Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 47

47
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
JEKU s.r.o.
Limuzská 8
100 00 Praha 10 - Strašnice
tel.: 272 702 597,
e-mail:
benými požadavky na ochranná opatření pro pozem-
ní komunikace – novými TP 124 a původním zněním
předpisu pro železnice SR5/7(S) z roku 1997, při je-
hož návrhu jsme vycházeli ještě z původní Směrni-
ce z roku 1992. Bylo tedy po dohodě v rezortu dopra-
vy mezi odborem pozemních komunikací a již SŽDC
rozhodnuto o společném postupu a novele obou před-
pisů. Jako autoři těchto materiálů jsme se všemožně
snažili prosadit jednotné principy a postupy při návr-
hu ochranných opatření tak, aby projektanti i doda-
vatelé měli logickou kontinuitu při stavbě pozemních
komunikací i železnice. Ne vždy to však bylo tak jed-
noduché, jak jsme si představovali… Ke konci roku
2009 však byly oba, respektive všechny čtyři předpi-
sy - TP 124, SR5/7(S) včetně samostatných metodik
pro měření vlivu bludných proudů MP-DEM a SR-
-DEM dokončeny. Zatímco MD ČR předpisy vyda-
lo k novému roku 2010 - TP 124 „Základní ochran-
ná opatření pro omezení vlivu bludných proudů
na mostní objekty a ostatní betonové konstrukce po-
zemních komunikací“ a MP-DEM „Metodický pokyn
- Dokumentace elektrických a geofyzikálních měření
betonových mostních objektů a ostatních betonových
konstrukcí pozemních komunikací“
.
pjpk.cz/te_po.htm), předpisy SŽDC byly odlože-
ny pro nezbytné drobné úpravy. Tyto drobné úpravy
probíhají dodnes a s velkým úsilím Ing. Podlipného
ze SŽDC by měly být uvedeny v účinnost v letošním
roce (2015) pod názvem SR5/7(S) „Ochranná opat-
ření pro omezení vlivu bludných proudů na stavby
železničního spodku“ a SR5/7(S)-DEM „Dokumenta-
ce elektrických a geofyzikálních měření betonových
mostů a ostatních betonových konstrukcí železniční-
ho spodku“. V návaznosti na revize českých předpi-
sů pro ochranu stavby před účinky bludných prou-
dů projevili zájem o zavedení analogických předpisů
slovenské železnice (ŽSR) i Slovenská správa ciest
(SSC). V roce 2009 byla dokončena rozborová úlo-
ha pro slovenské silnice a dálnice (
.
sk/files/documents/technicke-predpisy). V téže do-
bě Ing. Kučera ve spolupráci s Ing. Légeněm (tehdy
zástupce objednatele VUŽ Žilina) připravil obdobný
předpis pro slovenské železnice: TS 15 „Zásady pre
stavbu, rekonštrukciu a prevádzku železničných mos-
tov a tunelov z hľadiska ochrany pred koróziou blud-
nými prúdmi“. Předpis byl uveden v účinnost v roce
2011. Konečně v roce 2013 byl dopracován poslední
z těchto předpisů pro SSC. Jedná se o Technické pod-
mínky TP 03/2014 „Základné ochranné opatrenia pre
obmedzenie vplyvu bludných prúdov na mostné ob-
jekty pozemných komunikácií“ vydané v roce 2014
(
-TP/2014.ssc). Poslední předpis se liší od všech před-
cházející ve dvou směrech. Především je předpis vel-
mi okleštěný a zabývá se pouze mostními stavbami,
jsou vynechány tunely a řada dalších souvisejících
oblastí. Druhou zajímavostí je skutečnost, že předpis
prošel notifikací Evropskou komisí při EU a na zá-
kladě připomínkového řízení byl v květnu 2015 Ev-
ropskou komisí schválen.
Uvedená geneze vývoje problematiky ochrany
staveb před účinky bludných proudů postihuje pou-
ze hlavní milníky za uplynulých více než 30 let prá-
ce nejen představitelů společnosti JEKU s. r. o. a ne-
může postihnout na daném formátu všechny poznatky
a zkušenosti nejen z dopravních staveb, ale i ze sta-
veb pozemních, staveb metra a staveb v blízkosti me-
tra a tramvajové dopravy.
Mohlo by se tak zdát, že vývoj předpisů pro
ochranu staveb před účinky bludných proudů je v zá-
sadě dokončen. Opak je však pravdou. Ve své pra-
xi při projektování ochranných opatření pro mostní
a tunelové objekty pozemních komunikací i želez-
nic, ale i při návrzích pozemních staveb, staveb metra
v ČR, SR i jiných zemích se stále setkáváme s nový-
mi technologiemi zakládání, betonování, předpínání
atd. V současné době nás například „pálí“ požadav-
ky na zvýšené krytí výztuže ve vztahu k vlastnostem
„nových“ receptur betonu a schopnosti pasivace vý-
ztuže v těchto betonech, je nutné se zabývat vývo-
jem evropských norem a jejich dopadem do zavede-
ných předpisů (např. ČSN EN 50122-2, ed. 2 a další).
A jaký očekáváme další vývoj v této oblasti?
V příštím období s dohledným horizontem bychom
se rádi věnovali problematice primární ochrany ze-
jména z hlediska krytí výztuže a použitých betonů
ve spolupráci s předními odborníky z řad výrobců be-
tonů a erudovaných odborníků v oblasti betonu. Lze
tak předpokládat, že v horizontu několika let bude ne-
zbytné do citovaných předpisů zapracovat nejnověj-
ší poznatky, tj. zvážit možnost opuštění požadavku
na zvýšené krytí výztuže betonem 50mm při využi-
tí vlastností současných betonových směsí a stavby
dále zjednodušit a zlevnit při zachování zavedené-
ho principu ochrany staveb s cílem jejich spolehlivé
funkce po celou dobu životnosti z hlediska ochrany
staveb před účinky bludných proudů. Je nutné dopl-
nit předpisy o pozdržené znění přílohy týkající se po-
žadavků na plně izolované systémy předpínací výztu-
že, předpokládáme nezbytnost menších úprav znění
z hlediska bezpečnosti ve vztahu k železnicím a obec-
ně elektrickým zařízením. Stále existuje v této oblas-
ti vakuum pro pozemní stavby především železnič-
ní (železniční stanice), ale i ostatní pozemní stavby.
Kromě uvedených předpisů je v současné době ve-
dena i diskuse o přípravě již samostatných předpisů
pro ochranu staveb před účinky bludných proudů pro
stavby metra a tramvajových těles a staveb navrhova-
ných v jejich blízkosti.
Jedním z nejbližších cílů (pro rok 2015 - po vydá-
ní revize SR 5/7(S) a SR DEM) je dlouho odkládané
školení pro projektanty, zhotovitele i investory v ČR
i SR v daném oboru ke všem vydaným shora uvede-
ným předpisům od roku 2010.
Je tedy zřejmé, že problematika bludných proudů
není z daleka uzavřenou záležitostí a budeme se s ní
ve formě předpisů, ale i praktických realizací jistě se-
tkávat i v příštích letech. Věříme, že společnost JEKU
s. r. o. bude i nadále významným partnerem v této ob-
lasti stavebnictví.
Společnost JEKU s. r. o. se zabývá nejen tvorbou
předpisů pro rezort dopravy a železnice v ČR a SR,
ale rovněž se aktivně podílí na zpracování projek-
tových dokumentací pro návrh ochranných opatře-
ní před účinky bludných proudů včetně návrhů styků
provaření výztuže a projektování elektrických zaří-
zení. Tvorba předpisů i účast a práce v TNK 32 při
ÚNMZ a CEN TC 219 se opírají především o mnoha-
leté praktické zkušenosti v oblasti měření vlivu blud-
ných proudů a realizace nedestruktivní diagnostiky
koroze výztuže železobetonových konstrukcí v ČR
i SR, ale i v dalších zemích mimo EU. Dlouhodobě
se společnost podílí na výzkumných úkolech k dané
problematice, zabývá se kontrolní činností a posud-
ky v daném oboru. Společnost disponuje oprávněním
pro uvedené činnosti v ČR i SR v rezortu dopravy
i železnic, je držitelem oprávnění pro návrh a reali-
zaci katodických ochran betonové konstrukce podle
ČSN EN 15257 a v rámci spolupráce Česká společ-
nost pro svařování produktů zajišťuje rovněž školení
a přezkušování v oblasti katodických ochran betono-
vých konstrukcí.
Ing. Bohumil Kučera
JEKU s. r.o.
Trojský most s tramvajovou dráhou je vybaven
v plném rozsahu ochrannými opatřeními před
účinky bludných proudů včetně nedestruktivní
diagnostiky koroze výztuže a kompletního sys-
tému plně izolované předpínací výztuže.
Kontrola systému plně izolovaného předpětí pro
stavbu Trojského mostu v Praze ve výrobním zá-
vodě specializovaným pracovištěm dle TP 124.
Mostní objekty na okruhu Prahy jsou vybave-
ny ochrannými opatřeními, měřením bludných
proudů i diagnostikou koroze výztuže.
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...68
Powered by FlippingBook