střednědobém
horizontu roku 2020 a dlouhodobém
horizontu až do roku 2050. Doku-
ment vychází z již schváleného mate-
riálu Dopravní politika ČR pro období
2014 - 2020 s výhledem do roku 2050.
Vlastní práce na projektu DSS2 by-
ly ukončeny na přelomu května a červ-
na 2013. Tím ale dokument rozhodně
nebyl hotov – navázal proces schvalo-
vání na různých úrovních a vypořádá-
ní (zapracování) připomínek. Kromě
ex-ante hodnocení během zpracování
probíhalo projednávání dokumentu se
zadavatelem a na vnitroresortní úrovni.
Finální podobu dokumentu dále ovliv-
nilo jednání s poradenskou iniciativou
JASPERS (EIB) a projednání v rámci
meziresortního připomínkového řízení.
Současně s připomínkovým říze-
ním probíhal i proces SEA, který po-
suzoval celkové vlivy zpracované
koncepce na životní prostředí a jehož
závěry bylo nutné zpětně v dokumen-
tu zohlednit.
Ministerstvo životního prostřední
(MŽP) vydalo dne 30. 10. 2013 sou-
hlasné stanovisko SEA. V rámci tohoto
souhlasného stanoviska jsou definová-
ny podmínky, které musí být při imple-
mentaci strategie dodržovány. Tímto
krokemMŽP tak byla naplněna posled-
ní z podmínek, které byly vyžadová-
ny pro možnost předložení koncepční-
ho dokumentu Vládě ČR k projednání
a ke schválení.
Ve středu 13. 11. 2013 Vláda ČR
projednala a odsouhlasila klíčový stra-
tegický dokument „Dopravní sekto-
rové strategie, 2. fáze“ pro zajištění
provozu a rozvoje české dopravní in-
frastruktury na následující roky.
Přijatá koncepce je jednou z pod-
mínek dalšího čerpání evropských fon-
dů. Koncepce vymezuje, které z do-
pravních staveb jsou klíčové pro stát
a jaké existují priority v rámci nově bu-
dovaných evropských sítí.
Použitelné nástroje DSS2
Výsledkem celého projektu není jen
prostý „seznam staveb“. Globálním
cílem strategie bylo vytvoření flexi-
bilního plánovacího a institucionál-
ního nástroje pro rozvoj dopravní in-
frastruktury s přihlédnutím na potřebu
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE
– schválená koncepce rozvoje dopravní infrastruktury
Minulý rok vyšel ve Stavebních a investorských novinách článek na téma Dopravní sektorové strategie, 2. fáze, který přinášel
informace o průběhu zpracování projektu. Dokument byl od té doby dokončen, proběhlo připomínkové řízení a zároveň
bylo vydáno souhlasné stanovisko SEA v rámci posuzování vlivů koncepce na životní prostředí. Celý proces byl završen
dne 13. listopadu 2013, kdy dokument schválila Vláda ČR.
přípravy Operačního programu dopra-
va (OPD) na období 2014 - 2020. To-
mu byly přizpůsobeny i výstupy jed-
notlivých částí projektu tak, aby je bylo
možné dále používat při plánování roz-
voje dopravního sektoru. Jedná se ze-
jména o:
Multimodální dopravní model
(model současného stavu a model
prognóz), který bude sloužit pro
prognózování dopravního zatížení
na dopravních sítích a pro hodno-
cení jednotlivých projektů.
Databáze rozvojových opatření
,
která shrnuje informace o rozvojo-
vých projektech a námětech na do-
pravní infrastruktuře.
Vícestupňové
multikriteriální
hodnocení
, které umožňuje vzá-
jemné hodnocení rozvojových pro-
jektů ve třech základních pilířích,
což jsou Potřebnost (společenská
a dopravní), Průchodnost (územ-
ní a environmentální) a Proveditel-
nost (finanční a ekonomická).
Simulátor zdrojů a potřeb
, po-
mocí něhož lze sestavit prognó-
zu finančních toků v následují-
cích letech: na příjmové straně jsou
shrnuty dostupné finanční zdroje
(ve scénářích) a k nim je přiřaze-
na výdajová stránka (jak mandator-
ní výdaje, tak finanční nároky roz-
vojových projektů).
Internetové stránky projektu
(
jakož-
to rozhraní pro komunikaci s laic-
kou i odbornou veřejností v oblasti
plánování dopravní infrastruktury.
Závěry dokumentu DSS2
Celý dokument, zpracovaný postup-
ně v deseti tematických okruzích
(Knihách), má přes 1 000 stran a řa-
du tabulkových a výkresových příloh.
Aby bylo možné tento materiál vydat
v ucelené formě, vznikl Souhrnný do-
kument (výtah) v rozsahu zhruba 400
stran včetně příloh.
Pro další fungování a rozvoj do-
pravních sítí je nutné zejména zajiště-
ní stabilních a predikovatelných zdrojů
pro krytí finančních potřeb spojených
s opravami, údržbou a výstavbou do-
pravní infrastruktury, dále i legislativ-
ní či organizačně provozní kroky. Zá-
kladem Dopravních strategií na vnější
frontě je stabilizovat příjmy pro pro-
voz, údržbu a rozvoj státní dopravní
infrastruktury s tím, že bude zajištěno
financování dvojího typu: mandator-
ní (údržba + provozování) a rozvojové.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...60
Powered by FlippingBook