STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          19
        
        
          METROPROJEKT Praha a. s.
        
        
          I. P. Pavlova 1786/2, 120 00 Praha 2
        
        
          tel.: 296 325 152
        
        
        
          s mikropilotami a sloupy nového
        
        
          objektu jsou fixovány smykovými
        
        
          trny do stávající stěny SŽDC. Kon-
        
        
          strukce objektu je zděná z brou-
        
        
          šených tepelně izolačních cihel
        
        
          v kombinaci se železobetonovými
        
        
          sloupy podepírajícími železobeto-
        
        
          novou stropní desku. Střecha je vy-
        
        
          konzolovaná a plní částečně funkci
        
        
          zastřešení nástupiště. Nad vnitřní-
        
        
          mi místnostmi je střecha zateplená
        
        
          s extenzivní zelení, zbylá část stře-
        
        
          chy je pouze s hydroizolační fólií
        
        
          odolnou UV záření. Celá fasáda je
        
        
          obložená cihelnými páskami svět-
        
        
          le červené barvy v německém for-
        
        
          mátu, výplně otvorů jsou hliníkové
        
        
          v barvě antracit. Vytápění je tep-
        
        
          lovodní podlahové, pomocí tepel-
        
        
          ného čerpadla umístěného na stře-
        
        
          še objektu. Vybavení veřejných
        
        
          wc je antivandal provedení v nere-
        
        
          zu, velkoformátový keramický ob-
        
        
          klad a použité je speciální osvětlení
        
        
          znemožňující intravenózní aplika-
        
        
          ci návykových látek, vstup je také
        
        
          kontrolován pomocí elektronické-
        
        
          ho turniketu. Přestože nebyl veliký
        
        
          prostor pro nejmodernější techno-
        
        
          logie, objekt je navržen s minimál-
        
        
          ními tepelnými ztrátami, využí-
        
        
          vá k vytápění teplotu venkovního
        
        
          vzduchu a zelená střecha napomá-
        
        
          há akumulaci dešťové vody.
        
        
          Hlavní, exponovaná konstruk-
        
        
          ce zastřešení je ve tvaru klasické-
        
        
          ho „véčka“, jako většina železnič-
        
        
          ních přístřešků. Svým tvarem tedy
        
        
          odkazuje na sousední železnič-
        
        
          ní stanici a tvoří s ní harmonický
        
        
          celek, přestože materiálové pro-
        
        
          vedení zastřešení terminálu je no-
        
        
          vodobě a moderně pojaté. Nosná
        
        
          konstrukce je ocelová svařovaná
        
        
          a vychází z tvarového řešení archi-
        
        
          tekta. Svými rozměry bylo nutné
        
        
          konstrukci sloupů rozdělit na dvě
        
        
          části: část kalicha s patní kotevní
        
        
          deskou, a část šikmého rozevře-
        
        
          ní se středním nosníkem. Pod nos-
        
        
          nou šikmou konstrukcí jsou skryté
        
        
          rozvody elektro, osvětlení a vede-
        
        
          ní datových kabelů. Opláštění je
        
        
          realizované ze sendvičových hli-
        
        
          níkových panelů ve stříbrné barvě
        
        
          s integrovaným zapuštěným osvět-
        
        
          lením. Panely jsou upevněny skry-
        
        
          tým kotvením s průběžnými spá-
        
        
          rami. Neviditelné spoje podhledu
        
        
          vytváří čisté linie a dávají vynik-
        
        
          nout geometricky čistému designu.
        
        
          Nový autobusový terminál
        
        
          u hlavního vlakového nádraží
        
        
          v Plzni přispěje nejen ke zefektiv-
        
        
          nění autobusové dopravy v okolí
        
        
          Plzně, ale zejména zvýší komfort
        
        
          cestujících. Vždyť místo zdlouha-
        
        
          vého přejíždění tramvají trvá dnes
        
        
          přestup z autobusu na vlak a opač-
        
        
          ně pouhé 4 minuty.
        
        
          Výhledově v místě BUS ter-
        
        
          minálu u přilehlé žst. Plzeň hlav-
        
        
          ní nádraží vznikne nadzemní mul-
        
        
          tifunkční objekt, který v sobě bude
        
        
          obsahovat informační dopravní
        
        
          centrum. Toto infocentrum bu-
        
        
          de sloužit nejen železniční dopra-
        
        
          vě, ale bude informovat cestující
        
        
          o kompletní nabídce autobusových
        
        
          linek a trolejbusů. Samozřejmostí
        
        
          bude předprodej jízdenek a ostatní
        
        
          služby související s plzeňskou ve-
        
        
          řejnou dopravou. Budoucí realiza-
        
        
          ce navazujícího objektu komplet-
        
        
          ně završí přeměnu okolí železniční
        
        
          stanice, a vznikne tak kompaktní
        
        
          veřejný prostor, sloužící pro potře-
        
        
          by cestujících.
        
        
          
            Ing. arch. Lukáš Jedlička