Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 10

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
Objekt SO 207 převádí v obou směrech silnici I/11 přes údolí potoka Kremlice na nově budovaném propojení mezi Ostravou a Opavou.
Nosnou konstrukci mostu tvoří spřažený komorový ocelobetonový nosník s široce vyloženými konzolami. Tvar komory a poloha krajních
podélníků jsou zabezpečeny ocelovými táhly. Půdorysně je část mostu (směrem od Opavy) ve směrovém oblouku o poloměru 900m,
od pilíře P3 v přechodnici a od pilíře P6 v přímé. Niveletu tvoří údolnicový zakružovací oblouk, konstantní sklon 1,06%, a vrcholový
zakružovací oblouk. Most o 11 polích má celkovou délku nosné konstrukce 529,6 metrů. Rozpětí polí je 33,0 + 45,0 + 2 × 48,0 + 4 × 57,0
+ 48,0 + 45,0 + 33,0m. Celková hmotnost OK je cca 3293 t. Dodavatelem celého objektu je společnost Skanska a. s. Zhotovitel RDS
je firma SHP. Firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. zajišťuje výrobu, montáž vč. výsunu, PKO, spouštění a osazení konstrukce
na ložiska. Termín realizace části ocelové konstrukce je 2013-2014.
VÝROBNÍ DOKUMENTACE
Nosná konstrukce mostu se v podél-
ném směru dělí na 25 dílců délky 13 –
29 metrů. Každý dílec se dělí v příčném
směru na 8 druhů montážních dílců:
Výrobní dokumentace je z důvodu
návaznosti výroby rozdělena do sedmi
částí. Každá část zahrnuje 3 – 4 mon-
tážní dílce (viz obr. č. 1). Část I. – III.
zahrnuje dílce vysouvané v 1. etapě
montáže směrem od Opavy, část IV. –
VII. zahrnuje dílce vysouvané ve dru-
hé etapě směrem od Ostravy.
Tvorbě výkresové dokumentace
předcházelo modelování nosné kon-
strukce mostu v programu Advan-
ce Steel, které práci výrazně usnad-
nilo a zpřesnilo. 3D model byl tvořen
na základě křivkového modelu, je-
hož křivky kopírují určující hrany
nosné konstrukce. V modelu je za-
hrnuto i nadvýšení konstrukce. Mo-
SO 207 -MOST PŘES ÚDOLÍ POTOKA KREMLICE v km 6,103
Silnice I/11 Mokré Lazce-hranice okresů Opava, Ostrava
VÝROBA A MONTÁŽ MOSTU
Obr. 1) Podélný řez mostem – schéma rozmístění montážních dílců
Obr. 2) Příčný řez – dělení na montážní dílce
Obr. 3) 3D model nosné konstrukce mostu vytvořený v programu Advance Steel, Model opěrového dílce
Obr. 5) Po aplikaci první mezivrstvy
Obr. 6) Vrchní nátěr truhlíku na stavbě
1 - levý hlavní nosník
2 - pravý hlavní nosník
3 - střední dolní pásnice 4 - střední podélník
5 - krajní podélník levý 6 - krajní podélník pravý
7 - vnější vzpěry
8 - vnitřní vzpěra
del obsahuje všechny plechy v jejich
skutečném tvaru, včetně otvorů a úko-
sů hran. Z modelu byly vytvořeny ře-
zy a pohledy, které byly použity pro
tvorbu výkresů. Dále byly s pomocí
programu Advance Steel vygenerová-
ny položky plechů, určeny hmotnos-
ti a těžiště jednotlivých dílců potřebné
pro návrh montážních ok.
VÝROBA
Dle ČSN 732601/1998 byla konstruk-
ce zařazena do výrobní skupiny Aa,
pro základní materiál (plechy a trubky)
byl předepsán dokument kontroly 3.2
dle ČSN EN 10 204:2005. Maximální
použitá tl. plechů byla 95mm. Doda-
vatelem plechů byla společnost Evraz
Vítkovice Steel, výrobcem trubek byly
Třinecké železárny.
Kompletní výroba probíhala
v mostárně společnosti Firesta. Při
výrobě byly zvlášť vyráběny a násled-
ně dílensky sestavovány hlavní nos-
níky a střední dolní pásnice. Poměrně
náročné na výrobu byly zejména nad-
podporové příčníky a vnější podélní-
ky. Dílenská přejímka komory byla
vždy prováděna v sestavě min. dvou
podélných dílů, aby byla zajištěna
návaznost dílů. Příčné svary na stě-
nách a horních pásnicích byly zkon-
trolovány ultrazvukem v rozsahu cca
50% a vizuální kontrola svarů by-
la provedena ve 100% rozsahu. Od-
děleně byly současně vyráběny vnější
a středové podélníky, vnitřní a vněj-
ší trubkové vzpěry. Vlastní sestave-
ní celého mostu do plného profilu
vzhledem k jeho průřezu proběhlo až
na montážní plošině. Při výrobě byly
využity svařovací metody 135, 121,
783, na montáži byly tyto metody do-
plněny 111.
V souladu s TKP 19B byl zvo-
lený nátěrový systém od společnos-
ti Hempel (60μm Hempadur ZINC
17360 + 2x110 μm Hempadur Fast
Dry 17410 μm + 60 μm Hempathane
HS 55610 = 340 μm).
Obr. 4) Dílenská sestava
Vlastní dílenské nátěry probí-
haly v tryskacím a lakovacím bo-
xu společnosti Firesta do 2. podkla-
dového nátěru, vrchní sjednocující
nátěr byl aplikovaný zejména z dů-
vodu množství montážních svarů až
na stavbě.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...60
Powered by FlippingBook