Stavební a investorské noviny - 4 / 2015 - page 51

51
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Bezpečnostní inspekce iRAP spo-
čívá ve fyzickém průjezdu silnice spe-
ciálně vybaveným vozidlem, poříze-
ní videozáznamu a několika dalších
doplňujících dat a následném vyhod-
nocení těchto parametrů v kanceláři.
AF-CITYPLAN vlastní pro tyto úče-
ly speciálně upravené vozidlo vybave-
AF-CITYPLAN s. r. o., Jindřišská 889/17, 110 00 Praha 1, tel.: 227 005 500, fax: 224 922 072, e-mail:
Čeští experti prováděli
BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCI SILNIC V INDII
Společnost AF-CITYPLAN je dlouhodobě velmi aktivní v oblasti
bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Kromě
konference Bezpečná infrastruktura, kterou každoročně
pořádá a která bude letos v listopadu slavit své desáté
výročí, je firma také zapojena do mezinárodního programu
iRAP. International Road Assessment Programme (iRAP) je
neziskovou organizací, která vyvinula a systematicky aplikuje
metodiku, jak objektivně hodnotit bezpečnost silnic, a zároveň
hledá nástroje a prostředky pro zvyšování bezpečnosti
provozu. Odborníci z AF-CITYPLAN jsou certifikováni
k provádění inspekcí v rámci této metodiky, a tak přijali
výzvu v podobě projektu inspekce 4 100 km silnic v indických
státech Tamilnádu a Uttarpradéš. V otevřené mezinárodní
konkurenci uspěli, díky čemuž strávili měsíc v Indii.
né dvěma HD kamerami, GPS sondou
a počítačem se speciálním softwarem,
který firma dlouhodobě vyvíjí. Ukáza-
lo se však, že transport tohoto vozidla
do Indie je přílišná ekonomická a pře-
devším administrativní zátěž. Ve velmi
krátkém čase pouhého měsíce se tak ex-
pertnímu týmu podařilo vyvinout zcela
nový nezávislý systém, který je možné
převézt v běžném cestovním zavazadle
a následně namontovat na prakticky li-
bovolný automobil. S tímto nákladem
tedy odletěli bezpečnostní experti do In-
die, kde na ně čekalo vozidlo s najatým
řidičem. Místní řidič byl naprostou nut-
ností, neboť pohyb po indických silni-
cích, zvláště ve městech, je západním
řidičem spíše vnímán jako chaos postrá-
dající pravidla či logické zákonitosti.
S charakterem indického provo-
zu bohužel souvisí i fakt, že nehodo-
vost a úmrtnost na tamních silnicích je
neúnosně vysoká. V roce 2011 zemřelo
na indických silnicích bezmála čtvrt mi-
lionu lidí (!!!), což je v poměru na po-
čet obyvatel číslo několikanásobně vyš-
ší než ve vyspělých zemích. Je zřejmé,
že svůj podíl na tomto stavu má jednak
zmíněná mentalita tamních řidičů i za-
staralý vozový park, avšak minimálně
stejný díl viny nese i stav infrastruktury.
Hlavním úkolem týmu bylo nasbírat
kvalitní data a ta následně předat k vy-
hodnocení. Při pohybu po indických sil-
nicích však pro odborníka nebylo slo-
žité identifikovat klíčové bezpečnostní
deficity tamní infrastruktury. Přesto-
že provoz chodců je obrovský, silnice
tomu nejsou nijak přizpůsobené. Mar-
kantní je to především v úsecích mi-
mo zastavěné území, kde bývá rychlost
motorových vozidel vysoká. V Indii je
běžně hustý pěší provoz i mezi obcemi,
avšak silnice často nemá ani zpevněnou
krajnici, čímž chodce prakticky nutí jít
přímo v jízdním pruhu. Po setmění, kdy
provoz (motorový i pěší) na státních sil-
nicích poklesne jen částečně, je tato si-
tuace naprosto kritická, neboť chod-
ci a často ani motoristé nejsou vůbec
osvětleni. Statistiky dávají tomuto tvr-
zení za pravdu – většinu usmrcených
na indických silnicích tvoří právě chod-
ci. V tomto ohledu vidí expertní tým
největší potenciál ke zlepšení.
Ve městech není situace z hlediska
bezpečnosti tak dramatická, neboť všu-
dypřítomné kongesce zpomalují pro-
voz natolik, že tragické následky ne-
hod se vyskytují jen zřídka. Podobné
je to v případě zanedbaných extravilá-
nových úseků, kde platí paradoxní situ-
ace, že silnice, které jsou v nejhorším
stavu, bývají zároveň i nejbezpečnější.
Je to pochopitelně dáno tím, že pokud
silnice svým stavem povrchu umožňu-
je jízdu v maximální rychlosti 20 km/h,
tragické nehody se na ní nedají oče-
kávat. To je však přirozeně extrém-
ní a zcela nevhodná situace vzhledem
k potřebě mobility obyvatelstva.
Expertní tým AF-CITYPLAN strá-
vil v Indii celý měsíc a další tři měsí-
ce třídil, filtroval a analyzoval poříze-
ná data, která následně předal klientovi
k vyhodnocení. Tým také absolvoval
několik schůzek se zástupci tamní sa-
mosprávy a prezentoval jim své zku-
šenosti a doporučení. Je potěšitelné,
že bezpečnost provozu je další oblastí,
ve které mají čeští inženýři světu co na-
bídnout, zvláště povede-li to k záchra-
ně lidských životů. Mezinárodní insti-
tuce se zavázaly do silniční bezpečnosti
investovat nemalé prostředky – snad se
to projeví na statistikách nehodovosti!
Ing. Matěj Malý
AF-CITYPLAN s. r.o.
Inspekční vozidlo na mostě
přes řeku Gangu
Pracovník AF-CITYPLAN
analyzuje pořízená data.
Videozáznam z obou kamer je
propojen s přesnou pozicí v mapě.
Typický extravilánový úsek silnice v Tamilnádu Nedílná součást indického provozu – krávy ležící uprostřed silnice
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...68
Powered by FlippingBook